Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Oj visste inte att den avdelning redan hade öppnat, stod att den skulle öppna vid årskiftet 2025/26.

Det finns dock inga av Sveriges sex kvinnoanstalter som har klass 1.
Endast dessa kommande enstaka avskilda klass 1 platser för kvinnor på de manliga anstalterna Tidaholm och Saltvik.

”För Tidaholm är målet är att de nya kvinnoplatserna ska kunna tas i bruk vid årsskiftet. Eftersom Saltviks lokaler till viss del behöver byggas om är ambitionen att de ska kunna tas i bruk under 2028”.

https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2025/september/beslut-om-kvinnoplatser-i-klass-1/

Ja, det har gått undan. Det är 24 platser, ca 15-20 är fyllda redan. Kan utökas till 48 i närtid.

https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2025/december/tidaholm-tar-emot-de-forsta-kvinnorna-i-klass-1/#:~:text=Nu%20tar%20anstalten%20Tidaholm%20emot,kl ass%201%2D%20anstalten%20f%C3%B6r%20kvinnor.
Citera
2026-01-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Dom vill nog ha den men de vill bara inte bli påminda om att deras dotter inte finns längre och att hon blev styckad. Är det så svårt att förstå? Idioter

Jag har ju skrivit det tidigare. Tycker dock att en gräns hade varit vettig. Tror inte My:s föräldrar vill köpa en lyxvilla som hela tiden påminner dem om My.
Citera
2026-01-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadHarPappaGjort
Det är du som har totalt fel. Jag är aktiv nämndeman.

För det första är det tre nämndemän och en domare i tingsrätt.

Ingen dömer utifrån politiska synpunkter - om så sker så gör man fel och ska skiljas från sitt uppdrag. Man dömer utifrån lagen.

Om två vill fria eller ge ett mildare straff än de två andra - då blir utfallet så. Oavsett vem som är domare eller nämndemän.

Så säger lagen och så döms det i alla svenska tingsrätter, vilket också redovisas i domarna i skrift.

Förklara då de fall som dömts politiskt eller t.om religiöst.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oW1Pom/namndeman-for-v-forsvarar-slag-mot-upprorisk-fru
Citera
2026-01-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmarenochmusen
Tyvärr alldeles för många. Det är ganska höga krav på att hamna på rättspsyk istället för fängelse och det är många som sitter i fängelse som egentligen borde vara på rättspsyk (enligt KV’s bedömning också). Det är en väldigt liten andel människor som är smarta nog till att lura sig in på rättspsyk istället för anstalt.

Enkelt sammanfattat:
Rättspsyk är mer till för psykostillstånd, schizofreni osv. Du begår ett brott PGA djupt gående psykisk sjukdom som annars hade kunnat undvikas.

Pedofili, sexualförbrytare och våld i nära relation har hög återfallsrisk då det är ett inlärt personlighetsdrag. Dom kan absolut lära sig att inte agera på det i framtiden men det är endast under förutsättningen att dom faktiskt vill det själva, och det är det inte många som bryr sig om då dom inte förstår varför det är fel. Det finns alltså inget ”botemedel” eller program inom KV som kan hjälpa dom. Sexualförbytare har högst återfallsrisk och våld i nära relation kommer strax därefter och ligger på runt 30%. Men statistiken är endast registrerad på återfall inom 3-5 år efter frigivning så en exakt siffra finns inte.

Ok tack, kollar statistik och det verkar utföras mellan 550-600 per år, där färre en hälften döms till vård. Sedan 2020 blir det i väldigt runda tal 1250 individer som inte bedöms behöva vård utan som släpps ut efter avtjänat fängelsestraff utan rehab insatser…😓

Hur ofta får man göra en rättspsykiatrisk bedömning på samma individ?

Om man bedöms ha en allvarlig psykisk störning vid gärningen döms man inte alltid till vård som straffpåföljd då…?
Ser inte ut så när jag läser av RMV.

Min källa är https://www.rmv.se/om-oss/forskning/statistik/#Rattspsykiatrien
Citera
2026-01-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadHarPappaGjort
Det är du som har totalt fel. Jag är aktiv nämndeman.

För det första är det tre nämndemän och en domare i tingsrätt.

Ingen dömer utifrån politiska synpunkter - om så sker så gör man fel och ska skiljas från sitt uppdrag. Man dömer utifrån lagen.

Om två vill fria eller ge ett mildare straff än de två andra - då blir utfallet så. Oavsett vem som är domare eller nämndemän.

Så säger lagen och så döms det i alla svenska tingsrätter, vilket också redovisas i domarna i skrift.

Då är det nya regler nu. Förr innebar 2+2 nämndemän att rådmannen med sin kompetens avgjorde.
Citera
2026-01-01, 15:20
Medlem
elidahmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Hade båda sagt ja så hade inte rådmannen behövts. Rådmannen ska vara den som gör att uppenbara saker inte rinner ut i sanden eller tvärt om när det inte finns tillräckligt med bevis t.ex. Samt som en skiljare när nämndemännen inte är överens.
Sen kan vi vara rätt så säkra på att en fällande dom överklagas och går till Hovrätten.

Det finns ju inget syfte med nämndemän om rådmannen är den som har sista ordet oavsett.
Citera
2026-01-01, 15:20
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Därför att det finns idiotnämndemän också, som inte har koll på rimliga straff osv. Många är dessutom gaggiga 80+ och har sovit sig genom förhandlingen.
Det där är intressant, att det inte verkar finnas en övre åldersgräns för nämndemän. Kan ju inte vara rättssäkert med stofiler som dömer i brottsmål de kanske inte ens begriper.
Citera
2026-01-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Förklara då de fall som dömts politiskt eller t.om religiöst.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oW1Pom/namndeman-for-v-forsvarar-slag-mot-upprorisk-fru

Det är ju exakt som jag skriver fall där nämndemännen är UPPENBART olämpliga och inte följt reglerna för uppdraget. De/vi svär domareden precis som vanliga domare och ska skiljas från uppdragen om vi tar sånna (sjuka) hänsyner i vårat dömande. Vilket också sker, att nämndemän får lämna uppdragen och att rättegångar tas om till och med.

Att det finns rötägg bland nämndemännen betyder inte att det de gör är rätt eller enligt regelverket.
Citera
2026-01-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elidahme
Det finns ju inget syfte med nämndemän om rådmannen är den som har sista ordet oavsett.

Nämndemän ger fler öron och kan ge sina (folkets) åsikter.
Citera
2026-01-01, 15:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Som gammal nämndeman kan jag säga att du har fel.
Säger båda nämndemannen nej men rådmannen har en annan åsikt så kommer rådmannen dvs domaren köra över nämndemännen.
Detta delvis pga det ibland sitter en sd man och en eventuell sosse på andra platsen och de brukar sällan komma helt överens och då har domaren ibland tröttnat och kört över bådas käbbel.

Satt i tingsrätten i Helsingborg.

Killen här kommer bli dömd av både rådmannen och nämndemännen. Den saken är jag övertygad om
Du måste vara väldigt gammal och nära på senil.
I brottmål i tingsrätt är rätten normalt sammansatt av en lagfaren domare och tre nämndemän. Varje ledamot har en röst och besluten fattas genom omröstning.

Det finns ingen regel som ger domaren rätt att ”köra över” nämndemännen av irritation eller politiska skäl.

Om två nämndemän och domaren tycker olika blir det majoriteten som avgör.

Och som en mycket gammal nämndeman som du påstår dig vara, rent ut sagt hur i helvete vet du att detta kommer att leda till en fällande dom med högre straffskala än grovt griftefridsbrott?
Citera
2026-01-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Nej, för rättspsykiatrisk vård med SUP måste han ha haft psykos och inte fattat vad han gjort. Han verkar ju veta exakt vad han gjort. RMV misslyckades säga att han är allvarligt psykiskt störd tidigare trots fängelse. Det blir fängelse max 4 år och han släpps efter två tredjedelar.

Nej det tror jag inte. Det hade nog inte ens blivit så för 10 eller 20 år sedan, när samhället var i ännu sämre skick än idag.

Rättsväsendet lever inte i en bubbla helt skild från resten av samhället. Synen på brott och straff har ändrats. Viss tillnyktring har skett.

Robin kommer nog aldrig släppas ut mer. Alternativt släppas ut som gammal gubbe när döden närmar sig.

Men visst, Sverige är fortfarande ett delvis galet land. Jag kan inte säga med 100% säkerhet att det inte blir som du säger även om jag finner det extremt osannolikt.

Blir det så kommer jag i varje fall aldrig mer att bry mig om något som har med svensk politik att göra. Då är landet förlorat och det enda rätta är att lämna det.
Citera
2026-01-01, 15:23
Medlem
elidahmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jaså, vad är frågan då om svaret inte är att en juridisk utbildad har utslagsröst? IBLAND.

Det finns, som jag besvarade den andra användaren, inget syfte med nämndemän om rådmannen är den som har sista ordet oavsett. Det blir ju inte mer rättsäkerhet för att det sitter outbildade, gaggiga 80-åringar som sovit sig igenom förhandlingen som du beskrev, som sen ska ha en röst. Min fråga är vad syftet med nämndemän är överhuvudtaget om de ändå inte är tillförlitliga och inte har en röst som räknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in