Om jag köper en laptop i england. Hur blir det då med strömförsörjning?
Olika kontakter som jag förstår det, men samma strömstyrka?
Vilket europeiskt land är minst krångligt att köpa laptopen från om skandinavien inte går?
Tänker på både det med strömmen och ett keyboard som liknar vårat.
Jag skriver ganska mycket på engelska så det gör inte jättemycket om inte å,ä,ö finns med, men vill ha qwerty och samma layout i övrigt. Kommer inte palla träna om muskelminnet.
Poland ha nog bra deals när jag köpte mitt moderkort (dock använd, men de var extrem gott sick) så köpte jag en am4 moderkort med frakt för 700kr. Ha sett vissa laptops där kostade hälften av priset och vissa hade nordiskt tangentbord.
Alla laptops som säljs idag klarar 100 - 240 V så dom funkar i princip varsomhelst. T.ex. är det inga problem köpa en laptop från USA, den kommer funka fint i Sverige.
Alla laptops som säljs idag klarar 100 - 240 V så dom funkar i princip varsomhelst. T.ex. är det inga problem köpa en laptop från USA, den kommer funka fint i Sverige.
Ja, det är i strömklumpen all eventuell ‘"magi" sker, så vilket EU‑land du köper datorn i spelar ingen roll. Själva laptopen får alltid samma DC‑spänning. Och i princip alla nätadaptrar sedan runt 2010 har Universal Input (100–240V), så de funkar överallt. Det enda som kan skilja är stickproppen, och den är lätt att byta.
Dessutom så har man som konsument samma rättigheter inom hela EU. TS kan lugnt köpa en laptop från i stort sett var som helst i världen utan problem, och garanterat från ett EU-land*.
*
Ja, jag vet att det finns undan tag och nej, dom är inte relevanta för sakfrågan så tjafsa inte om det.
Elektronik rent allmänt är väl lättast att köpa trån Tyskland. Så även en laptop. Enda problemet är väl om man vill få de svenska knapparna/tecknen Å, Ä och Ö. Annars ingen skillnad på produkterna som säljs i svenska datorbutiker.
Ja, det är i strömklumpen all eventuell ‘"magi" sker, så vilket EU‑land du köper datorn i spelar ingen roll. Själva laptopen får alltid samma DC‑spänning. Och i princip alla nätadaptrar sedan runt 2010 har Universal Input (100–240V), så de funkar överallt. Det enda som kan skilja är stickproppen, och den är lätt att byta.
Dessutom så har man som konsument samma rättigheter inom hela EU. TS kan lugnt köpa en laptop från i stort sett var som helst i världen utan problem, och garanterat från ett EU-land*.
*
Ja, jag vet att det finns undan tag och nej, dom är inte relevanta för sakfrågan så tjafsa inte om det.
Fint svar.
Men visst är det så att det finns ett antal länder som har precis samma stickpropp som vi. Eller så har de ett extra hål, men det behöver inte fyllas för att det skall funka om man kommer härifrån och åker dit. Typ Italien tror jag har så. De har tre piggar ibland, men man kan använda sina svenskköpta grejer där.
Poland ha nog bra deals när jag köpte mitt moderkort (dock använd, men de var extrem gott sick) så köpte jag en am4 moderkort med frakt för 700kr. Ha sett vissa laptops där kostade hälften av priset och vissa hade nordiskt tangentbord.
Jag funderar på vilken keyboard som skulle vara bäst om man inte får den skandinaviska. Det skall ju finnas tre knappar där på rätt plats som man kan koda om för å,ä,ö.
Mitt muskelminne kommer inte acceptera att skifta om. Särskilt inte om jag arbetar på olika datorer relativt ofta.