Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,64%
1101 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,56%
200 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,51%
96 röster
Vet ej/Annat
5,29%
78 röster
2026-01-10, 21:49
Medlem
Tack för ett mycket bra inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Lite uppdateringar från flödet under dagen (få saker är helt bekräftade så ha det i åtagande):

Iran International rapporterar att 20 individer som är kopplade till Masoud Pezeshkian (Irans president) och Mohammad-Bagher Ghalibaf (talman i irans parlament) försöker lämna Iran till Frankrike och Tyskland.

Bilderna visa liknande saker som tidigare. massiva folksamlingar, ibland gående och ibland stillastående. Oftast med rop om regimens undergång och återvändandet av kungen. Ett nytt rop är att ma helt enkellt bara ropar "Iran, Iran". Detta är kopplat till narrativet att man ser Iran som ockuperat av främmande makt (araber och dera religion och kultur). Att skandera Iran ses då som opposition mot arabisk kultur och religion. Lite nytt är att folk i mörkret viftar med sina mobillampor.

De fredliga bilderna är vanligast men det förekommer också stora bränder. Både regimbyggnader och moskéer har satts i brand. Bland annat en kommunbyggnad i Rasht och en moské i Saadatabad (Teheran).

Våldet frånr egimen har ökat och videos på döda kroppar på golv cirkulerar. Även videos på familjer som identifierar deras anhörigas döda kroppar finns. Inga siffror är säkra men en läkare från Teheran meddelar att han sett åtminstone 200 döda kroppar och han kallar på hjälp från alla som kan hjälpa till.

Internetuppkoppling saknas fortfarande helt (tredje dygnet nu). Musk tillgängliggjorde Starlink för iranierna men regimen har lyckats störa den signalen också och få iranier har hårdvaran (mjukvaran?) för att kunna använda den.

USA har varnat Iran att använda utlänska styrkor för att kontrollera protesterna (rapporter gör gällande attr egimen kallat in Irakiska trupper och Hizbollah). USA har också upprepat att man tänker gå in om våld brukas mot protesterna och man har haft möte om på vilket sätt man kommer ingripa. Trump har sagt att se inte kommer sätta in marktrupper vilket då troligen betyder flyganfall av någon sort.

En sen rapport säger att regimen tappat kontroll över Teheran, Mashhad och Shiraz och att detta lett till att Khamenei satt armén på högsta förberedelse. Khamenei har tydligen också uttalat dödsstraff för alla som är ute och demonstrerar på gatan (har inte kunnat konfirmera det dock då jag såg det i en youtubevideo utan originalljud).

En troligen falsk rapport från tidigare idag är att Khamenei sköts då han skulle transporteras någonstand med flyglan. Inget indikerar att det är sant.

Från övriga världen har det skett många demonstrationer (Toronto. Nya Zeeland, Tokyo, Sverige, London, New York, Budapest, Stockholm m.m.) Roligt hur någon bytte ut flaggan på Irans ambassad i London till den som nyttjades innan 1979.

Online har regimtrogna röster tystnat ganska mycket. I början förekom de frekvent och anklagade USA och Israel för desinformation, att protesterna inte var så stora, att regimtrogna folksamlingar var mycket större etc. Nu ser jag nästan inget sådant längre. Däremot finns det kanaler som inte tillåter regimkritiskt material som /iran på reddit t.ex.

I övrigt kommer mest info om vad som pågår från /NewIran på reddit och Iran International (jag använder inte X där det tydligen också publiceras en hel del).

Det har åtminstone inte varit närmare än nu såvitt jag vet. Ofta har folk fått upp hoppet på tok för tidigt. Men nu har det gått långt. Det är inte alls säkert att det går men det är nog ganska nära.
Citera
2026-01-10, 21:50
Medlem
Afro-Gregers avatar
Galet att Islam störtas där men sprider sig likt en cancer i Europa samtidigt.
Citera
2026-01-10, 21:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Till Moskva som alla andra rövhål i denna världen, Pyonyang kanske också skulle ge dom sovrum och ris…
Jo, min avatar skulle nog gärna erbjuda husrum i utbyte mot lite guld. Men jag tror inte ens det är tillåtet att bära skägg i Nordkorea, så det går nog inte. Sedan ser vi (?) ju också hur last efter last med guld har lyft från Iran till Moskva. Med tanke på Rysslands svajande krigsekonomi är nog varje uns av den ädla metallen ett tillskott. De tar emot det med öppna armar alltså. Mullorna som kommer på köpet blir nog inbjudna med armbågen som mest.
Citera
2026-01-10, 21:53
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, min avatar skulle nog gärna erbjuda husrum i utbyte mot lite guld. Men jag tror inte ens det är tillåtet att bära skägg i Nordkorea, så det går nog inte. Sedan ser vi (?) ju också hur last efter last med guld har lyft från Iran till Moskva. Med tanke på Rysslands svajande krigsekonomi är nog varje uns av den ädla metallen ett tillskott. De tar emot det med öppna armar alltså. Mullorna som kommer på köpet blir nog inbjudna med armbågen som mest.

Samlas dom flesta på samma flygplan kommer Putin gå all Prigozhin på dom.
Citera
Medlem
Citat:
Lite uppdateringar från flödet under dagen (få saker är helt bekräftade så ha det i åtagande):

Iran International rapporterar att 20 individer som är kopplade till Masoud Pezeshkian (Irans president) och Mohammad-Bagher Ghalibaf (talman i irans parlament) försöker lämna Iran till Frankrike och Tyskland.

Bilderna visa liknande saker som tidigare. massiva folksamlingar, ibland gående och ibland stillastående. Oftast med rop om regimens undergång och återvändandet av kungen. Ett nytt rop är att ma helt enkellt bara ropar "Iran, Iran". Detta är kopplat till narrativet att man ser Iran som ockuperat av främmande makt (araber och dera religion och kultur). Att skandera Iran ses då som opposition mot arabisk kultur och religion. Lite nytt är att folk i mörkret viftar med sina mobillampor.

De fredliga bilderna är vanligast men det förekommer också stora bränder. Både regimbyggnader och moskéer har satts i brand. Bland annat en kommunbyggnad i Rasht och en moské i Saadatabad (Teheran).

Våldet frånr egimen har ökat och videos på döda kroppar på golv cirkulerar. Även videos på familjer som identifierar deras anhörigas döda kroppar finns. Inga siffror är säkra men en läkare från Teheran meddelar att han sett åtminstone 200 döda kroppar och han kallar på hjälp från alla som kan hjälpa till.

Internetuppkoppling saknas fortfarande helt (tredje dygnet nu). Musk tillgängliggjorde Starlink för iranierna men regimen har lyckats störa den signalen också och få iranier har hårdvaran (mjukvaran?) för att kunna använda den.

USA har varnat Iran att använda utlänska styrkor för att kontrollera protesterna (rapporter gör gällande attr egimen kallat in Irakiska trupper och Hizbollah). USA har också upprepat att man tänker gå in om våld brukas mot protesterna och man har haft möte om på vilket sätt man kommer ingripa. Trump har sagt att se inte kommer sätta in marktrupper vilket då troligen betyder flyganfall av någon sort.

En sen rapport säger att regimen tappat kontroll över Teheran, Mashhad och Shiraz och att detta lett till att Khamenei satt armén på högsta förberedelse. Khamenei har tydligen också uttalat dödsstraff för alla som är ute och demonstrerar på gatan (har inte kunnat konfirmera det dock då jag såg det i en youtubevideo utan originalljud).

En troligen falsk rapport från tidigare idag är att Khamenei sköts då han skulle transporteras någonstand med flyglan. Inget indikerar att det är sant.

Från övriga världen har det skett många demonstrationer (Toronto. Nya Zeeland, Tokyo, Sverige, London, New York, Budapest, Stockholm m.m.) Roligt hur någon bytte ut flaggan på Irans ambassad i London till den som nyttjades innan 1979.

Online har regimtrogna röster tystnat ganska mycket. I början förekom de frekvent och anklagade USA och Israel för desinformation, att protesterna inte var så stora, att regimtrogna folksamlingar var mycket större etc. Nu ser jag nästan inget sådant längre. Däremot finns det kanaler som inte tillåter regimkritiskt material som /iran på reddit t.ex.

I övrigt kommer mest info om vad som pågår från /NewIran på reddit och Iran International (jag använder inte X där det tydligen också publiceras en hel del).

Det har åtminstone inte varit närmare än nu såvitt jag vet. Ofta har folk fått upp hoppet på tok för tidigt. Men nu har det gått långt. Det är inte alls säkert att det går men det är nog ganska nära.

Tack så mycket för din sammanfattning.
Jag sitter och darrar, vill inte gå och lägga mig när Trump uttalar sig på sättet han gör.
Det blåser upp till storm.

De bör beväpna kurderna.
Citera
Medlem
Citat:
Iran är inte fritt från problem efter en eventuell revolutions framgång men just ekonomin går det nog att få fart på hyfsat tidigt genom att just sanktioner lyfts. Landet är ju egentligen inte fattigt på det sättet. Däremot är vattenbristen såklart ett problem. Vi får se om det är mullornas inkompetens som gjort det ännu värre än det var.

Jag tror inte att det blir en återgång till för 1979. Reza Pahlavi har alltid uttryck att han vill leda landet i demokratisk riktning med fria val. Detta kan innebära en konstitutionell monarki naturligtivs men om han håller sitt ord, och om situationen är rimligt stabil, så kommer de röra sig mot demokrati och inte monarki ala 70-talet.

Ursäkta min ignorans, men det var alltså inte demokrati ens på pappret före 1979? Inga val eller så?
Citera
2026-01-10, 21:55
Medlem
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mc3vddqge22t

Folk firar med fyrverkerier på stadens gator. Förvissade om seger?
Citera
2026-01-10, 21:59
Avslutad
När faller Khamenei tror ni?
Citera
2026-01-10, 22:01
Medlem
diaqtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Ursäkta min ignorans, men det var alltså inte demokrati ens på pappret före 1979? Inga val eller så?

Iran var inte en demokrati före 1979. Det fanns visserligen val till parlament och vissa lokala organ, men det politiska systemet var en auktoritär monarki där shahen hade mycket makt, motstånd mot honom var hårt kontrollerat och oppositionen ofta undertryckt.
Citera
2026-01-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1

Det var en kung (Shah) som moderniserade landet (för snabbt?) och bjöd in Amerikanerna och Engelsmännen som betalade väldigt lite för oljan.
Han bestämde.

Årtalet du kan fokusera på är 1953-1954.
Irans första folkvalde premiärminister störtades av CIA och MI6 för ett pris av 1 000 000 $.
Han ville dela upp landet och ge lite land rättvist, till varje familj.

Han ville förstatliga oljan, göra staten stark, bygga upp landet.
Börja här, sen kan du googla om Shans pappa.

https://www.ui.se/utblick/utblick-94-iran-1953--kuppen-mot-demokratin/
Citera
2026-01-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Galet att Islam störtas där men sprider sig likt en cancer i Europa samtidigt.

Iranier ska inte jämföras med araber eller afrikaner. Känns som islam för iranierna är ungefär som kristendom för östeuropéer. Just nu lär många iranier finna stor avsmak för islam efter decennier av islamiskt styre.

Med allt detta sagt, tycker jag att det är ett misstag att lägga skulden på en religion. Tror knappast nordeuropéer skulle bete sig som araber/afrikaner/pakistanier etc bara för att vi antog islam och Sverige bestod av typ 98 % etniska nordeuropéer.
Senast redigerad av Patch1 2026-01-10 kl. 22:07.
Citera
2026-01-10, 22:03
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

det första kan nog stämma. men om det vore "ganska nära" skulle marknaderna spegla det, på polymarket etc. det som verkar sannolikt (åtminstone 50-50) är att khamenei lämnar över till en annan ayatolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in