Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,38%
1112 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,58%
203 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,62%
99 röster
Vet ej/Annat
5,42%
81 röster
2025-12-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nä, det har du naturligtvis rätt i, det är ju inte säkert att de gillar Israel bara för att de ogillar Palestina.

Jag har dock sett andra videor från Iran där människor ropat slagord för Israel. Men tyvärr är jag osäker nu på exakt vad jag ska söka på för att finna dem. Men det spelar kanske ingen större roll ändå, en video där en bunt människor ropar något bevisar ändå inte att det är en allmän utbredd uppfattning i hela befolkningen.
I diktaturer faller sällan regimen av upplopp från befolkningen.
Jag tror att det ser lika ut i Iran om ett år om inte omvärlden gör något.
Det är inte heller säker att det blir bättre när mullorna faller, men det kan bli bra.

Hoppas USA håller sig undan för så länge Trump är kvar, annars blir det pannkaka såklart
Citera
2025-12-31, 00:10
Medlem
Hoppas regimen faller men vi ska nog inte hoppas på för mycket det krävs att militären går med och dom sitter rätt säkra med bra liv osv

Religösa fanatiker som styr är svåra och få bort. Hoppet står nog till att Israel hjälper dom
Citera
2025-12-31, 00:16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag har dock sett andra videor från Iran där människor ropat slagord för Israel. Men tyvärr är jag osäker nu på exakt vad jag ska söka på för att finna dem. Men det spelar kanske ingen större roll ändå, en video där en bunt människor ropar något bevisar ändå inte att det är en allmän utbredd uppfattning i hela befolkningen.

Ijänklien vet jag inte varför jag diskuterar, jag är alldeles för dåligt insatt. Jag kan ändå inte låta bli att kommentera det du skriver här.

Oavsett vilken konflikt och vilket land man tittar på riskerar man att fastna i filterbubblan och därmed ta till sig felaktig information. Så sent som idag hörde jag ett reportage från Nordkorea på SR, där det hävdades att den materiella levnadsstandarden i NK är betydligt bättre än vad den gängse mediabilden som förmedlats de senaste 30 åren gör gällande.

Vad fasen ska man tro? Äter folk gräs efter att ha arbetat 14 timmar om dagen och blir skickade till arbetsläger för att de lånar ut sin cykelpump till grannen och därmed är en aspirerande kulak? Jag har aldrig varit i NK så jag har inte en jävla aning.

Finns det folk som älskar Israel i Iran? Förmodligen, men hur många? Det finns folk i Sverige som älskar GAIS, skulle en iransk Youtuber gå på en match skulle iranierna kunna få för sig att alla i Sverige hejar på GAIS, men i verkligheten är de i minoritet.
Citera
2025-12-31, 00:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
I diktaturer faller sällan regimen av upplopp från befolkningen.
Jag tror att det ser lika ut i Iran om ett år om inte omvärlden gör något.
Det är inte heller säker att det blir bättre när mullorna faller, men det kan bli bra.

Hoppas USA håller sig undan för så länge Trump är kvar, annars blir det pannkaka såklart

Jag håller med. Diktaturer faller oftast inte bara pga av att folket ogillar dem, det är ofta nödvändigt att även militären ställer sig på oppositionens sida. Vi får väl se hur det blir med det denna gång, de verkar vackla, men det gjorde de ju även förra gången så...

Fast diktaturer faller ibland även när makthavare är gammal och svag. Men den farligaste situationen är ofta vid övergångar mellan olika system, t.ex. från diktatur till demokrati, eller tvärtom. Då uppkommer ofta ett maktvakum olika krafter kan nyttja, liksom grupper som antingen tidigare var marginaliserade, eller tvärtom har makt men är oroliga att bli marginaliserade, tar tillfället i akt. Så övergångar kan vara både svåra och farliga. När kungen föll tog mullorna över. Så det är ju inte säkert att det blir bättre denna gång heller (om de nu faller, vilket jag tyvärr är tveksam till).
Citera
2025-12-31, 01:02
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ijänklien vet jag inte varför jag diskuterar, jag är alldeles för dåligt insatt. Jag kan ändå inte låta bli att kommentera det du skriver här.

Oavsett vilken konflikt och vilket land man tittar på riskerar man att fastna i filterbubblan och därmed ta till sig felaktig information. Så sent som idag hörde jag ett reportage från Nordkorea på SR, där det hävdades att den materiella levnadsstandarden i NK är betydligt bättre än vad den gängse mediabilden som förmedlats de senaste 30 åren gör gällande.

Vad fasen ska man tro? Äter folk gräs efter att ha arbetat 14 timmar om dagen och blir skickade till arbetsläger för att de lånar ut sin cykelpump till grannen och därmed är en aspirerande kulak? Jag har aldrig varit i NK så jag har inte en jävla aning.

Finns det folk som älskar Israel i Iran? Förmodligen, men hur många? Det finns folk i Sverige som älskar GAIS, skulle en iransk Youtuber gå på en match skulle iranierna kunna få för sig att alla i Sverige hejar på GAIS, men i verkligheten är de i minoritet.

Jo precis så är det ju, filterbubblor är ett problem. Här i Sverige och övriga västvärlden grundar vi ju ofta våra uppfattningar om Iran på vad vi hör från de som lämnat landet, men inget säger ju att de är representativa för de som bor kvar där. Så det är ju svårt att säkert veta vad de tycker och tänker.

Dock vet vi åtminstone att befolkningen inte är lika extremt religiösa som de styrande mullorna då det genomförts undersökningar som visar att ca 40% är muslimer i Iran (med en fördelning på ca 32% shia, 5% sunni och 2% sulfi).

Jag har mycket svårt att tro att många (eller ens några?) ickemuslimer gillar att leva under sharia-lagstiftning. Och som sagt var utgör ickemuslimerna hela 60% av befolkningen. Så är inte undersökningen helt felaktig eller antagandet att ickemuslimer inte gillar att leva under sharialagstuftning helt felaktigt så stödjer endast en minoritet av befolkningen mullorna medan en klar majoritet är emot dem.

https://theconversation.com/irans-secular-shift-new-survey-reveals-huge-changes-in-religious-beliefs-145253

https://detgodasamhallet.com/2020/09/06/jan-olof-sandgren-ny-sensationell-undersokning-bara-40-procent-av-iranierna-definierar-sig-som-musli mer/
Citera
2025-12-31, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Ett stort problem är att det saknas en stark enande kraft mot regimen. Motståndet är splittrat. Reza Pahlavi är troligen den som har störst stöd men det vacklar en del också (revolutionen skedde ju för att folket var missnöjda med monarkin, även om det som kom visade sig vara värre). Han påstod att han hade stöd från flera uppsatta militärer och poliser vid 12-dagarskriget med Israel men inget hände då egentligen.

Reza Pahlavi är som gubben i lådan. Han dyker alltid upp så fort folket protesterar i Iran. När folket störtat regimen ska han återvända och ta sin rättmätiga plats som kungen av Iran. Under tiden sitter han i sin paradvåning i New York och pillar sin i naveln. Han är ett skämt som absolut inte har folket bakom sig.
Citera
2025-12-31, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Hoppas, ja, visst, hela världen blir bättre utan skäggen i Teheran, de är ju en stor sponsor av terrorism.

Det är märkligt med Iran, i städerna välutbildad och ofta modern befolkning men som har så förbannat svårt att hålla sams, så de låter extremisterna styra. Spåren förskräcker ju, de har väl aldrig haft demokrati på riktigt. När de äntligen lyckats största en grym diktator som förvisso moderniserade landet men hade en särskilt elak hemlig polis - ja, då låter de extremistiska islamister ta makten och göra det ännu värre.

Men, som sagt, hoppet finns - kanske lyckas de med att skapa en demokrati om de får bort islamisterna.

Jag tvivlar, men hoppas.

Det var väl till stor del Ryssen som såg till att Mullorna tog över. Det är därför landet har en sån förtjusande relation till Ryssland idag.

Knappast är det folkets fel, folket ville aldrig ha den här skiten.
Citera
2025-12-31, 02:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Hoppas regimen faller men vi ska nog inte hoppas på för mycket det krävs att militären går med och dom sitter rätt säkra med bra liv osv

Religösa fanatiker som styr är svåra och få bort. Hoppet står nog till att Israel hjälper dom

Nej, det är bättre att mullorna fortsätter att styra Iran.
Citera
2025-12-31, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nej, det är bättre att mullorna fortsätter att styra Iran.

Ja jag är inget fan av mullorna, men jag ogillar den där korrupta shahen mycket mer. Han bör betraktas som en landsförrädare med tanke på att han höll på Israel mot Iran under 12 dagarskriget. Att iranierna ens valde Khomenei och islamism till att börja med säger ju en hel del om hur impopulär shahen var, med all korruption, liberalism, dekadens och amerikanism. Jag vill verkligen inte att Iran ska omvandlas till ytterligare en unken västerländsk marionett-skit som låter Israel terrorisera och dominera området helt ostört. Det är bra att det finns en terrorbalans mellan Israel och Iran. För Turkiet gör ju inte ett skit, hur mycket än Erdogan skäller och säger "ajabaja".
Senast redigerad av Patch1 2025-12-31 kl. 02:34.
Citera
2025-12-31, 03:05
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Fortsätter vatten och matbristen så kan säkert bägaren rinna över. Det bor ju lika mycket folk i Teheran som i Sverige. Jag har svårt och se att militär och polis skulle kunna tygla dem om det brakar loss ordentligt.
Citera
2025-12-31, 04:21
Medlem
Månsans avatar
Tyvärr, dåliga prognoser för att islamistregimen störtas. Befolkningen har helt enkelt inga vapen.

Mujahedin (MEK) har förstås ett och annat vapen men dom verkar främst från en exilposition numera.
Citera
2025-12-31, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Goda nyheter. Vi får hoppas att protesterna sprider sig och ökar i intensitet och våld och resulterar i revolution denna gång. Sedan hänger de mulla-regimen som de hängde Saddam.

Israel bör utnyttja tillfället och hjälpa till. Passar de på att bomba militärbaser, parlament och polisstationer under pågående protester så lär revolutionen faktiskt bli av.

Jaja. Snart blir du utvisad tillbaka till öknen och kan ägna dig åt det du tycker om med likasinnade. Det kommer att finnas gott om länder som lyder pedofilprofeten även om Irans regim faller.

Jag är varken iranier eller muslim. Som antivästerländsk föredrar jag att den iranska teokratin förblir intakt. Iranska kvinnor verkar ha narcissistiska, onda och depraverade personligheter. Bara födelsetalen talar för sig själv. Trots teokratin ligger födelsetalen kvar på 1,6, ungefär som i Sverige. Om Iran kollapsar och teokratin försvinner, vad kommer att hända med dessa iranska kvinnor som har undertryckt sina depraverade personligheter? Restriktionerna kommer att hävas, och konsekvenserna kommer att bli katastrofala. Det är vad jag befarar. Detta måste få ett slut. Om det gör det kommer den sjunkande födelsetalen att accelerera, radikalfeminismen kommer att få fäste och iranska män kommer att lida. Åtminstone har Irans teokrati skyddat Iran från radikalfeminismen och låtit det bestå i fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in