2026-01-02, 17:21
Medlem
Funderar på att öka mitt månadssparande rejält och har säkert råd att sätta över 8000 kr eller kanske till och med 10.000 kr i månaden. Är dålig på ekonomi och kan i princip inget om ränta och allt vad det heter så jag vill bara att pengarna dras varje månad och så sköter sig resten självt, alltså att pengarna växer över tid.

Mål: Att bli så oberoende av pengar som möjligt så tidigt i livet som möjligt.

Är det en dum idé att investera säg 10.000kr i månaden till Länsförsäkringar global index? Har hört att den ska vara bra
Citera
2026-01-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbacksJesus
Funderar på att öka mitt månadssparande rejält och har säkert råd att sätta över 8000 kr eller kanske till och med 10.000 kr i månaden. Är dålig på ekonomi och kan i princip inget om ränta och allt vad det heter så jag vill bara att pengarna dras varje månad och så sköter sig resten självt, alltså att pengarna växer över tid.

Är det en dum idé att investera säg 10.000kr i månaden till Länsförsäkringar global index? Har hört att den ska vara bra

Det är vettigt att investera i globalt index så helt rätt.

Det man ska tänka på är att fonden ska ha så låg avgift som möjligt samt exkludera så få bolag (eller i alla fall inte exkludera massa bolag på ett skevt sätt).

Nästan alla indexfonder har normalt en ganska låg avgift.
Tyvärr har många indexfonder börjat exkludera en massa aktier som borde ingå i index pga "ESG" (godhetssignalering) vilket gör att fonden inte helt följer index. Det ökar egentligen risken med fonden så man bör undvika fonder som exkluderar väldigt många aktier pga ESG.
Citera
2026-01-02, 17:31
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Vad vill du uppnå?
Vill du ha 10% årligen på din investering och ska hålla pengarna i 10+ år så ja, då kanske det är en bra ide, men det blir ändå inga stora pengar.
Citera
2026-01-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Det är vettigt att investera i globalt index så helt rätt.

Det man ska tänka på är att fonden ska ha så låg avgift som möjligt samt exkludera så få bolag (eller i alla fall inte exkludera massa bolag på ett skevt sätt).

Nästan alla indexfonder har normalt en ganska låg avgift.
Tyvärr har många indexfonder börjat exkludera en massa aktier som borde ingå i index pga "ESG" (godhetssignalering) vilket gör att fonden inte helt följer index. Det ökar egentligen risken med fonden så man bör undvika fonder som exkluderar väldigt många aktier pga ESG.

Jag vet inte hur länsförsäkringar har gjort. Kan försöka kolla upp det

Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vad vill du uppnå?
Vill du ha 10% årligen på din investering och ska hålla pengarna i 10+ år så ja, då kanske det är en bra ide, men det blir ändå inga stora pengar.

Inte? Jag tycker att 10.000kr / månaden verkar jättemycket.
Citera
2026-01-02, 17:37
Medlem
Citat:

LF Global har gett 100% på 5 år, och då har du både pandemikris, ukrainakris och trumpkris i den avkastningen.

10000 i månaden i 10 år med 20% avkastning om året ger dig 3.4 miljoner 2036.

Fördelen med LF är att den har gått bra, har låg avgift och är svårslagen om du inte är beredd att lägga väldigt mycket tid.
Citera
2026-01-02, 17:40
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:

Inte? Jag tycker att 10.000kr / månaden verkar jättemycket.

Du kommer ju inte tjäna 10k per månad fattar du väl,
Blir väl 100k på 10 år ungefär men sen skattar du på det också
Citera
2026-01-02, 17:41
Medlem
Citat:

Den exkluderar med största sannolikhet, men ETF'erna
* Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc
* Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Acc

Gör det inte.
Men då är det ETF'er och en lite annorlunda avgiftsstruktur.
Citera
2026-01-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Du kommer ju inte tjäna 10k per månad fattar du väl,
Blir väl 100k på 10 år ungefär men sen skattar du på det också

TS ska alltså stoppa in 10k månaden under 10 år med 10% avkastning blir det 2mille
Citera
2026-01-02, 17:54
Medlem
Vansterpartiets avatar
Valfri global indexfond med runt 0.2% i årsavgift är helt ok. Jag kör själv på DNB Global Indeks då den verkar syssla med minst ESG-svammel.

Gratulerar till ett klokt beslut.
Citera
2026-01-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Valfri global indexfond med runt 0.2% i årsavgift är helt ok. Jag kör själv på DNB Global Indeks då den verkar syssla med minst ESG-svammel.

Jag har också valt just den globala indexfonden för min del pga av detta.
Citera
2026-01-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag har också valt just den globala indexfonden för min del pga av detta.

Samma fond för mig.

2025 var ett dåligt år för globalfonderna och de flesta slutade runt nollan. Dollarraset ställde till det. Hoppas på ett bättre år i år.
Citera
2026-01-02, 18:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Ja, investera en global indexfond. Gör detta varje månad, sälj aldrig, tajma inte marknaden och om 10-20 år kommer du att tacka dig själv.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in