2026-01-02, 01:39
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag skäms för mitt korta minne, och att jag håller så dålig reda på det. Tack!
Orsaken till att jag skrev det skyller jag på Petter Northug (hoppas jag nu inte har blandat till det igen).
Han klagade nämligen på bl a Jonna och sa att VC inte blev viktig då de som kunde vinna den inte ställde upp på Tour de ski (de poängen räknas ju till VC).
Nu minns jag inte när jag såg det men det borde inte vara alltför länge sedan.

Han menade kanske att Tour de Ski skulle vara så självklar att man startade varje gång.. men det var det som fick mig att tänka att hon hoppade över den jämt.
Men så är alltså inte fallet, hon hoppar den när det är VM och OS?
Samtidigt är det åkare som inte bara hoppar Tour de Ski utan även många vanliga VC-tävlingar. Det är tydligt att inom längdskidor betyder inte vinsten av totalcupen lika mycket.
Visst om man satsar på OS, men VM är det ju ofta.

Jo, så är det säkerligen…

Jonna körde ju inledningen på Tour di Ski både 2020 och 2021, men då var hon ingen distansåkare av klass utan körde bara tre etapper varav två sprintar innan hos avbröt…
Citera
2026-01-02, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Skistads metod att lägga sig längst fram, dra ned tempot och köra en spurt i 70 meter funkar i sprint men lite sämre i 20 km…

Ja och när hon håller på så i sprint förstör det eventets underhållningsvärde. Hon nyttjar att hon kan accelerera snabbare än andra på kort sträcka för att hon är byggd som en man, ett resultat av hormonbehandlingar. I övrigt talanglös.

Nej hoppas hon snart är historia i skidsporten.
Citera
2026-01-02, 05:27
Medlem
Skistad klarade maxtiden med några sekunder, jag antar att hon hade koll på det.
Citera
2026-01-02, 08:17
Medlem
Citat:
Jag skäms för mitt korta minne, och att jag håller så dålig reda på det. Tack!
Orsaken till att jag skrev det skyller jag på Petter Northug (hoppas jag nu inte har blandat till det igen).
Han klagade nämligen på bl a Jonna och sa att VC inte blev viktig då de som kunde vinna den inte ställde upp på Tour de ski (de poängen räknas ju till VC).
Nu minns jag inte när jag såg det men det borde inte vara alltför länge sedan.

Han menade kanske att Tour de Ski skulle vara så självklar att man startade varje gång.. men det var det som fick mig att tänka att hon hoppade över den jämt.
Men så är alltså inte fallet, hon hoppar den när det är VM och OS?
Samtidigt är det åkare som inte bara hoppar Tour de Ski utan även många vanliga VC-tävlingar. Det är tydligt att inom längdskidor betyder inte vinsten av totalcupen lika mycket.
Visst om man satsar på OS, men VM är det ju ofta.
Bortser man från poängsystemet så tänker jag att det spelar in att det skiljer sig mer mellan grenarna sprint/distans än grenar inom skidskytte där totalcupen är värd mer. I längd är det oavsett alla vill delta i alla lopp, ändå inte samma deltagare. Ex Ebba kommer alltid nolla i sprint förutom i touren då hon inte har chans bli uttagen. Hade hon tävlat för ett mindre land hade hon i alla fall fått några ströpoäng i sprintar. Och än värre för norskorna, en anledning att Anger kunde bli tvåa i VC, knappt de bästa norskarna har chans att få bli uttagna till allt. Ingen mening ha en totalcup, kanske bättre bara ha distans och sprint i så fall? Blir också mycket av en tävling i hur många av respektive sorts gren FIS råkat planera in just den säsongen.
På samma sätt, vad betyder totalen i alpint längre när få kör alla grenar där?
Som freeski har sin totalcup också men knappast samma som kör ski cross som puckelpist eller slopestyle.
Citera
2026-01-02, 09:14
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Jaja, ett genrep! Det skulle ju Jonna också göra, hon är ju dessutom allround och och borde tänka på hela VC.

Jonna är ju bra på alla distanser. Hoppas inte detta ger Skistad någon fördel på OS. Det är tydligen jag som missat varför Skistad åker dessa sträckor. Jomenvisst, vet alla varför hon körde denna sträckan kunde hon bjuda på sig själv.

Hopoas att Jonna åker Tour de ski någon gång så hon kan ta hem hela VC. Hon är ju solklar favorit till det.
Hon har sagt att hon kommer köra 27/28, så kanske då.
Citera
2026-01-02, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Skistad klarade maxtiden med några sekunder, jag antar att hon hade koll på det.

Hur räknas maxtiden är det en procent baserat på vinnartiden?
Då borde den minskas detta är tävlingar på allra högsta nivå jag tycker det blir fel om vinnaren hinner ta en kaffe längs vägen och ändå vara före i mål.
Citera
2026-01-02, 09:35
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Hur räknas maxtiden är det en procent baserat på vinnartiden?
Då borde den minskas detta är tävlingar på allra högsta nivå jag tycker det blir fel om vinnaren hinner ta en kaffe längs vägen och ändå vara före i mål.

På intervallstarter så är 20% efter vinnartid, prologer 23%. Tror faktiskt det räckte att inte bli varvad på jaktstarten (vilket ungefär är 20%).
Citera
2026-01-02, 10:08
Medlem
Citat:

Jag vet inte om det visades på svensk TV, men SRF låg kvar i sändning hela vägen. Det såg inte ut som hon hade nån koll. Hon verkade demonstrativt åka så långsamt som möjligt, hon gick uppför sista backen. Det var inte ens gå-på-tur-tempo, det var helt utan glidfas. Hon hade inte kunnat åka så hela loppet utan att bli varvad på typ varv två.
Citera
2026-01-02, 10:14
Medlem
Citat:
Det var ingen makstid, men hadde hun blitt tatt igjen av en løper så hadde hun blitt avstengt.
Citera
2026-01-02, 10:15
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja och när hon håller på så i sprint förstör det eventets underhållningsvärde. Hon nyttjar att hon kan accelerera snabbare än andra på kort sträcka för att hon är byggd som en man, ett resultat av hormonbehandlingar. I övrigt talanglös.

Nej hoppas hon snart är historia i skidsporten.

Jag hoppas verkligen de har tuffar till banan,, blir spännande och se imorgon. Är det någon jag inte unnar ett OS guld så är det Skistad. Hoppas på backar och att hon tappar tillräckligt i nån backe som 2023 så hon är för långt efter för att glida ikapp

Tyvärr tror jag bara det är Jonna Sundling som kan sätta upp ett sånt tempo så norskan knäcks. Snälla Jonna håll dig nu frisk till OS. 💙💛
Citera
2026-01-02, 10:20
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag vet inte om det visades på svensk TV, men SRF låg kvar i sändning hela vägen. Det såg inte ut som hon hade nån koll. Hon verkade demonstrativt åka så långsamt som möjligt, hon gick uppför sista backen. Det var inte ens gå-på-tur-tempo, det var helt utan glidfas. Hon hade inte kunnat åka så hela loppet utan att bli varvad på typ varv två.

Det får fan tighta till tiden man får va efter ledaren. Är ju folk (sprinters) som gjort så tidigare i Tourer Max 8 minuter efter i totalen hade varit bättre. Jag skiter i om åkare som Lisa Eriksson hade fått kliva av. Skistad över 14 min efter o sist
Citera
2026-01-02, 10:27
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Har inte koll på hur Joensuu är som klättrare, men hon blir livsfarlig i totalen. Kan t.o.m bli tvåa. Nu förutsätter jag att det är bonussekunder imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in