2026-01-01, 18:34
Medlem
Jag är jättenoga med att sopsortera. Tycker att det är lite ansträngning. Minskar min sopmängd rejält. Papper och glas är ju enkelt att fixa.

Tror egentligen inte att det gör någon större skillnad men jag försöker åtminstone.

Batterier, toner och liknande måste ju sorteras och köras till återvinning.

Varför skiter du i att sortera? Varför sorterar du?

Kompost har jag egen så det behöver jag inte.
Citera
2026-01-01, 18:44
Avstängd
pn222jws avatar
Jag tycker förpackningar och burkar och flaskor borde bli mycket mer sorterings- och återvinningsvänliga. Om ett företag har en "bra" design kunde dom få en momsrabatt. Jag försöker tänka på det redan i affären. Det går åt åtminstone två, tre timmar varannan vecka för mig att "förpacka" i olika påsar (med villahämtning var 14'e dag). Men vi måste förbättra miljön.
Citera
2026-01-01, 18:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag är jättenoga med att sopsortera. Tycker att det är lite ansträngning. Minskar min sopmängd rejält. Papper och glas är ju enkelt att fixa.

Tror egentligen inte att det gör någon större skillnad men jag försöker åtminstone.

Batterier, toner och liknande måste ju sorteras och köras till återvinning.

Kompost har jag egen så det behöver jag inte.
Betalar höga avgifter för att bli av med mina sopor enda som jag sorterar är metall som läggs i olika högar beroende på vad det är för metall, papper och papp åker i eld tunnan allt annat åker ner i samma soppåse
Citera
2026-01-01, 18:50
Medlem
Struntar oftast i att sortera plastförpackningar då det mesta endast återvinns som energi, mao det mesta (runt 90%) av den insamlade plasten eldas upp, att hålla på och diska och sortera är slöseri, som sagt det mesta eldas ändå upp till slut.
"Endast cirka 10–15 procent av de insamlade plastförpackningarna i Sverige materialåtervinns faktiskt, medan majoriteten eldas upp för energiutvinning i fjärrvärmeverk. Trots ökad källsortering gör höga kostnader, komplexa plasttyper och brist på återvinningsaktörer att förbränning är det vanligaste slutsteget. "
"Låg återvinningsgrad: Endast omkring 10 procent av all plast som slängs i Sverige återvinns till ny plast.
Förbränning: Det mesta av den insamlade plasten eldas upp i kraftvärmeverk.
Varför eldas plasten? Det är ofta billigare och tekniskt enklare att bränna plasten än att återvinna den, då det finns hundratals olika sorters plast som är svåra att separera."
Senast redigerad av Nypan-sr 2026-01-01 kl. 18:53.
Citera
2026-01-01, 18:53
Medlem
staybounds avatar
Vet inte om det är enkelt. Det tar rätt mycket plats även om man använder fyrkantiga bingar. I ett kök med dålig förvaring kan man då inte ha något mer än sopbingar i sopskåpet. Och ändå får man ta vissa saker helt separat som får stå framme tills man bär ut dem, som glas. Hela skåpet är redan fullt när man varje dag skiljer ut minst tre olika, papper/papp, plast och restavfall/brännbart. En del ställer bingar ute i köket, känns inte fräscht och husdjuren kan råka illa ut på dem.
Citera
2026-01-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staybound
Vet inte om det är enkelt. Det tar rätt mycket plats även om man använder fyrkantiga bingar. I ett kök med dålig förvaring kan man då inte ha något mer än sopbingar i sopskåpet. Och ändå får man ta vissa saker helt separat som får stå framme tills man bär ut dem, som glas. Hela skåpet är redan fullt när man varje dag skiljer ut minst tre olika, papper/papp, plast och restavfall/brännbart. En del ställer bingar ute i köket, känns inte fräscht och husdjuren kan råka illa ut på dem.
Sortera plasten med det brännbara, det mesta eldas i alla fall upp.
Citera
2026-01-01, 19:17
Medlem
Jag sopsorterar i princip allt som det finns särskilda behållare för i föreningens miljöhus. Sådant man måste åka till återvinningscentralen för slänger jag däremot oftast i övriga sopor (som förbränns i den kommun jag bor). Det kan handla om textilier, plast- och metallföremål som ej är förpackningar, o.d. Bilbatterier, miljöfarliga kemikalier och sådant samlar jag ihop och tar till ÅVC med rätt långa mellanrum (typ år).
Senast redigerad av vgebler 2026-01-01 kl. 19:28.
Citera
2026-01-01, 19:33
Medlem
godboys avatar
Vi har en sån där ÅVC bara 100 meter från porten så det är lätt att sortera. Men jag sorterar:
- Papp
- Plast
- Metall
- Glas
- Batterier

Jag sköljer inte ur förpackningar för det tycker jag verkar fullständigt vansinnigt. Slösa på vatten, nä det gör jag inte.

Sen har vi ett bra utrymme i köket där vi har en box för plast och en för glas och en liten för metall. Plast behållaren har givetvis en plastpåse i sig så det är bara att knyta ihop och ta med sig. Papp hamnar i en pappkasse som står med de andra boxarna.

Sen är jag verkligen inte supernoga, är det något material som jag är tveksam på så är det åka i brännbart.
Citera
2026-01-01, 19:40
Medlem
S.O.Stolps avatar
Sorterar papp, glas, plast och metall. Köper dock väldigt sällan glas och metallförpackningar. Sen fattar man ju att plasten bara bränns.

Men plast måste ge väldigt lite energi. Om jag slänger tex en tom kesobytta i brasan förångas den på typ tre sekunder.
Citera
2026-01-01, 19:43
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Men jag skiter ju inte i att sortera. Alla säger att jag skiter i det... Jag sorterar. Två kategorier finns:

1. Allt som har mitt namn på sig. Det hamnar oftast i pappersåtervinning, ibland, väldigt sällan, i plast.
2. Allt annat, per definition då restavfall.

Citera
2026-01-01, 21:24
Medlem
Tycker det är viktigt att sopsortera.

Jag sopsorterar allt utom matavfall, har inte orkat med det, jag producerar inte så mycket av det.
Citera
2026-01-01, 21:37
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Sortera plasten med det brännbara, det mesta eldas i alla fall upp.

Jag gör det, och papp med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in