2026-01-01, 12:21
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kanske var en isfackla? Lite mer drag i en sådan.

Ja precis, det kan vara det. Den exakta beskrivningen hon angav var "ett gnistrande ljus".
Citera
2026-01-01, 12:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Jag hittade detta vittnesmål nu. Det stämmer in på mitt tidigare klagomål på lokalens låga takhöjd kombinerat med ljudisolerat skum.

Ett vittne "Victoria" anger till fransk media att det började med att taket fattade eld, som sedan spred sig väldigt snabbt.

En kvinna ska ha suttit på en mans axlar och bar på en champagneflaska med ett "tomtebloss". Flaskan med blosset nuddade taket och det började brinna.

https://www.bfmtv.com/international/europe/suisse/direct-explosion-a-crans-montana-plusieurs-morts-et-blesses-dans-le-bar-d-une-station-de-ski-suisse- les-secours-sur-place_LN-202601010232.html#article_457723

Ett tomtebloss upp i brandfarligt material i taket?

Om det du skriver stämmer påminner det väldigt mycket om Station Nightclub-katastrofen, som nämnts ovan.

En video som borde vara obligatorisk för alla arrangörer, ja egentligen alla människor, att studera.

Mannen med kameran insåg faran snabbt men hann trots detta knappt ut innan det var fullt kaos.
Citera
2026-01-01, 12:24
Medlem
Angeliqas avatar
Hur går ungdomarnas åldrar ihop med ålder för alkoholköp? Vilken är åldersgränsen på baren?
Citera
2026-01-01, 12:28
Medlem
meas19s avatar
Samma som Sweden men dom kollar inte så noga, 16-17år kan nog köpa i vissa fall...

Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Hur går ungdomarnas åldrar ihop med ålder för alkoholköp? Vilken är åldersgränsen på baren?
Citera
2026-01-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Hur kan du veta det till 100%?

Jag menar en sådan här: https://youtube.com/shorts/yGg1qLBjXQQ?si=P2gh11Pzh1Zk4488

Fountain sparkle candle. Rättare sagt.
Citera
2026-01-01, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Man tänker osökt på diskoteksbranden i Göteborg. Lokaler avsedda för helt andra ändamål som blir klubbar, utan lämpliga utrymningsvägar - och på hur extremt fort en brand kan utvecklas, till synes utan några större mängder UPPENBART brännbart material….

Rätt många nationer i studentstäder har ju festlokaler just i källaren. Man bör kanske fundera över om det ska vara tillåtet.
Ja man tänker osökt på diskoteksbranden 1998.

Man får ha fester men det är villkorat med olika typer av skydd mot brand eller konsekvenser av brand, uppfyller men dessa så får man samla folk och festa. Men i gamla hus uppfylls nog inte kraven alltid. Så det saknas inte regler men regelefterlevnad.

Kort sagt så har fastighetsägaren och arrangören ett stort ansvar för att sammankomsten ska bli säker. Detta är svenska regler, jag har inte koll på schweiziska förhållanden.
Citera
2026-01-01, 12:38
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, så var det kanske. Men flera av utgångarna gick inte att använda då de blev blockerade av elden nästan omedelbart.

Hursom väldigt tragiskt. 🥺

12 år sedan startade branden på Colectiv i Bukarest på i stort sett exakt samma sätt - pyroteknik under en konsert som antände det väldigt lättantändliga ljudisoleringsskummet. Där dog dock merparten av de 64 efter branden - på sjukhuset - mycket pga att desinfektionsmedlen som användes av sjukhuspersonal var kraftigt utspätt. Helt sjukt, i dubbel bemärkelse..

I detta fall från Schweiz - med tanke på vilken dag detta skedde - skulle jag inte bli förvånad om något liknande skedde här. Det som kanske talar emot detta är att branden ska ha startat ganska sent in på natten. Jag läste någonstans att det finns vittnesuppgifter på att pyroteknik i samband med servering av alkohol ska ha antänt trätaket i lokalen.

Edit: Ser nu att användare länkat till denna info redan..
Senast redigerad av Netherworld 2026-01-01 kl. 12:40.
Citera
2026-01-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ja, klart det var en isfackla. 100% säkert.

Det var ju en explosion och branden starta av det.
Citera
2026-01-01, 12:54
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det var ju en explosion och branden starta av det.
Jag har en fråga och ett påstående.

1. Vad exploderade?

2. Känslan är att det är anlagt eftersom det gått så snabbt. Annars har dess rikemans nissar som säker betalar 2k glaset där inne fått samma säkerhetsrutiner som vid en lokal källarfest i rinkeby.

Vilket som someone is going to jail.
Citera
2026-01-01, 12:55
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Jag hittade detta vittnesmål nu. Det stämmer in på mitt tidigare klagomål på lokalens låga takhöjd kombinerat med ljudisolerat skum.

Ett vittne "Victoria" anger till fransk media att det började med att taket fattade eld, som sedan spred sig väldigt snabbt.

En kvinna ska ha suttit på en mans axlar och bar på en champagneflaska med ett "tomtebloss". Flaskan med blosset nuddade taket och det började brinna.

https://www.bfmtv.com/international/europe/suisse/direct-explosion-a-crans-montana-plusieurs-morts-et-blesses-dans-le-bar-d-une-station-de-ski-suisse- les-secours-sur-place_LN-202601010232.html#article_457723
Hur kan ett tak vara så brandfarligt? Herregud men det låter inte helt otroligt ändå om man tänker på andra liknande händelser hur dom startar. Så blev det flaskhals vid den enda utgången. dom sista 40 kvävdes ihjäl. Fan vad tragiskt.

Ägaren måste straffas och sådan där säkerhet kan man inte ha.
Citera
2026-01-01, 12:55
Medlem
Har varit inne flera gånger. Väldigt smal och ganska brant trappa. Max 2 pers i bredd kan gå up/ner. Många förmögna men också studenter från Les Roches går dit.
Citera
2026-01-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa3
Det var den, med förödande konsekvenser på grund av obefintliga utrymningsvägar, en lokal som inte passade till syftet och okunskap. Vad är det som säger att tankarna inte får gå tillbaka till Backabranden? Där tror jag att vi finner många svar på vad som har hänt och vad som hade kunnat undvikas.
Självklart är det vettigt att jämföra med tidigare händelser för att bygga ihop erfarenheter och dra initierade slutsatser.

Vid Backaplan fanns för få utgångar varav branden anlades just vid en av dem så naturliga reservutgångar saknades.

Det var cirka 400 pers närvarande och ännu fler på väg in, därför uppstod ett visst stopp vid huvudingången när folk skulle ut. Dörrvakterna motverkade delvis utrymningen då de ville låta mer folk komma in.

Lokalen var godkänd för 150 pers vilket är precis på gränsen för utökade brandskyddskrav. Dvs med klassningen 150 pers var kraven inte lika hårda vad gäller utrymningsvägar, nödutgångar, sprinklers, brandskyddat material etc.

Gissar bara nu men anar att svenska Boverkets regler för säkerhet och tillgänglighet etc är tuffare än schweiziska dito.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in