2026-01-01, 15:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrash
Eh nej det stämmer inte. Alternativet meritokrati är bättre och om folk inte gillar vissa saker så behöver man inte nödvändigtvis missbruka ordningsmakten gentemot dom. Det gör man ju som är passande helt enkelt om folk som är så typiskt demokratimänniskor är spotta på flaggor mm. ja då kan jag förstå att man tar i med hårdhandskarna och de får fly för de kan ju helt enkelt inte bete sig som folk (som i Kina) men ja väluppfostrade människor ska ju inte behöva oroa sig
En fungerande demokrati är en meritokrati, de mest lämpande för en roll är de som blir valda.

Ditt svammel om flaggor är faktiskt svårbegripligt, kan du omformulera på svenska? Gärna med korrekt meningsbyggnad, skiljetecken och stor bokstav där så krävs?
Citera
2026-01-01, 15:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Inget styrelseskick är bra vid mångkultur.

Fast vi har ett som är det bästa och det är just demokrati.

Citat:
Det bästa jag kan tänka mig är områden med lagsystem som är sätta i sten, sedan får folk rösta med fötterna,

Då är frågan vem som ska få sätta de lagarna. Får jag? Om inte, varför? Om inte jag får varför skulle jag acceptera att någon annan får göra det?
Citera
2026-01-01, 15:55
Medlem
Citat:
Det har inte en minoritetsgrupp i en demokratisk mångkultur heller.

Majoriteten styr helt enkelt. De är störst.
Citera
2026-01-01, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
I grunden handlar det om makt, i demokratier har befolkningen inflytande över de styrande.

I en diktatur har befolkningen i praktiken ingen makt över politiken alls.

I en demokrati har befolkningen möjlighet att byta ut galna ledare, om de gör något extremt korkat.

Medelryssen hade gärna haft lite mer att säga till om just nu.

Ok så om Iran hade demokrati hade de kunnat byta ut de där ayatollona, ja jo det vore visserligen bra men tänk om de redan haft ett bättre system innan då kanske ayatollona inte haft makten. Så om det nu finns bättre system som reducerar risken för galna ledare vad mer har demokrati att erbjuda som vore bättre? Som jag ser det inget.
Citera
2026-01-01, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad är skillnaden? Varför är 'folks viljor' ok lokalt men inte nationellt?
Landet är ju dess befolkning, politikerna är ju blott tjänare som utför folkets vilja.

Eftersom en stat är statisk och bör ha en och samma maktelit i ett halvt sekel typ så man har möjlighet att göra nån nytta. Ett land är som en skog man hinner inte hugga ner skogen på 4 år den växer inte så snabbt samma med en nation. Staten måste ju ha möjlighet att jobba långsiktigt för att bygga upp landet. Annars blir det ju inget kul att styra förstår du väl när man bara har 4 år på sig kan du föreställa dig stressen? Vansinne

Lokalt är de ok för de berörs ju av var de bor men de ska ju inte ha möjlighet att påverka hela landet eftersom de vet ju ingenting om hur det påverkar andra och de bryr sig heller inte om någon annan än sig själva
Citera
2026-01-01, 16:01
Medlem
Citat:
Ok så om Iran hade demokrati hade de kunnat byta ut de där ayatollona, ja jo det vore visserligen bra men tänk om de redan haft ett bättre system innan då kanske ayatollona inte haft makten. Så om det nu finns bättre system som reducerar risken för galna ledare vad mer har demokrati att erbjuda som vore bättre? Som jag ser det inget.

Demokrati är det bästa alternativet.
Citera
2026-01-01, 16:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Eftersom en stat är statisk och bör ha en och samma maktelit i ett halvt sekel typ så man har möjlighet att göra nån nytta. Ett land är som en skog man hinner inte hugga ner skogen på 4 år den växer inte så snabbt samma med en nation. Staten måste ju ha möjlighet att jobba långsiktigt för att bygga upp landet. Annars blir det ju inget kul att styra förstår du väl när man bara har 4 år på sig kan du föreställa dig stressen? Vansinne

Lokalt är de ok för de berörs ju av var de bor men de ska ju inte ha möjlighet att påverka hela landet eftersom de vet ju ingenting om hur det påverkar andra och de bryr sig heller inte om någon annan än sig själva
Många obelagda påståenden där ...
Hur är staten 'statisk'? Varför kräver den 'samma maktelit' i decennier?

Och det ska inte vara 'kul' att styra, det är ett ansvar man tar på sig.

Och din skogliknelse är ju direkt dum, inget är väl så lokalt som dig egen skog?

Har du ofta otur när du tänker?
Citera
2026-01-01, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Demokrati är det bästa alternativet.

Nej en regent och ett utvalt råd är det bästa och sen ett mellanstatligt parlament typ som kan bolla med rådet och representera folks lokala och regionala viljor. Betydligt mer sofistikerat än stenåldersdemokratin.
Citera
2026-01-01, 16:07
Medlem
Är det bästa av alla dåliga alternativ. Det sa läraren min i högstadiet på samhällskunskapen. Det var en smart lärare så jag tror han hade rätt. Alternativen verkar ganska dåliga. Se bara på hur det går nu i USA med Trumpen som tror han är dicktator. Sen så har man ju vant sig vid det demokratiska sättet och så. Bara för att ett annat sätt skulle vara bättre behöver det inte bli det om alla är vana vid det andra.
Citera
2026-01-01, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det ger rättvisa åt alla människor. Mer än något annat system.

Du skriver: "för mig obegripligt varför folks viljor skulle vara relevanta för hur en nationalstat ska styras"

Vem menar du ska bestämma det då? Massmördaren och diktatorn Putin, klimat-Greta eller bibliotekarien som lånat ut mest böcker under ett år? Vem bestämmer vem som ska få bestämma?

Man har ett system av ”utvalda” som bestämmer istället för majoriteten. De utvalda är bättre lämpade och har mer kompetens än vad röstberättigade medborgare har. Hur många som vill nånting blir därför irrelevant eftersom nu är det en minoritet som styr som de gjort i alla tider. Inget konstigt med det. Det konstiga är varför man tycker att det är rätt att flest blir nöjda. Varför ska flest bli nöjda när de nu saknar kompetens mm.? Kretsar hela universum runt dom och vad folket vill? Nej det är liksom helt irrelevant vad de vill de vet ju som sagt ingenting. De ska betala skatt och gå ut i krig mm. Bygga upp grejer det är deras lott i livet vill de nåt annat så får de naturligtvis jobba hårt för att komma upp i makteliten och visa framfötterna att de minsann värnar om nationen och vet vad som är bäst. Det tycker jag är rimligt
Citera
2026-01-01, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DICK.NIGGER
Är det bästa av alla dåliga alternativ. Det sa läraren min i högstadiet på samhällskunskapen. Det var en smart lärare så jag tror han hade rätt. Alternativen verkar ganska dåliga. Se bara på hur det går nu i USA med Trumpen som tror han är dicktator. Sen så har man ju vant sig vid det demokratiska sättet och så. Bara för att ett annat sätt skulle vara bättre behöver det inte bli det om alla är vana vid det andra.

Men det är ju jobbigt att gå och rösta. Rent logistiskt, en onödig grej. Och varför får folk inte betalt för att rösta om de nu ska styra varför gör folk det gratis? Tack för att jag får rösta utan att få nåt tillbaka. Sen skyller folk på politikerna hela tiden fast det är dom makten utgår ifrån så varför skyller de aldrig på sig själva? Jo för att de är ett omoraliskt folkslag som bara vill ha och ha och gnälla och klaga och aldrig ta eget ansvar och är för dumma för att begära något tillbaka för sitt besvär
Citera
2026-01-01, 16:22
Medlem
Citat:
Nej en regent och ett utvalt råd är det bästa och sen ett mellanstatligt parlament typ som kan bolla med rådet och representera folks lokala och regionala viljor. Betydligt mer sofistikerat än stenåldersdemokratin.

Det kanske blir kanon, eller blir det Ryssland alternativt Nordkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in