Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piejerk
Sådana här situationer finns bara två lösningar:
1) ring störningsjouren alt. fastighetsägaren och påtala problemet, VARJE gång det sker
2) var osvensk, gå och prata och berätta hur det är ett problem och om de kan tidigarelägga borrandet och om det finns nåt datum det kan förväntas färdigt.

Man mår 100ggr sämre av att gå och sura, lika bra ta tag i det.

Har ju gjort allt detta? Skrev det i mitt inlägg att jag gick upp till grannen och klagade, men han bad mig mer eller mindre hålla käften. Då ringde jag störningsjouren. Han fortsatte dock borra dagen efter, fast vid lunch istället. Sen borrade han igen och igen, förutom igår under nyår, men dom verkade inte vara hemma. Idag borras det igen
Citera
2026-01-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Borrljud är riktigt irriterande.
Dom kanske håller på att renovera badrummet.

Det får dom inte. Detta är en hyresrätt och har precis renoverats
Citera
2026-01-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burch94
Har ju gjort allt detta? Skrev det i mitt inlägg att jag gick upp till grannen och klagade, men han bad mig mer eller mindre hålla käften. Då ringde jag störningsjouren. Han fortsatte dock borra dagen efter, fast vid lunch istället. Sen borrade han igen och igen, förutom igår under nyår, men dom verkade inte vara hemma. Idag borras det igen

Missade detta, sorry. Då vänder du dig till fastighetsvärden, och frågar (spelar dum) när renoveringen ovanför dig är klar.

Fastighetsvärden säger då att det inte pågår någon renovering där.

Då säger du att du förväntar dig att borrandet upphör snarast, eller så bedriver de olovligen en verksamhet där uppe.

Som andra tidigare nämnt, är det svårt att klaga under dagtid. Däremot finns det regler för hur lyhörd en bostad får vara. Vissa fastighetsägare (de flesta) är snikna och förväntar sig inte att du som boende klagar, eller viftar bort det.

I ett sånt läge hotar du med att du har kontaktat hyresgästföreningen och de kommer att komma ut för en ljudmätning. Då kommer det bli eld i baken på fastighetsägaren, då det helt klart är billigare att säga åt de som bor ovanför dig än att ljudisolera flera lägenheter.

Vet själv hur jobbigt det är, har varit i exakt samma situation. Tror att du kommer en lång bit på vägen av de föreslagna stegen ovan. Hoppas det löser sig, och gott nytt år.
Citera
2026-01-01, 17:08
Medlem
Citat:
Det får dom inte. Detta är en hyresrätt och har precis renoverats
Dom kanske renoverar det i smyg 😉
Citera
2026-01-01, 20:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
3 stora hundar i en liten lägenhet. Jag skulle anmäla direkt för djurplågeri.

På vilka grunder?

80 m² är inte särskilt litet för två vuxna och tre stycken Tysk Schäferhund.

Om lägenheten hade varit på 25 m² hade det kanske setts som lite väl litet om hundarna inte fick tillräckligt med aktivering utomhus. Normalt är hundar aktiva utomhus och passiva inomhus om ägaren vet vad h*n håller på med.
Citera
2026-01-01, 21:32
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
På vilka grunder?

80 m² är inte särskilt litet för två vuxna och tre stycken Tysk Schäferhund.

Om lägenheten hade varit på 25 m² hade det kanske setts som lite väl litet om hundarna inte fick tillräckligt med aktivering utomhus. Normalt är hundar aktiva utomhus och passiva inomhus om ägaren vet vad h*n håller på med.

Lägenhet och 3 stora hundar hör inte ihop.
Citera
2026-01-01, 21:39
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Det enklaste är väl att knacka på hos grannen och fråga om vad som pågår? Du får garanterat ett bättre svar då än från någon här på Flashback.
Meh!
Det är ju här svaren på alla frågor finns.

Sen är det ju en väl beprövad metod att ringa på och fråga men lite läskigare.

Två veckor slagborr har jag väldigt svårt att tro, inte minst för att läggan endast är 80 kvm. Möjligen att det sitter kakel och klinker på alla ytor och då kan det ta en dag eller två.
Citera
2026-01-01, 23:33
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
har dessa grannar använt slagborr varenda kväll efter kl.17 och till kl.20 ungefär.

Rimligt och definitivt inte över några tidsgränser!

Det du KAN göra är att låna ut din borrhammare iställlet. För det hål som tar 15 minuter av envetet borrande med en slagborr tar 15 sekunder med en borrhammare.
De använder alltså det (enkla) verktyg de äger istället för att använda verktyget de borde använda.
Citera
2026-01-01, 23:48
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Lägenhet och 3 stora hundar hör inte ihop.

Det bestämmer inte du.
Citera
2026-01-02, 00:44
Medlem
Citat:
Det är 26 kvadrat till varje hund. Skulle du själv vilja leva på en sådan yta?

Tror du hundarna har varsitt revir där inne eller typ tre zoner och de vallar får i varsin zon? 😂

Citat:
Ditt svar till mina kommentarer ger ingen mening. Du är säkert full eller också har du samma iq som en hund. Hundar har alltid varit en viktig del av mitt liv. Jag har jobbat gratis på min fritid på djurhem och vet mer om ämnet än du.

Det låter tvärtom som du har noll koll. 😂

Som någon annan skrev - stimuleras hundarna genom träning så är de lugna hemma. Schäfrar behöver mycket aktivitet, men det behöver inte göras inomhus i hemmet, även om man kan.

Min egen hund tränas för jakt tre-fyra dagar i veckan och behöver typ en halv kvadratmeter hemma - just den halva kvadratmetern den befinner sig vid varje enskilt tillfälle. Den behöver inte 200 hektar inomhus, bara för att den rör sig över sådana ytor under jakten.

I motsats finns det idioter som låter hundarna ha stora ytor i t ex en trädgård, men aldrig stimulerar hunden alls genom träning.

Till TS: Om störningsjouren fungerade - varför inte bara fortsätta med att ringa dem?

Och sluta mata Lundbergatrollet. 😄
Senast redigerad av Sag.nej.o.spring 2026-01-02 kl. 00:55.
Citera
2026-01-02, 03:46
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det bestämmer inte du.

Djur hör hemma i naturen inte i en liten lägenheten i staden, där det finns mycket folk og få gröna områden.

ps. Du bestämmer inte, vad jag bestämmer!
Citera
2026-01-02, 05:04
Medlem
Pungsvings avatar
De lär ju borra sönder lägenheten och fastighetsägaren bör bli kontaktad. Låter skumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in