2025-12-30, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Börja hänga med vilsna och inlåsta invandrare på fritiden. Anställ dem för småjobb. Prata nyfiket och ärligt med dem. Inte förebrående eller översittaraktigt. Ha förståelse för svårigheten de upplever i att förstå vår kultur, våra normer och våra värderingar. Och hjälp dem in lite i taget. Det skulle göra under för såväl deras integration och utveckling som för svensk sammanhållning.

Du verkar inte förstå att majoriteten som hänger här inte vill att dessa människor ska integreras i samhället och kommer därför absolut inte att ta ansvar för deras liv. De hade nekat dem att komma hit om de hade haft möjlighet och har inget ansvar för att hjälpa dem i sin integration eller försörjning. Om du vill att de ska integreras så får du hänga med dem. Ägna dig åt det, istället för att skriva 7000 inlägg på Flashback, din låtsashjälte.
Senast redigerad av mikeaelmcfadden 2025-12-30 kl. 19:02.
Citera
2025-12-30, 19:06
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Du verkar inte förstå att majoriteten som hänger här inte vill att dessa människor ska integreras i samhället och kommer därför absolut inte att ta ansvar för deras liv. De hade nekat dem att komma hit om de hade haft möjlighet och har inget ansvar för att hjälpa dem i sin integration eller försörjning. Om du vill att de ska integreras så får du hänga med dem.

Det är precis vad jag förstår. Och det är ett enormt självskadebeteende som bara drabbar hela det svenska samhället. När själviske svenne inte vil hjälpa invandrare för att han inte gillar dem, så vill han inte hjälpa den röde/blå för att han inte gillar denne. Fokus i denna tråd är invandraren men problemet är mycket större och djupare än så. Själv hjälper jag alla jag kan.

Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Den arbetande svennen betalar 50% av sin lön till det gemensamma, i form av skatt. Tyvärr används dessa pengar väldigt dåligt.

Det håller jag med om. Men svenne betalar bara för att hen tvingas. Inte för att svenne vill.

Och dagisverksamhet kostar. Svenskens oförmåga att vända utvecklingen kommer bara att kosta allt mer. Fler poliser, fler fängelser, fler utredningar, fler administratörer, fler bidragsfuskutredare, fler handläggare, fler kommunala tjänster. Färre som tar ansvar. Och färre som gör något vettigt.

Svenne borde känna viss brådska i att vakna och skärpa sig tycker man.

Enögd själviskhet bygger inga samhällen.
Citera
2025-12-30, 19:19
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Vänstermänniskorna menar att eftersom sänkta bidrag inte sätter dem i arbete så ska vi fortsätta ösa mängder med bidrag över parasiterna. Det positiva med sänkta bidrag är att det kostar mindre för skattebetalarna.

Det kommer kosta mer på sikt för svenska skattebetalare. Misären och ökade klassklyftor kommer ge värre problem med brottslighet och kriminalitet.

Borgarna vill visa att de gör något med hårdare tag-grejen. Men det kommer bli värre än det är nu. Det gäller att tänka ett steg till. Dessutom sparkar de på de hårt pressade svenskar som inte tillhör den rika klassen, som dessutom medfarit mest av den ansvarslösa migrationspolitiken.
(Alltså att även svenskar far illa av åtstramade bidrag.)
Nej, bättre ideer skulle behövas. De rikaste skulle kunna pressas mer att betala för skiten.
De blir bara mer och mer stormrika, och de har inte ens nytta av sina pengar.
Det är otroligt onyttigt med såna här klassklyftor i samhället, och värre kommer det bli. Denna utveckling kommer käka upp de rikaste också. Folk accepterar inte den utvecklingen.
Citera
2025-12-30, 19:24
Medlem
Umarells avatar
Vad hände med kompetensregnet? Kanske lite tillspetsat men de flesta som kom hit gjorde det ju under asylomständigheter. Då är det förstås bra om de kan försörja sig själva med tiden men det är inte något krav för att få asyl (och alla de rättigheter som följer med det).
Citera
2025-12-30, 19:24
Medlem
Vi har en utbildnings- & integrationsminister, vi har en migrationsminister men det vi verkligen saknar är en assimileringsminister.

Vi kommer aldrig lyckas med att integrera de mängder och de olikheter vi har tagit in. Om de ska vara kvar bör de anpassas till det svenska samhället och behöver sannolikt hjälp med det.
Citera
2025-12-30, 19:29
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det kommer kosta mer på sikt för svenska skattebetalare. Misären och ökade klassklyftor kommer ge värre problem med brottslighet och kriminalitet.

Nej det finns inget stöd för det påståendet. Låter som klassisk socialdemokratiskt skitsnack. Socialdemokrati är anledningen till att vi befinner oss i den här värdelösa situationen till att börja med.

Citat:
Borgarna vill visa att de gör något med hårdare tag-grejen. Men det kommer bli värre än det är nu. Det gäller att tänka ett steg till. Dessutom sparkar de på de hårt pressade svenskar som inte tillhör den rika klassen, som dessutom medfarit mest av den ansvarslösa migrationspolitiken.

Ja det kommer bli svårt att få till en lagstiftning där men enbart delar ut bidrag till etniska svenskar.

Citat:
(Alltså att även svenskar far illa av åtstramade bidrag.)
Nej, bättre ideer skulle behövas. De rikaste skulle kunna pressas mer att betala för skiten.
De blir bara mer och mer stormrika, och de har inte ens nytta av sina pengar.

Det här klassik kommunistretorik. Testa att bo några år i länder som fullkomligt saknar "rika" och fundera på om du vill bo kvar där.

Citat:
Det är otroligt onyttigt med såna här klassklyftor i samhället, och värre kommer det bli. Denna utveckling kommer käka upp de rikaste också. Folk accepterar inte den utvecklingen.

Det är naturligt med klyftor. Vissa kan försörja sig och andra kan det inte. Något som är extremt onaturligt och orättvist är att hälla stora mängder bidrag över folk som invandrat från andra sidan jorden utan att någonsin bidra till omfördelningssytemet. Det värsta exemplet på detta är tex Somalier.
Citera
2025-12-30, 19:35
Medlem
Gontars avatar
Flertalet invandrare tillhör ju inte precis världens intelligensreserv utan snarare ett gäng underbegåvade analfabeter. Inte konstigt att det är svårt att få dem i arbete nu när vi inte längre fyller chokladaskarna för hand i fabriken.
Citera
2025-12-30, 19:40
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Något säger mig att du aldrig varit i den privata sektorn heller. Och ditt skitsnack om att mannen har kontroll över kommunistskrället, nej, så är det inte alls. Det är bara din västerskitkastartaktik.

Trumpkvinnor är mycket mer potenta.
Jag har jobbat 90% inom den privata sektorn. Försök igen.

Är det på grund av de potenta Trumpinnorna som Trumpmännen får byta så ofta. De är inte män nog. Haha.
Citera
2025-12-30, 19:42
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Nej de får ersättning som bolagets styrelse avgör med sina egna medel. Sedan kan du och jag ha åsikter vid sidan om huruvida det är för mycket eller för lite. Starta ett bolag där CEO får dåligt betalt om du vill och tycker det är mer vettigt. Det är dock inte med dina och mina skattepengar. Skattepengar kan vi inte frivilligt avstå från att betala lagligt.

Jag har inga problem med att någon CEO tjänar enormt mycket så länge det inte är för mina pengar. En somalisk bidragsparasit har jag dock inte möjligheten att inte betala till.

Jag har inte sagt någonting om vad jag tycker om ersättningsnivåer för bolagschefer. Jag har pekat på dessa nivåer (som är jämförelsevis mycket höga) för att illustrera en brist inom högerns argumentation för den så kallade arbetslinjen, dvs påståendet att tillräckligt mycket pengar gör folk lata och passiva, när vi samtidigt ger mest pengar till dem vi förväntar oss mest prestation från. Om argumentet faktiskt hade meriter borde bolagschefer prestera mycket rejält mycket bättre med lägre ersättningsnivåer, pga argumentets princip om att hungriga vargar jagar bäst osv.

Citat:
Ignoransen är din. Det finns gott om statistik om den somaliska gruppen på detta forum bla där det står bortom allt rimligt tvivel att det är en parasitisk grupp som aldrig någonsin har för avsikt att arbeta och bidra till den gemensamma välfärden. Du kan såklart låtsas om att det inte stämmer men fler och fler får upp ögonen för detta. Senast har det uppdagats i USA.

Du verkar ju inte ens hänga med i vad diskussionen handlar om utan halkar bara omkring som om golvet var täckt av bananskal.
Senast redigerad av anomalign 2025-12-30 kl. 19:47.
Citera
2025-12-30, 19:49
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kan en pensionär leva på garantipension på 11 500 kr före skatt och lite bostadsbidrag så kan man verkligen leva på 20 000 kr/månad före skatt.

Leva på visst, det ifrågasatte jag inte. Det jag skrev var att det var en väldigt låg lön och undrade vilka jobb det var som betalade så lite och vilket behovet var att ta in människor till de jobben då de rimligen måste vara väldigt lågkvalificerade.
Citera
2025-12-30, 19:50
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har inte sagt någonting om vad jag tycker om ersättningsnivåer för bolagschefer. Jag har pekat på dessa nivåer (som är jämförelsevis mycket höga) för att illustrera en brist inom högerns argumentation för den så kallade arbetslinjen, dvs påståendet att tillräckligt mycket pengar gör folk lata och passiva, när vi samtidigt ger mest pengar till dem vi förväntar oss mest prestation från. Om argumentet faktiskt hade meriter borde bolagschefer prestera mycket rejält mycket bättre med lägre ersättnignsnivåer, pga principen hungriga vargar jagar bäst osv.

Argumentet existerar inte bland högern utan du tillverkar en sk strawman som du sedan argumenterar emot.

"tillräckligt mycket pengar gör folk lata och passiva" - Appliceras på somalier som grupp. De får allt serverat av den svenska staten från bostad till livstids försörjning och utbyte gapar de och stirrar i taket. De hade knappast möjlighet att vara lika stora parasiter hemma i Somalia och tvingas ibland vara lite kreativa för att försörja sig. Här finns likheter i argument med din strawman.
Citera
2025-12-30, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
https://www.dn.se/ledare/varfor-blundar-politiker-for-den-har-dyrkopta-danska-laxan/

"Sänkta bidrag ska få fler i arbete, menar regeringen. Evidens från Danmark visar att risken snarare är att fler blir fattigare och kriminella
Utredningen kring stärkta drivkrafter för att komma i arbete nämnde nämligen att det sänkta ekonomiska stödet för invandrare i Danmark gav kortsiktiga positiva effekter, men inte hjälpte på längre sikt. Och exempelvis forskningsinstitutet IFAU påminde om forskningen i sitt remissvar till utredningen och skrev vidare att man kunde se ”negativa effekter på utbildningsnivå och kunskaper bland barn och negativa långsiktiga sysselsättningsutfall”.

Svart på vitt, tom största propagandisten för massiv invandring från jordens värsta u-länder erkänner att många av de som kommit till Sverige de senaste 40 åren inte är kapabla fysiskt och mentalt att utbilda sig och arbeta i ett i-land.
Med den insikten kan man ju fråga sig varför DN samt vänsterpartierna MP, C, V och S fortfarande står för invandring från U-länder med tanke på de problem som de oassimilerade redan skapat för samhället och medborgarna.

Det har varit känt sedan vita upptäckte Afrika.
Det är fortfarande gulligt att åka dit och mata dom osv. Precis som vissa hänger sig åt att ta hand om gatuhundar.
Ingen tror att negrer är likvärdiga vita på stor skala. Det är en för stor andel av populationen som är på den korkade sidan. Men även andra egenskaper skiljer än bara intellekt. Precis som mellan olika hundraser.
Alla vet detta. Det har ju varit tydligt även för oss svenskar senaste 20 åren.
Det har tagits för givet att dom inte kan delta i sin försörjning, då har dom sluppit jobba eller kvoterats in osv.
Begår dom brott är straffen obefintliga efter som vi inte straffar för att ge offret upprättelse utan för att rehabilitera. Rehabilitera en IQ70 neger? Iden är befängd. Negern gör vad neger gör. Så enkelt är det.
Andra folkgrupper har kanske något högre IQ men ställer till enorma problem genom kulturen dom tar med sig.
Sen kan någon skrika rasist. Eller påpeka att dom minsann känner flera smarta snälla negrer. Så är det säkert. Det finns i en stor population naturligtvis högpresterande svarta. Men en allt för stor del är på nivån där dom inte ens kan skapa ett fungerande samhälle.
I vilken ände av IQ skalan hämtade vi hit folk?
I vilken ände av skalan kom dom som förslavades av sina egna och såldes till bla USA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in