2025-12-30, 22:18
Medlem
bunga-bunga-bungas avatar
https://www.theregister.com/2025/06/17/doomed_uk_smartphone_maker_bullitt/

Om man tidigare ville ha en stryktålig smart-telefon som klarade det mesta var det uteslutande CAT-telefoner man skulle köpa. I sommras gick de som tillverkade CAT-telefoner, Bullin Group i konkurs. Inga nya CAT-modeller är planerade att lanseras och har utgått från sortimentet från de flesta butiker.

Har spanat in på olika nya stryktåliga smart-telefoner och hittar nästan bara okända kinesiska märken. Listar några märken.

* Ulefone

* Unihertz/8849

* Blackview

* Doogee

* Oukitel

Priset är mycket lockande och mycket billigare än CAT, innan de gick i konkurs. Hårdvaran är också mycket lockande. Kan det vara för bra för att vara sant?
Citera
2025-12-30, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bunga-bunga-bunga
https://www.theregister.com/2025/06/17/doomed_uk_smartphone_maker_bullitt/

Om man tidigare ville ha en stryktålig smart-telefon som klarade det mesta var det uteslutande CAT-telefoner man skulle köpa. I sommras gick de som tillverkade CAT-telefoner, Bullin Group i konkurs. Inga nya CAT-modeller är planerade att lanseras och har utgått från sortimentet från de flesta butiker.

Har spanat in på olika nya stryktåliga smart-telefoner och hittar nästan bara okända kinesiska märken. Listar några märken.

* Ulefone

* Unihertz/8849

* Blackview

* Doogee

* Oukitel

Priset är mycket lockande och mycket billigare än CAT, innan de gick i konkurs. Hårdvaran är också mycket lockande. Kan det vara för bra för att vara sant?
Jag har handlat en del kina-telefoner (Doogee och Oukitel) som jag varit väldigt nöjd med. Så det är inte för bra för att vara sant skulle jag säga. Man får i regel mer för pengarna om man köper från Kina.

Jag har handlat mycket från Banggood.com som funkat bra men man kan ju även kika på tillverkarnas hemsidor. De verkar ha en del rabatter nu så det är nog rätt tid slå till. T.ex:

https://oukitel.store/collections/event-specials

Det enda dåliga skulle jag säga är att leveranstiden kan vara lång ibland. Ibland skickas telefonen från Kina och ibland kan den skickas från något EU-lager. Så leveranstiden kan variera.

EDIT: Vill förtydliga att jag inte köpt just rugged phones utan vanliga smart phones.
Senast redigerad av FlashbackBeer 2025-12-30 kl. 22:51.
Citera
2025-12-30, 23:09
Medlem
franges avatar
Har själv inte haft någon men Doogee är ju de man hört bäst om iallafall.

Däremot har de kinatelefoner jag haft (2st Xiaomi, två års användande på var och en) fungerat helt utan anmärkningar och jag var helnöjd med båda.
Citera
2025-12-31, 01:48
Medlem
Funkar det med Bankid och bankappar på sådana direktimporterade mobiler från Kina då?
Jag menar att i vissa yrken behövs ett fungerande bankid.

Får de säkerhetsuppdateringar precis som en CATmobil skille fått?
Citera
2025-12-31, 03:16
Medlem
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/ulefone?sortBy=4

Har du ett arbete som kräver tålig utrustning? Eller kanske en hobby som ibland tar dig ut i svår terräng? Då är en smartphone från Ulefone någonting för dig. Ulefone har tåliga smartphones som passer en aktiv livsstil.

Ulefone är ett etablerat märke.

https://www.mobil.se/produkttester/test-ulefone-armor-28-ultra-talig-monstermobil-med-extra-allt/1626801

Test: Ulefone Armor 28 Ultra – Tålig monstermobil med extra allt
Citera
2025-12-31, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorsesAndPeople
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/ulefone?sortBy=4

Har du ett arbete som kräver tålig utrustning? Eller kanske en hobby som ibland tar dig ut i svår terräng? Då är en smartphone från Ulefone någonting för dig. Ulefone har tåliga smartphones som passer en aktiv livsstil.

Ulefone är ett etablerat märke.

https://www.mobil.se/produkttester/test-ulefone-armor-28-ultra-talig-monstermobil-med-extra-allt/1626801

Test: Ulefone Armor 28 Ultra – Tålig monstermobil med extra allt

Ja, har jobb som kräver slittålig telefon. Vanlig skulle jag bara ha sönder inom några veckor. Har kikat lite på Ulefone men det verkar vara bland de dyrare märkena i Sverige för så mediokra specs till skillnad från de övriga kinesiska rugged phones. Dessutom verkar mjukvaran vara tveksam för det priset om man läser på /r/ulefone.
Citera
2025-12-31, 09:49
Medlem
Är egentligen ute efter en telefon som CAT fast som stödjer Andriod 15 och framtida uppdatering utan att allt ska sluta fungera, gärna en med minimal bloatware förinstallerad.

FLIR, IR-kamera är krav.

Storlek är inte viktigt. Budget på max 7500.
Citera
2025-12-31, 11:09
Medlem
Citat:
Är egentligen ute efter en telefon som CAT fast som stödjer Andriod 15 och framtida uppdatering utan att allt ska sluta fungera, gärna en med minimal bloatware förinstallerad.

FLIR, IR-kamera är krav.

Det beror väl lite på vad du menar med att "allt" ska sluta fungera? Android håller väl i vart fall uppåt 10 år för den mest kritiska krävande mjukvaran dvs Mobilt BankID. Har själv en gammail Samsung Galaxy Tab S3 (SM-T825) som jag köpte 2017 och senaste Android versionen i den är V.8.0 (Oreo) och den Mobil BankID versionen som sitter i den nu lär väl gå ut nu i årsskiftet (2025/2026). För övrigt funkar ju allt som vanligt.

Tillhör som du förstår inte den grupp av användare som köper smartphones och tablets varannan månad även jag iof sig köper datorer bra mycket oftare. Men tyvärr funkar ju inte Mobilt BankID på laptops och stationära datorer.
Citera
2025-12-31, 11:43
Avslutad
Citat:

FLIR, IR-kamera är krav.

Denna har "bara" Android 14 men annars verkar den rätt bra:
https://store.blackview.hk/products/bl9000-pro-price

Oavsett vilken mobil du väljer tycker jag du ska ta en som har minst 8 GB RAM.

Bloatware är svårt att undvika, man får helt enkelt avinstallera det man inte vill ha.
Citera
2025-12-31, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Funkar det med Bankid och bankappar på sådana direktimporterade mobiler från Kina då?
Jag menar att i vissa yrken behövs ett fungerande bankid.

Får de säkerhetsuppdateringar precis som en CATmobil skille fått?
Om telefonen har kinesisk ROM brukar inte Google Play finnas förinstallerat.
Finns olika sätt att få Google Play installerat (och därmed möjligheten att kunna installera BankID).

1. Byt till en global ROM (kräver att du flashar och att bootloadern är upplåst, ibland omöjligt låsa upp bootloadern)
2. Installera APKer manuellt för att få Google Play fungera (Google Services Framework, Google Account Manager m.fl.)
3. Använd GBox-appen (aldrig använt själv så vet inte hur bra den funkar)

Själv har jag använt sätt nr 2 en gång när jag hade kinesisk ROM. Gick rätt fort få igång Google Play Store och BankID.
Men det bästa och enklaste är om du får en telefon som redan har en global ROM.

Gällande uppdateringar har jag för mig att jag läst att telefoner med Global ROM ibland får uppdateringar under en längre tid än telefoner med kinesisk ROM.

EDIT: En sak att tänka på också är att om telefonen har kinesisk ROM brukar bara engelska och kinesiska finnas att välja som språk. Så var det i alla fall för mig. Kan vara värt tänka på...
Senast redigerad av FlashbackBeer 2025-12-31 kl. 12:34.
Citera
2025-12-31, 12:59
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:

FLIR, IR-kamera är krav.

Då är det AGM du ska köpa. IP69k, bästa värmekameran och Har europeisk affär, så 2 års garanti: https://eu.agmmobile.com/products/agm-g3-pro/

G2 Pro har IR-kamera, om Android 13 är acceptabelt
Citera
2026-01-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackBeer
Om telefonen har kinesisk ROM brukar inte Google Play finnas förinstallerat.
Finns olika sätt att få Google Play installerat (och därmed möjligheten att kunna installera BankID).

1. Byt till en global ROM (kräver att du flashar och att bootloadern är upplåst, ibland omöjligt låsa upp bootloadern)
2. Installera APKer manuellt för att få Google Play fungera (Google Services Framework, Google Account Manager m.fl.)
3. Använd GBox-appen (aldrig använt själv så vet inte hur bra den funkar)

Själv har jag använt sätt nr 2 en gång när jag hade kinesisk ROM. Gick rätt fort få igång Google Play Store och BankID.
Men det bästa och enklaste är om du får en telefon som redan har en global ROM.

Gällande uppdateringar har jag för mig att jag läst att telefoner med Global ROM ibland får uppdateringar under en längre tid än telefoner med kinesisk ROM.

EDIT: En sak att tänka på också är att om telefonen har kinesisk ROM brukar bara engelska och kinesiska finnas att välja som språk. Så var det i alla fall för mig. Kan vara värt tänka på...

Köper global version eller inget alls, därmed endast vanligaste modellerna. Borde därmed bara installera mina appar via Google Play som vilken telefon som helst. Vill bara göra så lite som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Då är det AGM du ska köpa. IP69k, bästa värmekameran och Har europeisk affär, så 2 års garanti: https://eu.agmmobile.com/products/agm-g3-pro/

G2 Pro har IR-kamera, om Android 13 är acceptabelt

Ser bra ut men över 7000 för fyra års gammalt OS verkar inte värt det. Kan få en Ulefone eller Blackview med FLIR som kör Andriod 15 för mindre än 5000.

Vill köpa en telefon och behålla den i minst 5 år eller tills den går sönder. Andriod 13 tror jag inte kommer hålla särskillt länge innan apparna blir obrukbara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in