Citat:
Ursprungligen postat av
Challe321
Mört är det vanligaste betet vid vintermete och angling. Anledningen till att de saluförs är att det krävs en hel del arbete att fånga mört vintertid. Man behöver en mörtstuga (mjärde) som vittjas och fylls på med tex grötbete helst dagligen. Sedan behövs en sk sump för förvaring av mörten helst i ett isfritt vattendrag. Vaken där man har mörtstugan behöver underhållas med ishackning för att man skall kunna vittja.
Om du inte visste det så är vi många som fortfarande ägnar oss åt denna form av vinterfiske. Gös och vintergädda är en delikatess på matbordet.
Stora säljare har 1kubiks IBC med mört.
Nån luftpump o sen 2-3 hekto salt mot alger