2025-12-30, 18:17
  #13
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Att angla med?

Angelmört är en klassiker, men TS är säkert från fjollträsk och nollkoll på livet...
Citera
2025-12-30, 18:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Inte så jävla svårt heller.
Vi brukade ta en hel del, ut med en majsboll i vattnet och ett majskorn på kroken.
Kunde få rätt många på någon timme.
Man kan hämta sin 🍕 själv också, ändå ränner det runt horder med matbud 🤔
Citera
2025-12-30, 18:35
  #15
Medlem
Dumdrygs avatar
Komiskt. De flesta som ägnat sig åt fiske vet att mört är ett vanligt bete. Kan användas vid gäddfiske med angeldon t ex.
Citera
2025-12-30, 18:38
  #16
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Mört är det vanligaste betet vid vintermete och angling. Anledningen till att de saluförs är att det krävs en hel del arbete att fånga mört vintertid. Man behöver en mörtstuga (mjärde) som vittjas och fylls på med tex grötbete helst dagligen. Sedan behövs en sk sump för förvaring av mörten helst i ett isfritt vattendrag. Vaken där man har mörtstugan behöver underhållas med ishackning för att man skall kunna vittja.

Om du inte visste det så är vi många som fortfarande ägnar oss åt denna form av vinterfiske. Gös och vintergädda är en delikatess på matbordet.

Stora säljare har 1kubiks IBC med mört.

Nån luftpump o sen 2-3 hekto salt mot alger
Citera
2025-12-30, 19:32
  #17
Medlem
Ismete efter gädda. Väldigt populärt och riktiga grisar denna tid på året.
Citera
2025-12-30, 19:40
  #18
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Det är inte så jävla lätt som du tycks tro.
När man sitter och metar abborre får man ofta mört istället, ettriga små jävlar.
Citera
2025-12-30, 21:05
  #19
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Mört är det vanligaste betet vid vintermete och angling. Anledningen till att de saluförs är att det krävs en hel del arbete att fånga mört vintertid. Man behöver en mörtstuga (mjärde) som vittjas och fylls på med tex grötbete helst dagligen. Sedan behövs en sk sump för förvaring av mörten helst i ett isfritt vattendrag. Vaken där man har mörtstugan behöver underhållas med ishackning för att man skall kunna vittja.

Om du inte visste det så är vi många som fortfarande ägnar oss åt denna form av vinterfiske. Gös och vintergädda är en delikatess på matbordet.

Tackar, gott och redigt svar 😃👍
Citera
2025-12-30, 21:19
  #20
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suzukis
Vad kostar mört?

8 spänn styck verkar det som.
Är det lönt att syssla med..?
Citera
2025-12-30, 21:38
  #21
Medlem
Kanske som kattmat.När jag var liten hade jag en katt som gick mestadels på mört.Det var den starkaste katten med finaste pälsen i hela grannskapet.
Citera
2025-12-30, 21:52
  #22
Medlem
fjollciggs avatar
Jag såg en pizzeria på Foodora som hade en pizza med mört. Pizzan hette Mört. Jag blev inte jättesugen.
Citera
2025-12-30, 22:54
  #23
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Kanske som kattmat.När jag var liten hade jag en katt som gick mestadels på mört.Det var den starkaste katten med finaste pälsen i hela grannskapet.

Det kan jag tro. Mörten har små ben som är skonsam för kattens mage.
Citera
2025-12-30, 23:13
  #24
Medlem
SageNButters avatar
Det finns innovativa fiskare som specialiserar sig på att förfina ”skräpfisk” som mört eller sutare. Inlagd mört är inte så snnorlunda än inlagd sill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in