Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Ah, Jöran Persson (Tegel) såklart..

Såklart!

En man som historien dömt hårt, men som troligen bara skötte sitt jobb... Han berikade sig förstås, men det gjorde ju ALLA som arbetade vid hoven vid denna tid.
Sedan tycker jag att det är lite intressant också, att det fanns så mycket nätverk mellan Sverige och kontinenten på den tiden. MÅNGA svenskar verkar t.ex. ha pluggat i Tyskland, och då inte bara från de allra rikaste och högst uppsatta familjerna - och personer ifrån Tyskland och andra europeiska länder fick tjänst i Sverige, även höga tjänster vid hoven. Men sedan blev det stängt ända tills vi gick med i EU, och inte ens det har riktigt hjälpt. På min tid, när jag gick i skolan, så var det helt otänkbart att man skulle kunna plugga på ett universitet i Tyskland, det fanns inte, det var något som bara de med allra rikast föräldrar kunde ens drömma om...
Och när jag var i Hagia Sofia i våras, såg jag runristningen som någon svensk (förmodligen) gjorde när han tillhörde den östromerska kejsarens livvakt... ännu mycket längre tillbaka i tiden, på 1000-talet. När blev vi egentligen avskurna från kontinenten, häruppe?
En vapensköld från ätten Tegel att ha på väggen, och frågan till dig!