Citat:
Ursprungligen postat av
sack44
Det är väldigt konstigt tycker jag. Att inte Läkarna på Psykiatrin som både avgör att denna människa inte är i behov av att vara inlagd längre och behöver få mer vård. Samt skriver ut personen/ personer som sedan utför hemska våldsbrott! Dessa läkare borde ingå i en utredning och få prick eller vad det nu dom får? För Allvarliga missbedömningar dom gör i vården. Dom brukar ju inte få något allvarligare än en varning vid missbedömningar, operationer m.m som gjort att vårdtagaren avled, Men kunde ha räddats. Undrar om någon av Dessa Läkare som skrev ut denna kille nu mår dåligt pgr av deras missbedömning? Förmodligen inte! Dom brukar försvara sig med tex. Ja så här efteråt kan vi fundera på vad vi kunnat gjort annolundare? M.m m.m Men tycker att det ligger ett stort ansvar även på Psykiatrin som måste börja ta större ansvar för människor som gång på gång söker vård. För att vi inte ska ha människor ute i samhället som mår mycket dåligt och är till fara både för sig själva och andra människor.
Tänk så här istället, och nu använder jag mig av det du skrev och lägger ett annat perspektiv på det hela:
"Det är väldigt konstigt tycker jag. Att inte politikerna i regering och riksdag ger psykiatrin rätt redskap för att hantera människor som är i behov av att vara inlagd längre och behöver få mer vård och istället tvingas skriva ut personen/personer som sedan utför hemska våldsbrott!
Dessa politiker sedan psykiatrireformerna på 1990-talet som haft möjlighet till att ge psykiatrin rätt förutsättningar för att rädda människors liv borde ingå i en utredning och bli avsatta (om de nu fortfarande sitter kvar), och de politiker som sitter kvar i riksdagen som under de senaste 15 åren inte gjort mer borde ställas till svars.
Undrar om någon av dessa politiker som struntat i att agera de senaste 15 åren nu mår dåligt pgr av att de inte agerat? Förmodligen inte! Dom brukar försvara sig med tex. Ja så här efteråt kan vi fundera på vad vi kunnat gjort annolundare? M.m m.m"
Skriver om din text lite eftersom det kan vara så att det inte är psykiatrikerna som är problemet, utan möjligen den lagstiftning som vi idag har?
Fundera över det...