2026-01-01, 17:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbaZenetti
Videon har 134 miljoner visningar på 𝕏, huge!!

https://x.com/nickshirleyy/status/2004642794862961123

Kul att följare av Agnes Wold är mer informerade än de som bara tittar på SVT! 🤣

https://x.com/AgnesWold/status/2005296511874453900

DN har skildrat det på DN:s eget lilla vis. I en lååång artikel med rubriken

Somalierna i Minnesota är Trumps nya slagpåse

beskrivs utförligt hur syyyyynd det är om somalierna. I artikeln finns det en passus om bedrägeriet. Det inleds:

Somalierna i Minnesota brukar beskrivas som relativt välintegrerade. Sysselsättningsgraden är högre än för den allmänna befolkningen och även om det finns fattigdom har många blivit framgångsrika politiker, företagare och läkare.

Men på sistone har några även gjort sig kända som bedragare.

Efter en beskrivning av bedrägeriet får en somalisk professor (bort)förklara det med att Minnesota har försummat att "förklara för nyanlända vad som förväntas av dem".

Ytterligare en somalier framför, att "det är inte rätt att skuldbelägga en hel grupp för vad några individer gjort. Se på alla masskjutningar som vita gör, ingen skyller de brotten på den vita befolkningen.

Att bedrägerierna har fått så stor uppmärksamhet kopplar han ihop med att de flesta amerikansksomalier är välintegrerade."

https://www.dn.se/varlden/somalierna-i-minnesota-ar-trumps-nya-slagpase/
Citera
2026-01-01, 17:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Ska bli kul att se hur svensk media ska hantera detta

De kommer ju garanterat att försöka påvisa att Nick Sherley är högerextrem

TT har producerat en notis, som återges (hittills) av SvD, TV4, Aftonbladet och Västerbottenskuriren.

SvD:s rubrik: USA stryper barnomsorgsmedel till Minnesota

Aftonbladets rubrik: Barnomsorgsmedel stryps i Minnesota

TT-notisens text:

Beslutet sker efter ”uppenbara bedrägerier som verkar vara utbredda i Minnesota och över hela landet”, skriver Jim O'Neill, biträdande chef för departementet, i ett inlägg på X.

De senaste åren har flera bedrägerihärvor uppmärksammats i delstaten. Bland annat har 57 personer dömts för ett bedrägeri om 300 miljoner dollar, knappt 2,8 miljarder kronor, under pandemin.

Så hanterade MSM det hela. TT-notisen nämner inte somalier och DN (se mitt föreg inlägg) sveper in, att det rör somalier i en lååång text om hur syyynd det är om somalier och hur välintegrerade somalier är.

https://www.svd.se/a/JOoXgP/barnomsorgsmedel-stryps-i-minnesota
Citera
2026-01-01, 17:36
Avslutad
Citat:
Fan va skrämmande hur de har utnyttjat systemet och skickar pengar till terrorgrupper i Somalia, samt till de själva givetvis..

Dagis som inte har några barn där som får bidrag, nån form av sjukvård som inte tar emot patienter som får bidrag ja kolla på videon, helt sjukt....

När Nick Shirley youtubern är inne och fråga om bra pris på sjukvård så kommer polisen och eskorterar han ut från byggnaden....

Undrar hur mycket sådant här som händer i Sverige?

Videon https://www.youtube.com/watch?v=r8AulCA1aOQ 43:35
Hur kan man på allvar se på den videon när det är massor av AI-bilder?
Citera
2026-01-01, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RealBoxing
Nick Shirley är otroligt duktig på att göra äkta journalistiskt arbete.
Du bör kolla in honom om du inte vet vem han är.
Citera
2026-01-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
TT har producerat en notis, som återges (hittills) av SvD, TV4, Aftonbladet och Västerbottenskuriren.

SvD:s rubrik: USA stryper barnomsorgsmedel till Minnesota

Aftonbladets rubrik: Barnomsorgsmedel stryps i Minnesota

TT-notisens text:

Beslutet sker efter ”uppenbara bedrägerier som verkar vara utbredda i Minnesota och över hela landet”, skriver Jim O'Neill, biträdande chef för departementet, i ett inlägg på X.

De senaste åren har flera bedrägerihärvor uppmärksammats i delstaten. Bland annat har 57 personer dömts för ett bedrägeri om 300 miljoner dollar, knappt 2,8 miljarder kronor, under pandemin.

Så hanterade MSM det hela. TT-notisen nämner inte somalier och DN (se mitt föreg inlägg) sveper in, att det rör somalier i en lååång text om hur syyynd det är om somalier och hur välintegrerade somalier är.

https://www.svd.se/a/JOoXgP/barnomsorgsmedel-stryps-i-minnesota
haha ok, ja detta kommer nog att tystas ner i svensk media på de sätt de kan.
Citera
2026-01-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Nick Shirley är otroligt duktig på att göra äkta journalistiskt arbete.
Du bör kolla in honom om du inte vet vem han är.
Absolut sant, killen är 23 år och nu har han även fått ett pris på sitt huvud samt hur många andra mordhot som helst efter denna videon
Citera
2026-01-01, 17:50
Medlem
Har nu efter Nicks video sett ett antal andra youtubers göra videos i ämnet fast i andra stater/städer och med samma resultat..

Såg även ett nyhetsklipp igår där ett somaliskt daycare hade haft inbrott och alla deras register hade blivit stulna..
Citera
2026-01-01, 18:23
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealBoxing

Hur menar du? Kan du peka ut ett tydligt exempel?

EDIT: Jag såg precis nu en film på YouTube av CNN, som direkt utmålar Nick Shirley som "anti-muslim". Är inte det ett förlegat knep? Kommentarerna på YouTube tar inte direkt CNNs sida i saken. Alla verkar vända sig emot CNN.
Senast redigerad av geyto 2026-01-01 kl. 18:38.
Citera
2026-01-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Hur menar du? Kan du peka ut ett tydligt exempel?

EDIT: Jag såg precis nu en film på YouTube av CNN, som direkt utmålar Nick Shirley som "anti-muslim". Är inte det ett förlegat knep? Kommentarerna på YouTube tar inte direkt CNNs sida i saken. Alla verkar vända sig emot CNN.
Jag tänkte precis detsamma som du, vadå för AI bilder??

Och att CNN ska svartmåla Nick Shirley förstod man ju, precis som svensk media kommer att göra
Citera
2026-01-01, 19:01
Medlem
geytos avatar
Citat:
Jag tänkte precis detsamma som du, vadå för AI bilder??

Och att CNN ska svartmåla Nick Shirley förstod man ju, precis som svensk media kommer att göra

Jag fastnade lite i detta. Jag har inte alls varit insatt tidigare. Men jag ser nu att Trump uttalade sig för 3-4 veckor sedan att han inte ville ha somalier i USA. Att det pågick bedrägeri. Så jag tänker att Nick Shirley's reportage inte var startpunkten till det här, men det som utlöste allting "viralt" så att säga. När kommer förresten nyheten till Sverige?
Citera
2026-01-01, 19:02
Medlem
Här är en video som visar hur CNN framställer det hela.....

https://www.youtube.com/watch?v=RkcNHgoc0Cc 9:23 lång

Han är muslim hatare, MAGA aktivist mm...
Citera
2026-01-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Jag fastnade lite i detta. Jag har inte alls varit insatt tidigare. Men jag ser nu att Trump uttalade sig för 3-4 veckor sedan att han inte ville ha somalier i USA. Att det pågick bedrägeri. Så jag tänker att Nick Shirley's reportage inte var startpunkten till det här, men det som utlöste allting "viralt" så att säga. När kommer förresten nyheten till Sverige?
Det finns lite exempel på svensk medias respons lite längre upp på denna sidan, men ja svensk media vill nog helst bara "råka" missa denna nyheten så länge det går..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in