2025-12-30, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
- Ska kanske lägga till att ovanstående uppdrag inte var i ett helt land, utan i ett landskap. Hur eller hur, efter detta uppdrag verkar han i någon mån ha fallit i oråd hos sin herre, och övergick därför i tjänst hos hans son, till vilken han blev personlig sekreterare och rådgivare

- Universitetet, där han studerade, var Wittenbergs universitet
Får man vara med fast man är urbota okunnig? Låter som ett helt sinnes öde, tur att han hade reformationerna att falla tillbaka på.

Jag tänker Italien, kanske Florence?
Citera
2025-12-30, 21:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Får man vara med fast man är urbota okunnig? Låter som ett helt sinnes öde, tur att han hade reformationerna att falla tillbaka på.

Jag tänker Italien, kanske Florence?

Nja, när han gick över till att arbeta för sin tidigare arbetsgivares son, så var det ännu ingen fara på taket för honom. Det var en hög tjänst det också, och den skulle bli ännu högre när hans nye arbetsgivares status också blev högre.

Näpp, mer nordliga breddgrader!
Citera
2025-12-30, 21:03
Avslutad
Citat:
Nja, när han gick över till att arbeta för sin tidigare arbetsgivares son, så var det ännu ingen fara på taket för honom. Det var en hög tjänst det också, och den skulle bli ännu högre när hans nye arbetsgivares status också blev högre.

Näpp, mer nordliga breddgrader!
Hjälpte han till att höja sin nya arbetsgivares status? Har förstått att det kunde förhålla sig så
Citera
2025-12-30, 21:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Hjälpte han till att höja sin nya arbetsgivares status? Har förstått att det kunde förhålla sig så

Nej. Hans arbetsgivares status höjdes på grund av ett dödsfall... han ärvde en ny, högre befattning och titel.
Citera
2025-12-31, 11:35
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Nej. Hans arbetsgivares status höjdes på grund av ett dödsfall... han ärvde en ny, högre befattning och titel.

Någon som Georg Norman?
Citera
2025-12-31, 11:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Någon som Georg Norman?

Inte Georg Norman, men det finns flera paralleller! T.ex. hade den vi söker också en tid ansvar för kungliga barn.

- Som prokurator i en hög nämnd retade han upp adeln, på grund av att han inte tog någon hänsyn till om någon av parterna var adlig, utan ansåg att alla skulle dömas lika

- Sedermera blev han själv adlad

- Han tog då ett vapen som för tankarna till byggnadskonst
Senast redigerad av Merwinna 2025-12-31 kl. 11:50.
Citera
2025-12-31, 12:05
Medlem
Citat:
Inte Georg Norman, men det finns flera paralleller! T.ex. hade den vi söker också en tid ansvar för kungliga barn.

- Som prokurator i en hög nämnd retade han upp adeln, på grund av att han inte tog någon hänsyn till om någon av parterna var adlig, utan ansåg att alla skulle dömas lika

- Sedermera blev han själv adlad

- Han tog då ett vapen som för tankarna till byggnadskonst

Tänkte ett tag på Conrad von Pyhy, men han verkar inte passa in..
Citera
2025-12-31, 12:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tänkte ett tag på Conrad von Pyhy, men han verkar inte passa in..

Rätt sfär, men inte han.

- Han är namne med en modern statsminister, det enda som skiljer är att stavningen av förnamnet (begynnelsebokstaven skiljer)
Citera
2025-12-31, 12:27
Medlem
Citat:
Rätt sfär, men inte han.

- Han är namne med en modern statsminister, det enda som skiljer är att stavningen av förnamnet (begynnelsebokstaven skiljer)

Ah, Jöran Persson (Tegel) såklart..
Citera
2025-12-31, 12:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ah, Jöran Persson (Tegel) såklart..

Såklart! En man som historien dömt hårt, men som troligen bara skötte sitt jobb... Han berikade sig förstås, men det gjorde ju ALLA som arbetade vid hoven vid denna tid.

Sedan tycker jag att det är lite intressant också, att det fanns så mycket nätverk mellan Sverige och kontinenten på den tiden. MÅNGA svenskar verkar t.ex. ha pluggat i Tyskland, och då inte bara från de allra rikaste och högst uppsatta familjerna - och personer ifrån Tyskland och andra europeiska länder fick tjänst i Sverige, även höga tjänster vid hoven. Men sedan blev det stängt ända tills vi gick med i EU, och inte ens det har riktigt hjälpt. På min tid, när jag gick i skolan, så var det helt otänkbart att man skulle kunna plugga på ett universitet i Tyskland, det fanns inte, det var något som bara de med allra rikast föräldrar kunde ens drömma om...

Och när jag var i Hagia Sofia i våras, såg jag runristningen som någon svensk (förmodligen) gjorde när han tillhörde den östromerska kejsarens livvakt... ännu mycket längre tillbaka i tiden, på 1000-talet. När blev vi egentligen avskurna från kontinenten, häruppe?

En vapensköld från ätten Tegel att ha på väggen, och frågan till dig!
Citera
2025-12-31, 13:21
Medlem
Citat:
Såklart! En man som historien dömt hårt, men som troligen bara skötte sitt jobb... Han berikade sig förstås, men det gjorde ju ALLA som arbetade vid hoven vid denna tid.

Sedan tycker jag att det är lite intressant också, att det fanns så mycket nätverk mellan Sverige och kontinenten på den tiden. MÅNGA svenskar verkar t.ex. ha pluggat i Tyskland, och då inte bara från de allra rikaste och högst uppsatta familjerna - och personer ifrån Tyskland och andra europeiska länder fick tjänst i Sverige, även höga tjänster vid hoven. Men sedan blev det stängt ända tills vi gick med i EU, och inte ens det har riktigt hjälpt. På min tid, när jag gick i skolan, så var det helt otänkbart att man skulle kunna plugga på ett universitet i Tyskland, det fanns inte, det var något som bara de med allra rikast föräldrar kunde ens drömma om...

Och när jag var i Hagia Sofia i våras, såg jag runristningen som någon svensk (förmodligen) gjorde när han tillhörde den östromerska kejsarens livvakt... ännu mycket längre tillbaka i tiden, på 1000-talet. När blev vi egentligen avskurna från kontinenten, häruppe?

En vapensköld från ätten Tegel att ha på väggen, och frågan till dig!

Tackar! Ja, det är intressant det där, verkar definitivt ha varit ett större utbyte längre tillbaka i tiden

Då kan vi ta något..

1) Som har en stor kulturell betydelse.

2) Dyker upp i The Sittaford Mystery) av Agatha Christie.

3) Nämns även i tv-deckaren Columbo.
Citera
2025-12-31, 13:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
När blev vi egentligen avskurna från kontinenten, häruppe?

Va? Vi har väl aldrig varit avskurna? Vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in