Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 19:08
Medlem
Renotjoskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Tragiskt att vara dement redan vid 60. Men kanske är självförvållat? Alkoholdemens pratades det om?

Det sägs att det kan vara orsaken ja.
På första sidan i tråden finns länk med sammanställningar av info och bilder.. du kan ju se på bilden på white trash-morsan och den slöa och pantade transan som barn.

Äckligt
Citera
2025-12-31, 19:11
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Alltså känns inte som att polisen gjorde värsta jobbet.
Anhöriga hittade handsken med hammare och buntband, polisen skickade det på analys och fick ett namn tillbaks.
Inte sherlock holmes precis.

Anhöriga gjorde ett riktigt bra jobb som hittade så mycket fynd. Den största äran borde tilldelas dem.
Citera
2025-12-31, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenIorten
Jag håller med om att det ska vara samhällsskydd – men då ska man också vara ärlig om hur LRV/RPV funkar i praktiken.

Rättspsykiatrisk vård är tvångsvård, ja, men den innehåller ofta permissioner/utslussning som en del av vårdplanen. Vid särskild utskrivningsprövning (SUP) kan förvaltningsrätten besluta om permission eller lämna över beslutet till chefsöverläkaren.

Problemet är att när någon avviker (t.ex. inte kommer tillbaka från permission eller lämnar anvisat område) så blir det i praktiken en larmkedja: kontakta bakjour/chefsöverläkare och därefter polis för handräckning.
RPV är inte “frihet”, men i utslussningsfasen kan det innebära betydligt mer rörlighet än ett fängelsestraff. Där är den verkliga samhällsskyddsfrågan riskbedömning + villkor + uppföljning och hur snabbt systemet reagerar. Allt kommer med risker.

Permission är ingen rättighet, den ska vara riskstyrd – men den används.
RPV bör ju vara att om det utom tvivel för återfall så kan de släppas, Men finns tvivel är det inte värt risken. Och då bör läkaren som skrivit ut personen bli delansvarig om hen har fel. Då kommer de knappt våga skriva ut flk.
Citera
2025-12-31, 19:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Alltså känns inte som att polisen gjorde värsta jobbet.
Anhöriga hittade handsken med hammare och buntband, polisen skickade det på analys och fick ett namn tillbaks.
Inte sherlock holmes precis.
Säga vad man vill men att anhöriga ringde polisen 10:45 tror jag de var är under all kritik, de borde stannat uppe och hämtat dottern då hade hon levt idag, polisen gjorde sitt bästa tycker jag, jag älskar inte polisen men just här tycker jag inte det är befogat att kritisera dom. Ingen hade kunnat rädda my från detta monster. Jag börjar mer o mer tro att motivet var att mörda sen leka med kroppen och jag menar inte våldtäkt med kuk utan styckningen inklusive foto/film sen sedermera dumpning
Citera
2025-12-31, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Tror vi bör övertyga oss själva om att polisen vid detta span direkt är uppkopplade mot varenda IoT enheter i byggnaden/stugan.

Definitivt har de full insyn i mobil-telefon, dator och eventuella andra enheter.

Det inkluderar live-view, hårddisk/minneskort (kamerarulle etc) samt browser historik och sannolikt även platsdata i eventuella google och meta konton.

Självklart inkluderar det även tillgång till mikrofon och kamera på dessa enheter, som kan aktiveras utan att GM märker något.

När misstankarna är såhär grova och det handlar om livsfara så lär det gå undan och finnas akuta beslutsvägar i alla led.

Well, inte är jag något proffs på IT-säkerhet men de verktygen har jag svårt att tro att de existerar. Man kan väl ta sig in på nätverket möjligen men det kan ta sin tid. Att de skulle haft någon slags fjärrstyrning av GMs mobil eller dator är inte sannolikt. Man verkar kunna lokalisera platsen på mobilen som tillhör GMs nummer relativt snabbt och enkelt dock.
Citera
2025-12-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chomskara
Nä, Säbb låter mer dalmålssvenskt än finskt. Hjert kan absolut vara norskt men kan lika väl vara ett svenskt soldatnamn, vilket nog är mer troligt.

Hjert er ikke noe navn i Norge, så dalmålsvenskt er da mer sannsynlig
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Anhöriga gjorde ett riktigt bra jobb som hittade så mycket fynd. Den största äran borde tilldelas dem.
Ja mycket bra jobb med att låt henne gå själv från stationen och bli mördad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
En tanke som slog mig igårkväll. Det har pratats en del från gamla arbetsgivare om att det var svårt för R/V att ta tillrättavisningar och arbetsuppgifter på allvar.
Det sas även att R/V under häktningsförhandlingen satt med armarna i kors och inte rörde en min.

Kan det vara så enkelt att R/V inte förstår att det som skett är en allvarlig händelse? Han kanske är såpass försvunnen i sin egen psykiska sjukdom att han inte begriper skillnaden på små och stora saker, och tänker att detta inte är nån big deal, han har ju "bara" slagit ihjäl nån?
Lever han möjligen i en verklighet där detta kommer "lösa sig tids nog"?
En "gissning" är att han är högfungerande autist, vilket visar sig hos flera av transorna och serie-/massmördare. Det skulle förklara varför han upplevs som "creepy" av arbetskamrater och arbetsgivare för han verkar ha dålig förmåga att se andras perspektiv vilket förklarar även bristen på empati.
Citera
2025-12-31, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Drivkraften är så stark så straffpåföljden blir sekundär. Längre straff lär inte hindra att gm agerar ut. Däremot kan dom inte skada andra så länge dom sitter inne.

Absolut gällande vissa men har själv läst förhör där de misstänka själva säger att dom aldrig skulle göra något liknande i deras hemland pga. Grövre straff. Tycker man kan jämföra lite med att varför unga så lätt kan bli övertygade att begå mord pga. Låga straff. Samma gäller ens egna övertygande om att begå brott överlag i Sverige jämfört med i andra länder. Här passar vissa på som annars aldrig skulle ta risken. Det gäller både strafflängden men också kvaliteten man har när man sitter inne här.
Ledsen för eventuell dålig förklaring och förmedling. Sitter på nyårsmiddag 😆
Citera
2025-12-31, 19:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Well, inte är jag något proffs på IT-säkerhet men de verktygen har jag svårt att tro att de existerar. Man kan väl ta sig in på nätverket möjligen men det kan ta sin tid. Att de skulle haft någon slags fjärrstyrning av GMs mobil eller dator är inte sannolikt. Man verkar kunna lokalisera platsen på mobilen som tillhör GMs nummer relativt snabbt och enkelt dock.
Håller med dig där, de satt bara å spanade, detta är inte film utan verklighet.
Citera
2025-12-31, 19:19
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Alm ville nog bara bli av med frun sen så var det bra.
Robin tror jag drivs av lust, fixering och kanske en tvångsmässighet som gör honom mycket farligare, och även obotlig.

Vi får vara glada över att han inte startade ett motell…
Citera
2025-12-31, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simsalabim24
Måste väl ända vara han?

https://rentumo.se/hyresgastprofiler/kvinna-25-soker-lagenhet-i-stockholm-939

jaa, detta måste fan vara han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto