2025-12-30, 19:02
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
va nere i liljeholmen centrum strqx efter det hände.

var jäkligt mycket isfläckar, iaf där jag gick.
kör varken buss eller bil men de kanske kan vara en av anledningarna?

precis innan där krocken skedde är det en väldigt liten rondell in till bussterminalen. alltid reagerat på att det ser konstigt ut när bussar kör där.

men som sagt, vad vet jag.
Vad är det som är konstigt med den lilla rondellen?
Citera
2025-12-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
va nere i liljeholmen centrum strqx efter det hände.

var jäkligt mycket isfläckar, iaf där jag gick.
kör varken buss eller bil men de kanske kan vara en av anledningarna?

precis innan där krocken skedde är det en väldigt liten rondell in till bussterminalen. alltid reagerat på att det ser konstigt ut när bussar kör där.

men som sagt, vad vet jag.

Borde inte bussen haft ganska låg fart med tanke på att den skulle svänga där samt att bussen borde väl klarat av lite is då när den även hade vinterdäck på🤔
Citera
2025-12-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Herregud vad bussolyckor det varit det senaste :
11/9 Buss med 50 studenter välter på E4 i Linköping.
14/11 Buss kör rakt in i en busskur på Östermalm, in bland grupp med väntande passagerare.
22/11 En buss med 50 pers välter på E45 i Storuman
30/12 Buss med passagerare i Liljeholmen kör in i en byggnad.
Med tanke på den stora mängd bussar som trafikerar så är det inte så konstigt. Totalt så sker nästan 1 miljard bussresor i Sverige varje år. Risken att bli skadad är oerhört liten.

Lär ju finnas en mängd övervakningskameror både på den aktuella bussen och på byggnader runt omkring samt dussintals vittnen så det ska nog gå att fastställa orsaken.

Halka är inte omöjligt, sjukdomsfall likaså, drogpåverkade/trötthet, rattsurfande, andra trafikanter, hastighet, medveten handling, djur, fordonsfel, kunskapsbrist, störande passagerare. Listan kan göras mycket längre. Utredningen lär visa vad som är orsaken.

Det riktigt tråkiga är ju att man inte använder bilbälte på stadsbussar. Skulle varit bra om man kunde klä in hela bussen med airbags....
Citera
2025-12-30, 19:05
Medlem
Han missade busskuren på en hårsmån. Märkligt att det var en knutpunkt. Det var väl det i Östermalm också med bussen som körde in i busskuren där!
Senast redigerad av Ajabaja555 2025-12-30 kl. 19:11.
Citera
2025-12-30, 19:06
Medlem
halaltarzans avatar
Nu säger de på TV4 att någon på bussen sagt att chaffisen förlorade medvetandet.

Edit. Dock förstod jag inte om det var före eller efter krocken.
Senast redigerad av halaltarzan 2025-12-30 kl. 19:13.
Citera
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Trångt??

Ja, jag har alltid tyckt de kör ovanligt nära väggen där. Kanske inte supertight som "två italienska bussar mötande på en serpentinväg", men tillräckligt nära för att jag ska ha reagerat uppenbarligen.
Citera
Bannlyst
Är Sverige under attack?

För detta är den andra bussolyckan på väldigt kort tid.

Känns som att det är terrorceller som har blivit aktiverade för att skapa kaos.
Citera
2025-12-30, 19:09
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Med tanke på den stora mängd bussar som trafikerar så är det inte så konstigt. Totalt så sker nästan 1 miljard bussresor i Sverige varje år. Risken att bli skadad är oerhört liten.

Lär ju finnas en mängd övervakningskameror både på den aktuella bussen och på byggnader runt omkring samt dussintals vittnen så det ska nog gå att fastställa orsaken.

Halka är inte omöjligt, sjukdomsfall likaså, drogpåverkade/trötthet, rattsurfande, andra trafikanter, hastighet, medveten handling, djur, fordonsfel, kunskapsbrist, störande passagerare. Listan kan göras mycket längre. Utredningen lär visa vad som är orsaken.

Det riktigt tråkiga är ju att man inte använder bilbälte på stadsbussar. Skulle varit bra om man kunde klä in hela bussen med airbags....

Du kan bli bötfälld som passagerare om du inte har bälte märkligt nog, så flera borde ha bälte.
Citera
2025-12-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutrilett
Nu igen?

När var det senast ett terrordåd i Sverige?

Förra busskraschen var ett sjukdomsfall. Jag gissar på felbedömd hastighet + halka för detta fall.

Aldrig i livet att det var ett sjukdomsfall!
Citera
2025-12-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nu säger de på TV4 att någon på bussen sagt att chaffisen förlorade medvetandet.

Usch igen😭
Citera
2025-12-30, 19:12
Medlem
doncroces avatar
Mellan 2018-2020 omkom ingen i bussolyckor, medan 1 person dog 2021, och 4 personer dog 2023.
Ser iaf. ut att vara verklig inflation på dödsfall i bussolyckor.

Källor:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2024/232-personer-omkom-i-vagtrafiken-2023/
https://www.sverigesradio.se/artikel/85303
Citera
2025-12-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrZF
Är Sverige under attack?

För detta är den andra bussolyckan på väldigt kort tid.

Känns som att det är terrorceller som har blivit aktiverade för att skapa kaos.
Men starta en egen tråd med dina konspirationsteorier
Det är inte terror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in