2026-01-02, 02:11
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Var detta också på Ekerö? Maj 2022 var det men domen kom 2024, enligt Grevens sammanfattning.
Jag vet inte var det var men det stämmer att krocken var 2022. Körkortet drogs också in 2024 efter domen.
Så det är flera brott där han han haft bilen som verktyg.
Tre med mordet.
Citera
2026-01-02, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Vad menar hennes familj med att man inte ska sprida bilder

Vilka bilder syftar de på?
Det finns offentliga bilder av BO.
Att de anhöriga inte vill ha spridning av dem beror på behovet av integritet.
Händelser som denna skapar nyfikenhet och familjen vill vara ifred.
Inte svårt att förstå?
Citera
2026-01-02, 02:12
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Han kan säga att han hittade henne liggandes död på marken och att han tog med henne för att för att stycka henne/våldföra sig på henne.
Jag har hört/läst många dåliga ursäkter från gärningspersoner.

Han kan köra en "Mats Alm": Jag blev kidnappad av kineser och instoppad i en bagagelucka i flera dagar, och när de släppte ut mig så låg Lindas kropp där".
Sen hur trolig historian är, det är en annan sak.

Du har rätt.
Väldigt mycket i det här fallet handlar om att kunna fastställa dödsorsaken genom de styckade kroppsdelarna man funnit.
Det hänger på att man vid obduktionen kan hitta bevis för mord.
Dödsorsaken är helt avgörande för den efterföljande rättsprocessen.

Kan man inte slå fast att ett mord begåtts här, kommer man inte kunna döma Robin/Vilma eller någon annan för mord av BO. Oavsett vad alla, inklusive rätten, är övertygade om har hänt.

Det var precis det som hände i Linda Chen-fallet, där mord inte kunde bevisas och ingen därför kunde dömas för mord och var på väg att hända i Kim Wall-fallet innan man hittade alla kroppsdelarna i havet.
Citera
2026-01-02, 02:13
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Jaha, att någon annan då slagit ihjäl henne med hammaren? Det låter ju ändå långsökt om polisen nu hittat DNA spår på handske och hammare/buntband som tillhör Robin-Vilma. Det blir väl svårt att hitta på om det inte finns ett uns av något bevis som påvisar en annan persons närvaro vid pumphuset?
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Han kan säga att han hittade henne liggandes död på marken och att han tog med henne för att för att stycka henne/våldföra sig på henne.
Jag har hört/läst många dåliga ursäkter från gärningspersoner.

Han kan köra en "Mats Alm": Jag blev kidnappad av kineser och instoppad i en bagagelucka i flera dagar, och när de släppte ut mig så låg Lindas kropp där".
Sen hur trolig historian är, det är en annan sak.
Citera
2026-01-02, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Nej. Häktningen anger:

Mord:
2025-12-26 -- 2025-12-27
Rönninge, Salems kommun, eller på annan okänd plats inom
Stockholms län.

Jag läste reportage i Aftonbladet där man hade intervjuat en kille som hette Borna, som stötte på Robin/Wilma på lördagsmorgonen på ett fik på Södermalm (Robin/Wilma jobbade då) troligen nån timme inne man hittade och satte span på honom.

Från reportaget:

”Borna säger att han ringde polisen under måndagen för att tipsa om händelsen men att de inte varit intresserade.

- Polisen sa typ att "jaha, så du tror att han körde runt med kroppsdelar i lastbilen eller?"

Extremt uselt bemötande av polis i detta fall. Jag har råkat ut för liknande saker när jag ringt in, fast då i skitsaker jämfört med detta.
Den polismannen borde väl närmast få en varning eller sparken.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-01-02 kl. 02:17.
Citera
2026-01-02, 02:16
Medlem
Ja alltså, jag tror faktiskt att polisen har långt mer på honom, eller i detta fall som vi inte lär få veta förrän FUP kommer. En liten tröst i så fall, men som aldrig kan få My tillbaka.
Förbannades, jävla "nobody"

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag skrev tidigare något som liknar det du skriver här. Visst kunde GM lättare ha kunnat närma sig intet ont anande kvinnor i en kvinnas skepnad och frågat om vägen t.ex.

Polisen måste ha hittat huvudet eller/och torson i huset. Men min tanke är att han borde ha behållit torson i huset medan han åkte iväg för att bli av med huvudet eftersom det är lättare att hantera.
På så sätt trodde han sig väl kunna ha försvårat identifieringen. Men nu blev han tagen mitt i gärningen.

Angående bortförandeplatsen och hammaren som tror jag också att det måste finnas DNA i form av blod.
Citera
2026-01-02, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejokej123
Kommer man kunna lyssna på förhören? Isådall när typ

De verbala rättegångsförhören? Svar ja. Efter rättegångsdagarna/dom. Räkna om cirka 3-6 månader.

De verbala polisförhören: vet ej.

De skriftliga polisförhören: ja. I FUP om ca 3-5 månader.
Citera
2026-01-02, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Det finns offentliga bilder av BO.
Att de anhöriga inte vill ha spridning av dem beror på behovet av integritet.
Händelser som denna skapar nyfikenhet och familjen vill vara ifred.
Inte svårt att förstå?
Det är svårt att förstå. Bilderna är ju redan ute, sparade osv, det hade varit en sak om det hade funnits bilder på hennes styckade kropp osv, då är det annan sak, men vanliga bilder har ju alla fått tag på ändå osv...
Citera
2026-01-02, 02:21
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du har rätt.
Väldigt mycket i det här fallet handlar om att kunna fastställa dödsorsaken genom de styckade kroppsdelarna man funnit.
Det hänger på att man vid obduktionen kan hitta bevis för mord.
Dödsorsaken är helt avgörande för den efterföljande rättsprocessen.

Kan man inte slå fast att ett mord begåtts här, kommer man inte kunna döma Robin/Vilma eller någon annan för mord av BO. Oavsett vad alla, inklusive rätten, är övertygade om har hänt.

Det var precis det som hände i Linda Chen-fallet, där mord inte kunde bevisas och ingen därför kunde dömas för mord och var på väg att hända i Kim Wall-fallet innan man hittade alla kroppsdelarna i havet.
Varför spekulera i helt osannolika scenarion?
Ja Robin kan försöka hitta på vad som helst men åklagaren säger bevisläget är gott och ingen kommer tro på en återfallsförbrytare som försökt kidnappa förut.

Visst finns risken att han kan komma undan men den risken är under en procent med vad vi vet och polisen har garanterat mer bevis som vi inte vet om.
Citera
2026-01-02, 02:22
Medlem
"Det var ett drygt år efter att Vilma Andersson släpptes från det fängelsestraffet, efter två tredjedelar av strafftiden trots omfattande misskötsamhet på anstalten, som han var tillbaka på Ekerö och orsakade en våldsam frontalkrock i maj 2022." -Expressen

Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Var detta också på Ekerö? Maj 2022 var det men domen kom 2024, enligt Grevens sammanfattning.
Citera
2026-01-02, 02:26
Medlem
tantrs avatar
Blir illamående av denna händelse. Stackars tjej, stackars föräldrar och anhöriga.
Går inte ens att ta in hur sjukt det är. Fyfan-
Citera
2026-01-02, 02:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Jaha, att någon annan då slagit ihjäl henne med hammaren? Det låter ju ändå långsökt om polisen nu hittat DNA spår på handske och hammare/buntband som tillhör Robin-Vilma. Det blir väl svårt att hitta på om det inte finns ett uns av något bevis som påvisar en annan persons närvaro vid pumphuset?

Hur vet du att hon dog av ett hammarslag? Eller att en hammare överhuvudtaget änvänts?

Man har hittat BOs hörlurar ihop med buntband, en hammare och en handske med MGMs DNA och/eller fingeravtryck som NFC i Linköping snabbanalyserade. Saker som kan ha fallit ur bilen av något skäl.

Robin/Vilma var tidigare dömd, hans data fanns i registren och därför fick man upp ögonen för MGM. Han blev en mycket intressant person i utredningen.
Det är vad som hitintills lämnats ut från polisen. Något blod på någon hammare har inte nämnts.

Inte heller vad BO dog av. Eller om hon blev påkörd och dog av det utan att det var avsiktligt och att ett mord därför inte begåtts.

Hold your horses om mord tills det offentliggjorts att det verkligen begåtts ett mord.
Annars uppstår lätt trådsanningar med fejkfakta.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men du - om Robin/Vilma påstår att han av misstag råkade köra på My på natten i mörkret och fick panik. Därför tömde skuffen på gamla buntband, handske och hammare för att lyfta in kroppen.
Han lät sedan kroppen ligga kvar i bilen för att efter jobbet kunna gräva ner och gömma den i skogen - men på grund av frusen jord först behövde stycka den i delar.

Om rätten köper det blir det ingen morddom.
Det blir en dom för vållande/dråp och grovt gravfridsbrott. 4-6 års fängelse.

Det går inte att uttala sig tvärsäkert om en morddom - utan att dödsorsaken är känd.
Senast redigerad av coli 2026-01-02 kl. 02:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in