2026-01-02, 13:30
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Frida har dock gjort ganska många bra lopp även på högre höjd så tror inte det är orsaken. Även spenderat en del tid och gjort mätningar så borde ha ganska bra koll på vilken belastning hon kan ha
Du har en poäng där. Tänker ändå att höjden kan bara en delorsak, parat med att det är j-kligt svårt att bedöma vilken pace man ska hålla. Två procent för lågt och du blir tolva. En procent för högt och du stummar.
Citera
2026-01-02, 13:36
Medlem
Tycker det är synd att enda möjligheten att få prova på OS-banorna är om man först åkt hela touren då det alltid är ett stort bortfall, om Val di Fiemme ska ordna mästerskap borde man stryka det från touren och bara köra det som en vanlig världscuphelg.

Gör ju att man slipper parodiska scener som Skistad igår också som tvingas åka massa distanser hon aldrig annars blir uttagen till bara för att få komma till sprinten.
Citera
2026-01-02, 13:41
Medlem
Det bästa med TdS är att Jonna Sundling struntade i spektaklet för att istället hålla sig till gammalt beprövat Guldrecept.

Jag har inga som helst tveksamheter.Jonna Sundling kommer att vara i sedvanlig storform när det är dags för OS tävlingar.
Hon kan komma att vinna 4 OS Guld.Hon har gett sig själv optimala förutsättningar.
Hon är och förblir favorit att försvara OS Guldet från Beijing 22 på individuell sprint.Hon ingår naturligtvis som veritabel nyckelindivid både i sprintstafett samt traditionell dito,där hon ensam bärgade VM Guldet åt SWE i Trondheim.
Sundling kommer dessutom att bli livsfarlig i Skiathlon.Är Jonna med inför upploppet så vet vi var Guldet kommer att hamna.Inte ens Jessie Diggins har en janne i detta trovärdiga scenario.

Jonna Sundling är bäst.Det har hon varit hela decenniet och Kristine Stavås Skistad står inför ny demolering för öppen ridå.

Vissa individer tippar alltid emot Sundling.De lär sig aldrig.
Citera
2026-01-02, 13:52
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jonna kanske kör Touren nästa år, när det inte är OS?

Nej nej näää - nästa säsong är det ju VM i Falun, så glöm TdS för primadonnan…
Citera
2026-01-02, 13:57
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det bästa med TdS är att Jonna Sundling struntade i spektaklet för att istället hålla sig till gammalt beprövat Guldrecept.

Jag har inga som helst tveksamheter.Jonna Sundling kommer att vara i sedvanlig storform när det är dags för OS tävlingar.
Hon kan komma att vinna 4 OS Guld.Hon har gett sig själv optimala förutsättningar.
Hon är och förblir favorit att försvara OS Guldet från Beijing 22 på individuell sprint.Hon ingår naturligtvis som veritabel nyckelindivid både i sprintstafett samt traditionell dito,där hon ensam bärgade VM Guldet åt SWE i Trondheim.
Sundling kommer dessutom att bli livsfarlig i Skiathlon.Är Jonna med inför upploppet så vet vi var Guldet kommer att hamna.Inte ens Jessie Diggins har en janne i detta trovärdiga scenario.

Jonna Sundling är bäst.Det har hon varit hela decenniet och Kristine Stavås Skistad står inför ny demolering för öppen ridå.

Sverige har många bra skidåkare men endast en stor skidåkare, och det är Sundling.
Citera
2026-01-02, 14:21
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Jag tänker som du gör vad gäller Sundlings fyra klara guldchanser. Hon vet vad som krävs för att vara som bäst i mästerskap, och förhoppningsvis blir hon oemotståndlig i tävlingarna i februari. Ebba Andersson är också väldigt kapabel när det gäller att vara som bäst när det gäller som mest. Frida Karlsson kan också prestera sitt bästa när de tyngsta kraftmätningarna på en säsong äger rum.
Och jag hoppas verkligen att Moa Ilars höga nivå håller in över OS.

Poromaa är en utpräglad mästerskapsåkare. Anger kommer säkert till OS i mycket god form. Myhlback får visa vad han förmår i morgon.

Det kan bli ett bra svenskt längd-OS. Diggins får gärna sin sista säsong briljera i TdS, men i OS tycker jag hon kan nöja sig med ett par medaljer av annan valör än guld.
Citera
2026-01-02, 14:38
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Jag tänker som du gör vad gäller Sundlings fyra klara guldchanser. Hon vet vad som krävs för att vara som bäst i mästerskap, och förhoppningsvis blir hon oemotståndlig i tävlingarna i februari. Ebba Andersson är också väldigt kapabel när det gäller att vara som bäst när det gäller som mest. Frida Karlsson kan också prestera sitt bästa när de tyngsta kraftmätningarna på en säsong äger rum.
Och jag hoppas verkligen att Moa Ilars höga nivå håller in över OS.

Poromaa är en utpräglad mästerskapsåkare. Anger kommer säkert till OS i mycket god form. Myhlback får visa vad han förmår i morgon.

Det kan bli ett bra svenskt längd-OS. Diggins får gärna sin sista säsong briljera i TdS, men i OS tycker jag hon kan nöja sig med ett par medaljer av annan valör än guld.

Ja detta OS kan bli hur bra som helst. Men det lär nog inte bli samma varma, blöta före som det var i VM 25, amerikanerna kan inte valla för det föret men är avsevärt bättre på kallt och hårt före, oavsett hur det går för Diggins i OS så lär det nog gå bättre än VM 25 om vädergudarna är på hennes sida.
Citera
2026-01-02, 15:15
Medlem
Fosnæs og Rydzek reiser hjem fra Tour de Ski.
Citera
2026-01-02, 15:59
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Varför skall hon åka snabbare om det enda som är intressant för henne är sprinten på OS-banorna?

Är man med och deltar så är det väl ändå meningen att man ska ta tävlingarna seriöst. Jag menar, tänk om alla andra skulle tänka lika dant och endast köra tävlingar som är intressant.

Jag tror sanningen är den att Skistad helt enkelt inte orkar.
Citera
2026-01-02, 16:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Är man med och deltar så är det väl ändå meningen att man ska ta tävlingarna seriöst. Jag menar, tänk om alla andra skulle tänka lika dant och endast köra tävlingar som är intressant.

Jag tror sanningen är den att Skistad helt enkelt inte orkar.

Och hur snabbt åker Chanavat distansloppen då?
Citera
2026-01-02, 16:10
Medlem
Är det ny sprintbana i TDS/OS eller samma gamla vanliga där ingen vill vara först ner för backen?
Citera
2026-01-02, 16:26
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Och hur snabbt åker Chanavat distansloppen då?

Ingen koll. Har du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in