Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-30, 23:18
Medlem
Man anser och FM säger själv att säkerhetsläget är allvarligt i Sverige. Vi är inte i krig, men säkerhetsläget är allvarligt. Varför är det allvarligt? Kriget mellan Ukraina och Ryssland kommer mot sitt slut, då Ukraina håller på att gå med på att göra det som Ryssland önskar och ge sin mark till Ryssland.

Ingen muslimskt land vill attackera Sverige, tack vare Nato.

Absolut ingenting kommer hända.

Ryssland har sedan länge slutat kränka Sveriges luftrum och Ryssland har lagt av med sina tomma hot.

Jag har skrivit i andra trådar förut att ingenting kommer att hända och upprepar mig så gärna i min egna tråd här: Absolut ingenting kommer att hända!

Läget är stabilt. Att skrämma befolkningen är bara onödigt.

Vart är riskerna? Varför är det risker?

Vad är det som orsakar att säkerhetsläget är allvarligt då?
Senast redigerad av L.o.a 2025-12-30 kl. 23:42.
Citera
2025-12-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Man anser och FM säger själv att säkerhetsläget är allvarligt i Sverige. Vi är inte i krig, men säkerhetsläget är allvarligt. Varför är det allvarligt? Kriget mellan Ukraina och Ryssland kommer mot sitt slut, då Ukraina håller på att gå med på att göra det som Ryssland önskar och ge sin mark till Ryssland.

Ingen muslimskt land vill attackera Sverige, tack vare Nato.

Absolut ingenting kommer hända.

Ryssland har sedan länge slutat kränka Sveriges luftrum och Ryssland har lagt av med sina tomma hot.

Jag har skrivit här förut att ingenting kommer att hända och upprepar mig så gärna i denna tråd: Absolut ingenting kommer att hända!

Läget är stabilt. Att skrämma befolkningen är bara onödigt.

Vart är riskerna? Varför är det risker?

Vad är det som orsakar att säkerhetsläget är allvarligt då?
Därför att vi ska hålla käften när de snor pengar och säger att dom ska gå till försvaret
Citera
2025-12-30, 23:37
Medlem
Du sätter fingret på exakt det som gör debatten så oärlig. Att använda incidenter som Nord Stream eller kabelbrott i Östersjön som bevis för ett specifikt ryskt hot är rent nonsens när vi faktiskt inte har en aning om vem som ligger bakom. Det kan lika gärna vara Ukraina eller aktörer som USA och Mossad eller till och med rena olyckor men det tystas ner eftersom det inte passar in i narrativet. lika så har nån sett nåt ljus i skyn nära en flygplats, o vips blidde det en "rysk drönare"... Så länge vi saknar bevis är allt bara dumma spekulationer som syftar till att skrämma upp allmänheten. Det faktum att man rutinmässigt skyller allt okänt på Ryssland utan belägg avslöjar bara hur desperata vissa särintressen är att upprätthålla en konstlad hotbild för att säkra sina anslag.
Citera
2025-12-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Därför att vi ska hålla käften när de snor pengar och säger att dom ska gå till försvaret
Det kan dock vara värt att det absolut kan ske terrorism i Sverige. Men det är mer tack vare invandringens problematik. Vi har ju lyckats förhindra en stort dåd för inte så länge sedan.

Men det är inte Ryssland och det är inte direkt från utlandets hotelser på det sättet, som är kopplad är krigsförklaring. Det är mer enstake eller en och annan muslimer som samlats och vill göra något som räknas som hämnd. Men det är mest att förlita sig för polisens arbete och inte mycket för FM på så vis. Jag försöker bara mena att det inte är något att likställa med vad man försöker förklara angående om säkerhetsläget och att ''Ryssland, kan komma att vilja attackera.''.

Ditt svar tvivlar jag inte så mycket på. Man vill att befolkningen skall donera pengar till FM och fler skall gå med i FM och detta är ett bra sätt att göra det på och vilja ha större kärlek till FM och vilja gå med.
Citera
2025-12-30, 23:44
Medlem
AndersPersson99s avatar
Låter som en rysstrolltråd ämnad att få ner försvarsberedskapen.

Varför säkerhetsläget är allvarligt finns hur mycket som helst skrivet om på nätet. Ovärdigt att ens länka något.
Citera
2025-12-30, 23:45
Medlem
sommarlovs avatar
Det sker massor med saker som vi inte får veta.
Företag exempelvis drabbas av spioneri och utpressningsförsök.
Citera
2025-12-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det sker massor med saker som vi inte får veta.
Företag exempelvis drabbas av spioneri och utpressningsförsök.
Hur vet du det?

Har det hänt, menar du?
Citera
Igår, 00:07
Medlem
Självklart vet försvaret och därmed regeringen saker som inte du eller vi andra vet om säkerhetsläget.

Varför tror du det blev sådan panik att gå med i Nato, ingen folkomröstning om detta hanns med osv?
Förmodligen ett akut uppkommet hot vi inte skulle kunnat försvara oss mot utan Nato.
Britterna tvingades gå in och täcka upp sökerheten för Sverige
(underförstått, med sina kärnvapen)under tiden vi tvingades vänta på att accepteras i Nato.

De visste något de inte kunde/vågade tala om för allmänheten utan att skapa panik och röja källan förmodligen.

Jag var med under kallakrigets period, men det var ingenting jämfört med hur vi har nu, det kan jag lugnt påstå.

Vi är förmodligen mer illa ute än vad myndigheterna vågar/vill förmedla till oss.
Du har väl hört på media vad de börjat prata om kärnvapen, skyddsrum osv.
Varför gör dom det?
Det har inte pratats om dessa de senaste 30åren i alla fall.

Om kriget kommer så kommer det snabbt, ryssen kommer försöka slå ut oss utan att vi hinner göra oss redo ens.

Sovjeternas plan för ett anfall mot Sverige var till exempel 150 taktiska kärnvapen och samtidigt landstigning på 3ställen.
Mot Europa var det 2000 kärnvapen i två vågor med några timmars mellanrum, sedan anfall med pansar in i Europa.
Inget att vara rädd för....va...
Senast redigerad av Cuttherope Igår kl. 00:27.
Citera
Igår, 00:27
Medlem
Slutaljugnubogs avatar
För att ge regeringen lite mer spelrum juridiskt.
Citera
Igår, 00:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Hur vet du det?

Har det hänt, menar du?
Jag har hört rykten, som jag inte vill utveckla mera.
Citera
Igår, 00:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Ditt svar tvivlar jag inte så mycket på. Man vill att befolkningen skall donera pengar till FM och fler skall gå med i FM och detta är ett bra sätt att göra det på och vilja ha större kärlek till FM och vilja gå med.
Donera pengar till försvarsmakten? Är du ens på riktigt och om du är, hur och när donerar man pengar till försvarsmakten? Har du kört ditt inlägg genom google translate från ryska?

Jag tycker man skall skjuta skarpt direkt vid nästa kränkning av luft, vatten eller land. Sänk skiten som turken gjorde när en rysk bombare gick in på turkiskt luftrum, tio varningar sedan sköt de helt enkelt ner skiten rakt av.
Citera
Igår, 03:57
Medlem
Du kan aldrig lita på något som kommer från Ryssland det är klart vi ska vara beredda på det mesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in