Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-02, 10:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och skulle det vara så att han slog ihjäl henne på platsen för bortrövandet talar buntbanden för dråp, inte mord.

Det tror inte jag. Det är ingen förmildrande omständighet att slå ihjäl någon man tänkt grovt misshandla och kidnappa även om man inte haft för avsikt att direkt döda vederbörande. Mord med likgiltighetsuppsåt om inget annat.
Citera
2026-01-02, 10:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonewiththewind
GM kan ha fotat och dokumenterat och skickat till någon en tanke

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Eftersom det var planerat, och planen kan ha varit kidnappning och sedan att mörda henne är det likväl mord.

Mm, men om han då inte rövade bort henne levande talar buntbanden för att avsikten var att föra bort henne levande, något oplanerat hände på platsen, han råkade ha ihjäl henne, kan eventuellt bedömas vara dråp.
Citera
2026-01-02, 10:55
Medlem
Titta på bilden som finns när hon gick i nionde klass. Alkohol påverkar åldrandet men man får inte ändrad benstomme...
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Tänker du så utifrån bilderna på hennes fb eller har du träffat henne privat?
Eftersom det finns uppgifter i tråden om att hon varit alkoholist, även vissa uppgifter om mediciner, så kan det mycket väl påverkat hennes åldrande och utseende avsevärt? Men om du kände henne som ung och utifrån det, fortfarande tror att hon har en hormonell störning, så kan du ju ha en möjlig poäng i ditt påstående?
Citera
2026-01-02, 10:56
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Varför är det osannolikt enligt många att detta var första gången Vilma dödade någon?

Vilma verkar ha hängt på Darknet väldigt mycket. Där kan hon ha kommunicerat med andra mördare och fått tips om hur man kommer undan med mord.

Detta mord kan lika gärna vara första gången som någonting gick snett (Vilma åkte ju fast så på sätt och vis gick någonting snett även om My blev mördad).

Detta tror jag med
Citera
2026-01-02, 10:58
Medlem
Ni skriver mycket om avsaknad av bevis för en fällande morddom, jag tror att de digitala bevisen kommer att kunna styrka mord (om nu övrig bevisning ej räcker till). Han verkar ju inte vara någon höjdare på att röja undan sina digitala spår. Förmodligen har han gjort diverse okristliga sökningar både innan, under och efter händelsen.
Senast redigerad av desinformeramera 2026-01-02 kl. 11:00.
Citera
2026-01-02, 11:00
Medlem
Citat:
Varför är det osannolikt enligt många att detta var första gången Vilma dödade någon?

Vilma verkar ha hängt på Darknet väldigt mycket. Där kan hon ha kommunicerat med andra mördare och fått tips om hur man kommer undan med mord.

Detta mord kan lika gärna vara första gången som någonting gick snett (Vilma åkte ju fast så på sätt och vis gick någonting snett även om My blev mördad).

Nu har vi ju inte sett utredningen. Men allt tyder på att det gått allt annat än proffsigt till. Han åkte ju fast direkt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det tror inte jag. Det är ingen förmildrande omständighet att slå ihjäl någon man tänkt grovt misshandla och kidnappa även om man inte haft för avsikt att direkt döda vederbörande. Mord med likgiltighetsuppsåt om inget annat.

Det går att vrida och vända på alla möjliga sätt, vi vet inte ens vad som har hänt.

Det är inte osannolikt att någon form av tumult uppstod på platsen, att i ett sådant snabbt läge råka slå för hårt med hammaren eller ett stryptag som varade för länge så att hon avled är väl inte automatiskt mord?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Sedan när är det omöjligt att stycka någon som inte mördats?
Som dött av att bli påkörd när MGM i panik tar med sig kroppen och för att kunna gömma den i en skog flera mil bort i den frusna jorden och därför styckar den i delar?

Glöm inte Linda Chen vars kropp hittades bränd i skogen - men där MGM gick fri från mord.
Just för att han visserligen placerat henne där och tänt på, men att det på grund av kroppens skick inte gick att fastställa att kroppen först mördats.

Jag tror också att MGM är ett monster som mördat BO. En sexualsadist som inte borde gått fri.
Men utan att fastställd dödsorsak är mord kan man inte utgå från det. Och framför allt - kan man inte vara säker på att han döms för mord.

Jag har själv skrivit ett inlägg om att det inte är säkert att Vilma-Robin döms för mord. Tror jag var först med att verkligen visa hur svenska domstolar kan frikänna personer trots att det finns jättemånga indicier som starkt pekar på att den åtalade personen är skyldig.

Men okej, låt oss säga att Robin-Vilma frikänns i hovrätten. Det skulle vara ett långfinger mitt i ansiktet på svenska folket från hovrättens sida. Ledamöterna i hovrätten som frikände Robin-Vilma för mord skulle nog behöva se sig över axeln i många år framöver, och dessutom skille de nog behöva skaffa sig en stor hund.

Och politikerna skulle bli rasande. Gunnar Strömmer skulle gå ut och lova att personer som Vilma-Robin aldrig skulle kunna bli frikända från mord på det sättet igen. Lagen skulle helt enkelt ändras, så att den som har styckat en kropp nästan automatiskt också döms för att ha mördat den styckade personen.
Citera
Medlem
Citat:

Finns otroligt många olösta fall så jag tror nog polisen kikar i skrivande stund! Vi såg ju hur de avslöjades ang mordet på emilie meng då hittades ju nåt rep/buntband med hennes dna på i idiotens bostad, när han hade gett sig på ett annat offer. Klantiga GM's dessa två herrar
Citera
Medlem
Tror han är mer twisted än någon någonsin anat.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Frågan man nu ställer sig är. Kommer vi någonsin få veta sanningen vad som hände?

Även om GM berättar allt i detalj så känns det som man kommer tysta ner allt med hänsyn till Mys familj. Får en känsla av det då jag tror på en brutal historia från den stunden hon klevvav tunnelbanan.
Citera
2026-01-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desinformeramera
Ni skriver mycket om avsaknad av bevis för en fällande morddom, jag tror att de digitala bevisen kommer att kunna styrka detta. Han verkar ju inte vara någon höjdare på att röja undan sina digitala spår. Förmodligen har han gjort diverse okristliga sökningar både innan, under och efter händelsen.

De digitala spåren kan säkert bli avgörande särskilt om han inte haft vett nog att täcka sina spår ordentligt. I dagens läge finns ju knappt något brott som inte lämnar digitala fotavtryck – sökningar, chattar, GPS-data, allt kan bit för bit bygga ihop bilden.

Samtidigt måste man komma ihåg att Vilma är en man av sin tid. Han lever i en digital era där nästan allt dokumenteras ofta utan att man tänker på det. Det gör både att sanningen blir lättare att avslöja och svårare att gömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in