2026-01-01, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Långtifrån nån slump att snabbaste heatet bara hade en norrman (i alla fall bara en norrman i framkant av klungan)
Dagens sämsta taktiker var väl Eva I som drog upp tempot åt Digʻins för att sen parkera.
Frida hade väl samma taktik som Eva
Citera
2026-01-01, 06:15
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Jag tänkte bonussekunder efter totalställning. Som det var nu så fanns det ingen anledning att gå för varken totalseger eller heatseger då det förmodligen lönar sig mer att ta det lite lugnare.

Lägger man till bonussekunder för heatseger så belönar man att vinna heatet men inte nödvändigtvis att åka så snabbt dom möjligt. Ser hellre att man försöker belöna de som faktiskt går för det som tävlingen ändå handlar om.

Sen så kommer väl normaldagen inte ha så rättvisa förhållanden som vi hade idag, så osäkert om det blir en bättre tävling nästa gång oavsett om man ger bonussekunder eller ej...

Det fetade, väl dold ironi?
Såklart ska det delas ut bonussekunder i heaten. Ser man till gårdagens lopp var Maja, Stadlober och Nadja Kälin värda det som exempel. De ska ju inte indirekt dubbelbestraffas för att ha otur att komma i sämre heat. Förslagsvis 10-6-4 sek/heat förutom snabbaste heatet som kan få 15-10-5 om man vill premiera detta.

En idé för att göra lottningen mera balanserad. Göra som efter sprintkvalen att man får välja sitt heat, t-12 el t-20 i totalen. Eller inte, man skulle kanske ha en helt fri lottning.
Citera
2026-01-01, 06:17
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men de slog ju Maja rätt rejält....
Jo 10 sek, men de borde inte dragit en meter åt diggins och låtit henne göra allt
Citera
2026-01-01, 06:51
Medlem
FNLSs avatar
Gott nytt jOnna Sundling år!

Då var gårdagens minneslucka glömd. Däremot glömmer vi aldrig när Angry knuste Kläbo.
Citera
2026-01-01, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
På förekommen anledning.
Världscupsegern imorgon går till den som är först över mållinjen. Inte vem som är snabbast på etappen. Glöm inte det i februari.
Bättre då man kör racet men utan att utse en vinnare av loppet. Tappar man 50 sekunder men ändå precis fortsatt leder touren har man ju på alla tänkbara sätt förlorat på loppet, men ska ändå få tillgodogöra sig att ha vunnit en världscupseger
Citera
2026-01-01, 08:51
Medlem
Moobs avatar
Sällan jag känt mig så oinspirerad att se på skidtävlingar som årets tour de Ski. Jag bryr mig helt enkelt inte. Jag inväntar OS istället.
Citera
2026-01-01, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tycker det samma. Ett finalheat där 1-3:an i resp. heat går vidare och förutom de med 8 bästa tiderna. De åkarna går ett finalheat med bonussekunder i fallande skala till de 10 bästa.
Resultatet ska räknas utifrån tiderna i heaten minus bonussekunderna från finalen.

Om man kan lösa den uppenbara grundfördelen med att starta i första heatet då. Kort mellan heaten och/eller någon form av paus innan finalen.
Citera
2026-01-01, 09:12
Medlem
Joelfrogs avatar
Är jaktstarten från gårdagens lopp eller totalen?
Citera
2026-01-01, 09:37
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Är jaktstarten från gårdagens lopp eller totalen?
Den är från totalen.
Citera
2026-01-01, 09:44
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Jo 10 sek, men de borde inte dragit en meter åt diggins och låtit henne göra allt

Och vaskat deras egna race? Hur tänkte du där egentligen?
Citera
2026-01-01, 09:54
Medlem
Slind har blivit sjuk och lämnar touren.

https://www.nrk.no/sport/norsk-marerittstart-pa-2026_-reiser-hjem-fra-tour-de-ski-med-sykdom-og-ryggtrobbel-1.17710882
Citera
2026-01-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Slind har blivit sjuk och lämnar touren.

https://www.nrk.no/sport/norsk-marerittstart-pa-2026_-reiser-hjem-fra-tour-de-ski-med-sykdom-og-ryggtrobbel-1.17710882
Inte bra för svenskorna. Det blir långt upp till amerikanskan nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in