2026-01-01, 15:26
Bannlyst
Hjälp mig att förstå vad som är så bra med demokrati tack. Så som jag ser det är det ett osofistikerat, det är det bästa ordet att beskriva det, osofistikerat system. Jag fattar inte för att folk vill nånting ska de rösta och politiker ska lova saker och de organiserar sig i partier, det är för mig obegripligt varför folks viljor skulle vara relevanta för hur en nationalstat ska styras. Observera det är just val på nationell nivå jag har svårt för, på lokal och regional nivå är demokrati helt okej men inte på nationell nivå. Just för att vad har folks viljor med saken att göra? Det fattar jag verkligen inte. Att folk får ha nåt att säga till om , men varför ska de ha det när de inte vet nåt om hur man styr ett land?? Folk vet ju ingenting så varför ska de då ha nåt att säga till om det är det jag inte fattar… tycker det hela är väldigt märkligt. Vänligen förklara vad som är så bra med demokrati tack
Citera
2026-01-01, 15:34
Medlem
Timoteuss avatar
Det är för att alternativen, tex klansamhällen, militärdiktaturer etc är väldigt mycket sämre.
Citera
2026-01-01, 15:35
Medlem
kalkryggars avatar
Vad skulle vara bättre menar du?
Citera
2026-01-01, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Det är för att alternativen, tex klansamhällen, militärdiktaturer etc är väldigt mycket sämre.

Eh nej det stämmer inte. Alternativet meritokrati är bättre och om folk inte gillar vissa saker så behöver man inte nödvändigtvis missbruka ordningsmakten gentemot dom. Det gör man ju som är passande helt enkelt om folk som är så typiskt demokratimänniskor är spotta på flaggor mm. ja då kan jag förstå att man tar i med hårdhandskarna och de får fly för de kan ju helt enkelt inte bete sig som folk (som i Kina) men ja väluppfostrade människor ska ju inte behöva oroa sig
Citera
2026-01-01, 15:45
Medlem
Svavelbryggas avatar
En diktator kan verka okej ibland om hen är en bra ledare, problemet brukar bli när hen slutar vara det eller dör.
Citera
2026-01-01, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Förklara vad som är bra med demokrati tack.
Citera
2026-01-01, 15:46
Medlem
I grunden handlar det om makt, i demokratier har befolkningen inflytande över de styrande.

I en diktatur har befolkningen i praktiken ingen makt över politiken alls.

I en demokrati har befolkningen möjlighet att byta ut galna ledare, om de gör något extremt korkat.

Medelryssen hade gärna haft lite mer att säga till om just nu.
Citera
2026-01-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Inget styrelseskick är bra vid mångkultur.

Det bästa jag kan tänka mig är områden med lagsystem som är sätta i sten, sedan får folk rösta med fötterna,
Citera
2026-01-01, 15:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrash
Observera det är just val på nationell nivå jag har svårt för, på lokal och regional nivå är demokrati helt okej men inte på nationell nivå. Just för att vad har folks viljor med saken att göra?
Vad är skillnaden? Varför är 'folks viljor' ok lokalt men inte nationellt?
Landet är ju dess befolkning, politikerna är ju blott tjänare som utför folkets vilja.
Citera
2026-01-01, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
En diktator kan verka okej ibland om hen är en bra ledare, problemet brukar bli när hen slutar vara det eller dör.

Det gäller även sättet hur en nybledare väljs, i en demokrati är det generellt mer fredligt. Inte nödvändigt perfekt eller alltid rationellt.

I en diktatur brukar ”valet” bli lite mer våldsamt. Tidigare ledaren får landsexil i bästa fall, i värsta fall blir det inbördeskrig.
Citera
2026-01-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna

I en diktatur har befolkningen i praktiken ingen makt över politiken alls.

Det har inte en minoritetsgrupp i en demokratisk mångkultur heller.
Citera
2026-01-01, 15:51
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrash
Förklara vad som är bra med demokrati tack.

Det ger rättvisa åt alla människor. Mer än något annat system.

Du skriver: "för mig obegripligt varför folks viljor skulle vara relevanta för hur en nationalstat ska styras"

Vem menar du ska bestämma det då? Massmördaren och diktatorn Putin, klimat-Greta eller bibliotekarien som lånat ut mest böcker under ett år? Vem bestämmer vem som ska få bestämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in