Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 18:02
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Inget mindre än sanslöst vad gäller detta missfoster. Han har ju bytt förnamn som man byter kalsonger! Vilma, men sen igen ett manligt förnamn 2024, sen tillbaka till Vilma igen! Han har enbart försökt hålla sig undan genom namnbyten. Jag tror fan ta mig att jag aldrig har läst om en så kaosartad mördare i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Och det här missanpassade äcklet har hanterats med silkesvantar genom livet. Rätt vanligt bland liknande kötthögar att byta namn titt som tätt vilket är något samhället ordnat och förenklat så fint.
Ungefär som med juridiska könsbyten.

Han är en produkt av ett samhälle som befinner sig på ett sluttande plan och borde varit inlåst och bortglömd för länge sedan.
Citera
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmonroe
Vilma och hans bror ärvde nog rätt mycket pengar förra året när farmorn dött. Farfarn efterlämnade ett stooort arv. Eftersom Vilmas pappa var död ärvde Vilma och storebror hans del. Den andra delen ärvde deras farbror som gift in sig i en adlig släkt och är psykolog ironiskt nog…

Aha, farmorn har dött också.

Så: farmor död, pappa död, mamma sitter på hem, brorsan knarkare.

Farbror adlig psykolog kanske kan lära brorsonen hur man inte mördar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antwoord
Som jag förstått det är maxstraffet för kidnappning livstid, och som du skriver är försöksbrott lite mindre. Är det på grund av praxis eller står det i lagen att det ska vara lägre straff?

Som jag förstått det av vänner inom juridiken och det jag själv sätt, tycker jag att domare ogärna ’tar ut svängarna’ utan går efter det dem alltid gjort. Vilket ju gör förändring extremt svår och långsam. I just detta fallet, kunde väl gm ha fått ett längre straff om man tittar på lagtexter och inte går efter praxis? Nu kan inte jag den rätta jargongen här, men jag hoppas du förstår hur jag tänker.

Straffskalan för Människorov är 4-18 år eller fängelse på livstid. När det gäller Försök till människorov så omfattas den av samma straffskala, men med möjligheten att understiga minimistraffet eftersom att det är ett försöksbrott. Samma princip gäller för alla försöksbrott skall sägas.

Som svar på frågan så handlar detta om praxis, eftersom praxis styr all straffmätning. Sedan ligger det ju i sakens natur att ett försöksbrott (generellt) inte är lika allvarligt och straffvärt som ett fullbordat brott.

Domarna är ju styrda av lag och praxis. Jag förstår lite vad du är ute efter och kan i vart fall bekräfta att domare generellt kan vara dåliga på att använda "hela straffskalan". Man lägger sig gärna kring minimistraffet i normala fall eller drämmer till med högsta straff vid synnerligen allvarlig brottslighet, men använder sällan marginalerna däremellan. Beträffande detta fallet så hade man nog absolut kunnat döma till ett något högre straff. Men möjligheterna hade varit begränsade dels utifrån den dåvarande ungdomsrabatten, men också utifrån att det var ett försöksbrott samt den beskaffenhet/varaktighet som gärningen hade. I övrigt hänvisar jag till detta inlägget: (FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Nja, det finns. Men extremt ovanligt. Ofta döms gärningspersonen tack vare rådiga vittnen i dessa fall.

Eller genom att utesluta andra alternativ, som vid mordet på den riktiga Wilma Andersson. Man behöver som sagt bara överbevisa rimliga tvivel, inte orimliga. Och då hade man inte hela kroppen, det har man nu.
Citera
2025-12-30, 18:03
Medlem
RazorKevlars avatar
Nu har Rapport bestämt att Vilma är en man! Går vi ifrån klarhet till klarhet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alit
Det är väldigt omoraliskt beteende av dem ifall de gör så. Hon riskerar att bli utsatt för våld om de sätter henne på ett fängelse för män! Förhoppningsvis gör de rätt och sätter henne i ett fängelse för kvinnor.

Robin-Vilma ska inte sitta med biokvinnor då de har rätt att skyddas från biomän. Nu faller det sig ju så att vi har flera förvirrade kriminella själar (mördare) som biologiskt sett är män men tror att de är kvinnor. Förslagsvis placeras dessa gemensamt. De kanske kan virka, sticka eller baka småkakor ihop? Sånt där som kvinnor gör….Parallellt med det kan de diskutera igenom mördande av kvinnor och barn m m. Blir nog trivsamt för dem.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2025-12-30 kl. 18:51.
Citera
Medlem
tarvligatjejens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
För att trycka upp det i ansiktet på oss när han väl bestämt sig för sitt offer, men ändå göra det lite mer subtilt?
Du tror väl inte han var omedveten om https://sv.wikipedia.org/wiki/Fallet_Wilma_Andersson ?
Vilma är ett vanligt förnamn och Andersson är ett vanligt efternamn. Känns långsökt att påstå att det skulle vara mer än en slump att MGM har samma namn som ett mordoffer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
Hur fan kan försvarsadvokaten ha mage att bestrida mord ? Den svenska rättsrötan är dessa försvarsadvokaters fel. Finns ingen normalt funtat människa som inte begriper att hon dött på grund av mördarens kidnappning. Allt annat är hårklyveri som understöds av dessa advokater och dess kår. En omstart av rättssystemet behövs där praxis nollställs och advokaters roll omdefinieras.

Nej, det är precis så en advokat ska agera om det ligger i klientens intresse och agerandet ryms inom lagen.

Läs på om advokaters uppdrag och faktiska skyldighet.

Det är precis samma sak i alla välutvecklade länder.
Citera
2025-12-30, 18:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasKebab
Låt oss fortsätta diskutera eventuellt händelseförlopp och ignorera alla muppar som diskuterar Gofundme, begravningskostnader, transpersoner, ren politik, ragebait och annat trams!

Vad har framkommit om kvinnans mobil, mer än att den kopplas upp en sista gång 01:55?

Det är ändå ca 25 minuter efter det att vittne hört skrik och nästan 30 minuter efter det att hon klivit av tåget.

Är bilspåren på marken och de kvarlämnade sakerna ( hörlurar, mindre slägga/ hammare och buntband) ett tecken på att platsen lämnats hastigt?

Kan någon närmat sig? Panik?

Jag tänker buntband i första hand tilltänkt för att föra bort en levande person, men samtidigt hammare låter stor risk att döda offret?

Har hennes mobil återfunnits?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Och det här missanpassade äcklet har hanterats med silkesvantar genom livet. Rätt vanligt bland liknande kötthögar att byta namn titt som tätt vilket är något samhället ordnat och förenklat så fint.
Ungefär som med juridiska könsbyten.

Han är en produkt av ett samhälle som befinner sig på ett sluttande plan och borde varit inlåst och bortglömd för länge sedan.
Herregud alltså...."identifiera sig som kvinna" my ass !😡byter namn o kön hit o dit, en sadistisk psykopat som gillar pedofili
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
"Men även innan händelsen med hotet mot den kvinnliga kriminalvårdaren hade 26-åringen gjort obehagliga uttalanden inne på fängelset.

Enligt den manliga anställda i personalen som hörde hotet i verkstaden pratade 26-åringen om fantasier om att mörda och förgripa sig på barn.

– Han har återkommande uttryckt sig obehagligt. Att han ska till Thailand och Indien och ha sex med barn… Han ska glo på Idol för det är vackra barn. Han är obehaglig, sa den manliga anställda i förhör."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grocerystoresushi
Undrar hur mycket resurser som kommer läggas på en psykiatrisk utredning. Mycket i den här människans natur känns det som att man kan utläsa ur dess historia. Beteendet under uppväxten, beskrivningar från lärare och klasskamrater, brottet 2019 och allting därtill, detta. Vad mer behöver man veta för att förstå att människan är svårt sjuk och aldrig någonsin kan leva ett normalt liv bland andra i samhället?

Det handlar inte om enorma resurser och de som jobbar med det jobbar enbart med det. Dvs, det tar inte resurser från någon annan som kanske behöver det.

I regel väldigt smarta människor, ofta psykologer, med allt annat än någon hög lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in