2026-01-02, 00:18
Medlem
Sluutenbergens avatar
Nytt år, nya människor på gymmen, nya gains. När blev detta en tradition i Sverige? Bör ha hänt någon gång under detta årtusende säger min magkänsla, för det var väl knappt en del av folkhälsan att pumpa tungt på gymmen under 80-talet?

Var det en internationell tradition som Sverige anammade?
Citera
2026-01-02, 00:21
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen
Nytt år, nya människor på gymmen, nya gains. När blev detta en tradition i Sverige? Bör ha hänt någon gång under detta årtusende säger min magkänsla, för det var väl knappt en del av folkhälsan att pumpa tungt på gymmen under 80-talet?

Känns som komma i form är ett av dom äldsta nyårslöfterna 🤔
Citera
2026-01-02, 00:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Både om man letar runt i svd's historiska arkiv och letar efter ordet "nyårslöfte" och en del artiklar om dess intåg och betydelse ser man att ordet har funnits länge, typ 4 000 år, men som svensk tradition har det kommit in ganska sent. Man kan tex hitta att Hitler avgav ett "nyårslöfte" 1941 att avsluta kriget, dvs ordet fanns. Sen började det användas för att folk skulle sluta röka etc. Men att alla skulle gymma kan inte varit särskilt länge. Hänger inte det förresten snarare ihop med att man köper gymkort i vissa perioder, snarare än plötsligt från ingenstans kommit på att man skall ägna all fritid åt attt gymma om man inte tidigare gjort det.

https://www.svd.se/a/b0b6437b-d359-35aa-b202-b0dea29aa0f5/nyarsloften-har-inte-hallits-lange
Citera
2026-01-02, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Både om man letar runt i svd's historiska arkiv och letar efter ordet "nyårslöfte" och en del artiklar om dess intåg och betydelse ser man att ordet har funnits länge, typ 4 000 år, men som svensk tradition har det kommit in ganska sent. Man kan tex hitta att Hitler avgav ett "nyårslöfte" 1941 att avsluta kriget, dvs ordet fanns. Sen började det användas för att folk skulle sluta röka etc. Men att alla skulle gymma kan inte varit särskilt länge. Hänger inte det förresten snarare ihop med att man köper gymkort i vissa perioder, snarare än plötsligt från ingenstans kommit på att man skall ägna all fritid åt attt gymma om man inte tidigare gjort det.

https://www.svd.se/a/b0b6437b-d359-35aa-b202-b0dea29aa0f5/nyarsloften-har-inte-hallits-lange

Gällande det sista, nä. Varje nytt år ser jag iaf alltid nya ansikten. Går oftast förmiddag / eftermiddag varje dag nästan så lärt mig känna igen i princip alla som går under dessa tider (går aldrig när det är som mest). Alltid fler folk på gymmet under januari - mars sen har dessa försvunnit och de gamla är kvar resten av året.

Upplever detta enbart i början av ett nytt år så det handlar inte om andra människor som får nya scheman etc. Det är folk som tror att ett nyårslöfte är hållbart och förväntar sig resultat snabbt inom träning, ergo de tröttnar och slutar efter ett par / tre månader.
Citera
2026-01-02, 08:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Bör ha hänt någon gång under detta årtusende säger min magkänsla, för det var väl knappt en del av folkhälsan att pumpa tungt på gymmen under 80-talet?

Min farsa berättade för mig att han på 80-talet hade som nyårslöften att både gymma och löpa mer men att det aldrig höll längre än fram till sommaren. Så jag skulle säga att han ändå höll det längre än vad man gjorde sen på sent 90-tal när jag övertalade mina vänner till samma idiotiska nyårslöfte. För alla mina vänner utom en så höll det inte ens januari ut.

På 2000-talet så gick det väl inte längre än att folk sa att de borde ha som nyårslöfte att börja gymma. Idag så verkar alla vara inne på att inte ha nyårslöften alls.

Att inte tramsa med nyårslöften är dock något som passar mig. Jag styr upp det jag vill och behöver oavsett om det är vid årsskiftet jag kommer på saker.
Citera
2026-01-02, 08:35
Medlem
Citat:

Folk började gå på gym under mitten av 80-talet, så rimligen där någonstans.
Friskis & Svettis var väl de första som började göra det till en folkrörelse att träna bland vanligt folk i slutet av 70-talet.
När alla hade fysisk jobb fram till 70-talet någon gång, så fanns det ingen poäng att dessutom hålla på med gympa.
Kan tänka mig att det vanligaste löftet under typ 60-talet var nog, istället att dricka mindre, framför att börja sporta.
Citera
2026-01-02, 09:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Gymmande blev ett nyårslöfte när folk började gå på gym. Allmänna nyårslöften om att börja träna har funnits långt innan dess.
Citera
2026-01-02, 15:14
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Min farsa berättade för mig att han på 80-talet hade som nyårslöften att både gymma och löpa mer men att det aldrig höll längre än fram till sommaren. Så jag skulle säga att han ändå höll det längre än vad man gjorde sen på sent 90-tal när jag övertalade mina vänner till samma idiotiska nyårslöfte. För alla mina vänner utom en så höll det inte ens januari ut.

På 2000-talet så gick det väl inte längre än att folk sa att de borde ha som nyårslöfte att börja gymma. Idag så verkar alla vara inne på att inte ha nyårslöften alls.

Att inte tramsa med nyårslöften är dock något som passar mig. Jag styr upp det jag vill och behöver oavsett om det är vid årsskiftet jag kommer på saker.
Ändå rätt bra att hålla det i ett halvår. Det brukar se ut som vanligt på gymmen igen 1 mars.
Citera
2026-01-02, 16:08
Medlem
Det är väl också så att många kör på gymmet nu under vintern när det är snö och kallt ute men de kör mer träning utomhus under övriga året. Men ja, det är väl ändå fler som försöker börja träna som nyårslöfte och sen dör det ut när våren kommer.
Citera
2026-01-05, 23:54
Medlem
Åtminstone sedan slutet av 90-talet. Tidigare sträcker sig inte min erfarenhet. Det är samma sak varje år: direkt efter nyår dyker de upp, löftesgivarna.

Det är bara att ställa in sig på trängsel och lättare obehag på gymmet ett par veckor. Sen glesas det ur och i mitten av februari är det som vanligt igen.
Citera
2026-01-06, 00:02
Medlem
Yes, längtar tills ordningen är återställd igen. För mycket folk på gymmet i början av året. Som vanligt. Tur att merparten av nyårslöftestränarna inte är så uthålliga.
Citera
2026-01-12, 15:21
Medlem
Du behöver inte oroa dig, de är borta i mars månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in