2007-12-16, 18:40
Medlem
Vet inte om detta är rätt avdelning men hittade ingen mer passande.

Jobbar sedan några veckor rätt mycket med elritningar, det konstiga är dock att jag är rätt dålig på analog elektronik. På dessa ritningar finns det ganska många reläer och jag förstår inte riktigt hur de funkar. Försökt leta på nätet efter någon grundläggande förklaring men har inte hittat någon. Kan någon beskriva hur ett relä funkar? Förklaringen måste vara ganska grundlig eftersom jag bara läst nån kurs i elektronik.

Vad jag förstått finns det 3 kopplingar, NC NO och C, vad använder man dessa till? Hur ska man koppla för att övervaka (larma) om något går fel?
Citera
2007-12-16, 21:20
Medlem
Pompis_s avatar
Här står det mesta du behöver veta http://sv.wikipedia.org/wiki/Rel%C3%A4
Citera
2007-12-16, 21:25
Medlem
Står inget om NC C NO och hur man kopplar.
Citera
2007-12-16, 21:38
Medlem
NC = Normaly Closed
NO = Normaly Open

hoppas det hjälpte lite
Citera
2007-12-16, 22:14
Medlem
NC och NO är hur kontakterna är i opåverkat läge.
När relät får spänning över spolen så drar relät och kontakterna sluts (om det är en NO) eller öppnas (om det är NC).

Spolen sitter mellan A1 och A2.
Citera
2007-12-16, 22:28
Medlem
Megaforces avatar
C är common, dvs t.ex. ingången till relät som växlas ut till N.C eller N.O beroende på om spolen har spänning eller ej.

Det finns även växlande relän och dessa har ingen N.C eller N.O utan de växlar mellan två utgångar varje gång man spänningsätter spolen. Dessa relän är inte ovanliga vid belysningsändamål där man slår på/av belysningen genom att trycka på en knapp.
Citera
2007-12-17, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Vet inte om detta är rätt avdelning men hittade ingen mer passande.

Jobbar sedan några veckor rätt mycket med elritningar, det konstiga är dock att jag är rätt dålig på analog elektronik. På dessa ritningar finns det ganska många reläer och jag förstår inte riktigt hur de funkar. Försökt leta på nätet efter någon grundläggande förklaring men har inte hittat någon. Kan någon beskriva hur ett relä funkar? Förklaringen måste vara ganska grundlig eftersom jag bara läst nån kurs i elektronik.

Vad jag förstått finns det 3 kopplingar, NC NO och C, vad använder man dessa till? Hur ska man koppla för att övervaka (larma) om något går fel?

Mycket enkel förklaring är att du styr en störe ström med en liten ström.
Men du pratar om att bygga ett larm hur har du tänkt dig detta ? du kommer att behöva mer komponenter än ett relä kan jag säga direkt visst kan du bygga en funktion med ett fallande relä så att spänningen brytts till reläets spole och det bli kontakt och en lampa tänds eller en siren går igång det är mycket enkelt att urföra
Citera
2007-12-24, 22:37
Medlem
Ungefär såhär ser det ut på mitt jobb, fast typ 10 gånger rörigare. Jättekul när man knappt kan byta en propp själv

http://img215.imageshack.us/img215/1407/dscf2146ad8.jpg
Citera
2007-12-24, 22:43
Medlem
Läskigs avatar
Måste bara fråga, hur kommer det sig att du fick ett sånt där jobb om du knappt kan grundläggande elektronik?

(vill inte verka dryg, är bara nyfiken. )
Citera
2007-12-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Måste bara fråga, hur kommer det sig att du fick ett sånt där jobb om du knappt kan grundläggande elektronik?

(vill inte verka dryg, är bara nyfiken. )

Vet inte själv faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in