Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det finns väldigt lite som tyder på att Ukraina kan vända detta på slagfältet. De gör lite mindre motjuck ibland. Det senaste, Kupiansk, syns inte ens som ett hack i grafen som jag postade förra inlägget.
Ukrainas "theory of Victory" är att rysk ekonomi kraschar. Det tycks vara den armén opererar efter nu. Då kan ryska armén komma i svajning med uteblivna vapenleveranser.
Fredsförhandlingarna är lika svårförutsägbara som Trump. I Koreakriget höll man på i två år att förhandla. Jag ser förhandlingarna som ett steg på rätt väg, där de olika sidorna trots allt närmat sig varandra.
Kort sagt så ser jag extremt låg Return on Investment för oss i Sverige i ett fortsatt krig. Samma summor som vi investerat i Ukraina kunde ha gett mycket större positiva humanitära effekter andra ställen. Vi har inte ökat vår säkerhet nämnvärt eftersom rysk fiendeskap enbart ökar. Risken vi löper är inte primärt invasion utan annan hämnd. Riskkalkylen ser olika ut beroende på var man bor (Baltikum, Stockholm, Dalarna).
Mitt best scenarie realistiskt utifrån hur läget ser ut idag är att fronten fryses och ockuperade territoriet erkänns som ryskt. Inte av kärlek till Putin utan för att det är det som skulle leda till mest avspänning och minst lidande. Drömscenariet är demokratiska omröstningar i hela det östliga Ukraina, och det var möjligt fram t om våren 2022. Putin, Biden, Johnson och övriga ledare i mindre grad omöjliggjorde detta, samt ukrainska etnonationalister och oligarker.
Det är väl det där som är den stora frågan. Blir det verkligen mest avspänning för oss i Europa eller i världen om Rysslands erövringskrig lönar sig? Historien lär oss ju snarare att den som lyckas erövra områden ganska snabbt blir sugen på ännu mer. Det finns många länder som har anspråk på andras områden, och precis som flera ryssapologeter skriker om hela tiden så finns det en "den starkes rätt" och det är många som anser sig starkare än grannen. Det enda försvaret för mindre stater mot den starkes rätt är folkrätten och det internationella samfundets reaktioner. Ju mer det lönar sig att bryta mot folkrätten desto fler kommer att vara intresserade av att göra det. Att ge Ryssland det de vill ha riskerar bli mer av kortvarig smärtlindring än bot mot själva sjukdomen "imperialistiska erövringskrig".
Och i just Rysslands fall är deras erövringskrig extra problematiskt. Precis
vartenda skäl som Ryssland använt för att motivera att man ska ta områden i Ukraina är fullt applicerbara på ett stort antal andra stater som befinner sig Rysslands närhet. Det är många stater som har ryska minoriteter som kan behöva "skyddas" eller områden som historiskt sett kallas för ryska (i ryskt språkbruk så är till och med områden som Ryssland erövrade under 1900-talet sådant som man kallar "historiskt ryska områden", trots att någon annan hade området i 1000 år innan ryssarna fördrev befolkningen och gjorde området ryskt).
Du pratar ofta om minst lidande, men jag hävdar att flertalet folk i världen föredrar ett kortvarigt lidande framför ett långvarigt lidande eller ett helt liv i slaveri. Utan garantier för att en fred säkerställs på lång sikt är en fred som ger Putin vad han just nu vill ha bara något som gör det upplagt för nya invasioner lite längre fram, när Ryssland återuppbyggt styrkan.
Några rysstroll pratade för ett par år sedan om att Ukraina på något sätt var en sorts lovligt byte eftersom de inte hade registrerat sina gränser hos FN. Det var och är naturligtvis trams. Men egentligen kanske själva idén med att registrera sina gränser hos något internationellt organ inte är så dum. Alla länder som vill vara medlemmar i FN eller andra internationella organ (inklusive idrottsliga sammanhang) måste registrera sina gränser för att kunna få bli medlemmar. Eller uppvisa skriftliga intyg från samtliga grannar om att man är överens om gränsen? Vill jag bygga på min egen tomt behöver jag ibland grannens tillstånd, trots att jag bygger på min egen mark så kommer det så nära grannen att denne har rätt att motsätta sig bygget. Kanske något att fundera över om vi någon gång får ett reformerat FN.