Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-02, 11:39
Medlem
Tråknicks avatar
Fick en gång på tidigt nittiotal en gammal digitalklocka av en ingift släkting. Släktingen är själv klockintresserad och har ägt några Rolexar och Cartierklockor, så jag har någon form av förtroende för personens kunnande.

Jag är 99% säker på att det är en Casio, personen som gav den till mig menade att "det är den första digitala klockan med svarta siffror", tidigare ska de ha varit röda.

Jag har såklart googlat och bildgooglat baserat på denna info men inte hittat klockan. Det gör inte saken bättre att jag inte har klockan till hands, den bör dock ligga bland andra gamla grejer på vinden eller i källaren. Orsaken till detta är att armbandet (oyster?) gick sönder i en av "gångjärnen" och då kunde jag inte använda den längre.

Klockan har en framsida som domineras av metall, displayen är liten och jag tror det bara är en rad med siffror. Jag kommer ihåg att den har två runda knappar, antagligen på ena sidan eller på framsidan, där jag tror den ena var till för upplysning av siffrorna (det lyste en extra lampa i ovankant). Den andra har jag för mig, växlade mellan am/pm och normalt läge.

Jag tycker det är märkligt att jag inte hittar den när det ändå finns sidor som dokumenterar den digitala klockans historia. Jag är också intresserad av värdet såklart, även om jag normalt sett vet att det är lågt på digital-ur. Dessutom vore det intressant att veta hur det här trasiga armbandet påverkar värdet.

Edit: har googlat lite till och det bör kanske vara en Casiotron, men jag hittar ingen som ser exakt ut som den jag har. Ser också att priserna är väldigt låga på dom tyvärr.

Edit 2: verkar som om Casiotron inte säger så mycket eftersom det innefattar alla deras digitala klockor
Senast redigerad av Tråknick 2026-01-02 kl. 12:05.
Citera
2026-01-02, 13:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Fick en gång på tidigt nittiotal en gammal digitalklocka av en ingift släkting. Släktingen är själv klockintresserad och har ägt några Rolexar och Cartierklockor, så jag har någon form av förtroende för personens kunnande.

Jag är 99% säker på att det är en Casio, personen som gav den till mig menade att "det är den första digitala klockan med svarta siffror", tidigare ska de ha varit röda.

Jag har såklart googlat och bildgooglat baserat på denna info men inte hittat klockan. Det gör inte saken bättre att jag inte har klockan till hands, den bör dock ligga bland andra gamla grejer på vinden eller i källaren. Orsaken till detta är att armbandet (oyster?) gick sönder i en av "gångjärnen" och då kunde jag inte använda den längre.

Klockan har en framsida som domineras av metall, displayen är liten och jag tror det bara är en rad med siffror. Jag kommer ihåg att den har två runda knappar, antagligen på ena sidan eller på framsidan, där jag tror den ena var till för upplysning av siffrorna (det lyste en extra lampa i ovankant). Den andra har jag för mig, växlade mellan am/pm och normalt läge.

Jag tycker det är märkligt att jag inte hittar den när det ändå finns sidor som dokumenterar den digitala klockans historia. Jag är också intresserad av värdet såklart, även om jag normalt sett vet att det är lågt på digital-ur. Dessutom vore det intressant att veta hur det här trasiga armbandet påverkar värdet.

Edit: har googlat lite till och det bör kanske vara en Casiotron, men jag hittar ingen som ser exakt ut som den jag har. Ser också att priserna är väldigt låga på dom tyvärr.

Edit 2: verkar som om Casiotron inte säger så mycket eftersom det innefattar alla deras digitala klockor

Denna modell tillverkas idag som retro och går att köpa i butik. Hade själv en original från slutet av 70-talet typ och de var mycket vanliga på den tiden. Hade även föregångaren med röda led-siffror som tändes när man tryckte på en knapp. Den drog dock mycket ström och gick bara i tre månader på två stora knappcellsbatterier så det var typ revolution med en lcd digitalklocka som gick nästan ett år på batteriet.
Citera
2026-01-02, 13:25
Medlem
EnCartes avatar
Här är första Casio från 1974 som definitivt inte var billig då. Tror inte det är den du har, utan verkar mer vara F-100 från 1978 längre ned då den stämmer bättre med din beskrivning om knappar.

https://www.casio.com/europe/watches/50th/Heritage/1970s/
Citera
2026-01-02, 14:06
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Här är första Casio från 1974 som definitivt inte var billig då. Tror inte det är den du har, utan verkar mer vara F-100 från 1978 längre ned då den stämmer bättre med din beskrivning om knappar.

https://www.casio.com/europe/watches/50th/Heritage/1970s/

Tack, men det är ingen av dom. Den har lite av det där metalluttrycket från den första, men den är också väldigt hög, eller djup, om man säger så, den sticker ut rejält från handleden, mot ansiktet då, när man tittar på den. Den har också tydligt fasade kanter mot själva urtavlan.

Den är alltså synnerligen primitiv.

Jag har tittat igenom många gamla Casios nu, hittat lite entusiast-sidor, men den liknar inte något av det jag sett. Jag tänker bara att dessa måste vara väldokumenterade, så jag letar nog på fel ställen.
Citera
2026-01-02, 14:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Tack, men det är ingen av dom. Den har lite av det där metalluttrycket från den första, men den är också väldigt hög, eller djup, om man säger så, den sticker ut rejält från handleden, mot ansiktet då, när man tittar på den. Den har också tydligt fasade kanter mot själva urtavlan.

Den är alltså synnerligen primitiv.

Jag har tittat igenom många gamla Casios nu, hittat lite entusiast-sidor, men den liknar inte något av det jag sett. Jag tänker bara att dessa måste vara väldokumenterade, så jag letar nog på fel ställen.
Kanske skulle leta fram den, det kanske står något annat på den? Ibland klickar minnet.

Den är hur som helst inte den första Casion med LCD-skärm.
Citera
2026-01-03, 10:46
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Pulsar LED P3 dual button från 1973 stämmer överens med din beskrivning i mina ögon, däremot så stämmer Pulsar LED P2 från 1972 mer in med armbandet dock inte med knapparna då dessa hade endast en knapp på sidan.

Men de kan ju ha bytt armband på en P3 från en P2.
Pulsar LED P2 fick ett bra uppsving när den var med som Bond klockan i Live And Let Die från 1972 med Roger Moore.

Och Pulsar köptes upp av Hamilton -72 med om jag inte minns fel, eller om det var 73…

Pulsar här även en version med knappar uppe och nere istället för sidorna och är aven kallad för astronaut klocka.

Casio har minst tre knappar på sina klockor, kan inte minnas att de har endast två, inte på deras vintage klockor för herr i alla fall. Dam har jag sett med två knappar.
Citera
2026-01-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Pulsar LED P3 dual button från 1973 stämmer överens med din beskrivning i mina ögon, däremot så stämmer Pulsar LED P2 från 1972 mer in med armbandet dock inte med knapparna då dessa hade endast en knapp på sidan.
Stämmer inte med påståendet att TS' klocka skulle vara den första med svarta siffror snarare än röda. LED är ju lysande röda siffror, medan de svarta siffrorna rimligen är mörka LCD-siffror på ljus botten. Den första Casio-klockan med LCD-siffror (QW-02) kan ses i den här YouTube-videon:

https://youtu.be/bNKo2pxMuyY?t=284

Den stämmer bra med TS beskrivning angående svarta siffror, två knappar, enradig display och en framsida som domineras av metall. Men den saknar belysning och de två knapparna fungerar annorlunda än hur TS minns det: Den första sätter klockan i inställningsläge och väljer siffra att justera, medan den andra knappen stegar upp vald siffra. Den andra knappen utanför inställningsläget gör att aktuellt datum och veckodag visas (indikeringen för veckodag visar i normalläge annars tiotal sekunder + AM/PM).
Citera
2026-01-03, 20:53
Medlem
Flukta in på denna sida... https://www.digital-watch.com/DWL/gallery/Casio/all/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här