2025-12-30, 13:34
Medlem
Köpte en ny MacbookAir med minsta skärmen. 13 tum tror jag det var. Att använda både ”ute” och hemma.

Skulle vilja kunna koppla den till en större skärm när vi använder den hemma. Och behöver råd. Den skärm Apple själva säljer är för dyr/avancerad, så behöver köpa nåt annat märke.

Ni får gärna skriva tydligt, är tyvärr väldigt okunnig. Och behövs det adapters?

Vi kommer mest använda datorn till typ ordbehandling. Skriva.

Vill helst ha en skärm som inte behöver kopplas till jordat uttag, då vi enbart har jordat i en del av bostaden.

Hoppas få några goda råd här. 🙏

Kanske även nåt tips från mellandagsrean som vi kan slå till på! 😃
Citera
2025-12-30, 13:44
Medlem
Hoppas nån kan ge mig råd! 🙏 Är förvirrad när jag kollar runt på skärmar…
Citera
2025-12-30, 14:58
Medlem
Det är lite knepigt det där. Du ger för lite detaljer om din Air. Men både Dell och Benq gör skärmar som funkar med Apple. dock olika varianter för överföring. Airplay, Usb-C eller Thunderbolt.

Hade jag varit dig, så hade jag gett mig iväg till Elgiganten eller Power, och förklarat vad du behöver. Ta med dig din MAcBook.
Citera
2025-12-30, 17:26
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Köpte en ny MacbookAir med minsta skärmen. 13 tum tror jag det var. Att använda både ”ute” och hemma.

Skulle vilja kunna koppla den till en större skärm när vi använder den hemma. Och behöver råd. Den skärm Apple själva säljer är för dyr/avancerad, så behöver köpa nåt annat märke.

Ni får gärna skriva tydligt, är tyvärr väldigt okunnig. Och behövs det adapters?

Vi kommer mest använda datorn till typ ordbehandling. Skriva.

Vill helst ha en skärm som inte behöver kopplas till jordat uttag, då vi enbart har jordat i en del av bostaden.

Hoppas få några goda råd här. 🙏

Kanske även nåt tips från mellandagsrean som vi kan slå till på! 😃

Vilken storlek har du tänkt dig? Ju större skärm desto fler program / fönster får man plats med bredvid varandra utan att det blir för smått. Men 27” brukar funka fint om man ska ha en extra skärm för tex ordbehandling och ändå få plats med ett webbläsarfönster också.

Nästan alla skärmar funkar till din Air. Ett par exempel, den första med lite högre upplösning.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-tillbehor/datorskarm/philips-brilliance-27e2fae00-27-bildskarm-svart/314531

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-tillbehor/datorskarm/samsung-essential-s3-27fhdips100hz5ms/876217

Du behöver antagligen en DisplayPort —> Mini DisplayPort-kabel också för att kunna koppa skärmen till datorn:

https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-anslutning/hdmi-kabel/belkin-mini-displayport-till-hdmi-kabel-18-m/F2CD080BT06?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_c ampaign=SE%20-%20Shopping%20-%20AO%20-%20OTHER%20-%20Branded&utm_id=22499539894&gad_source=1&gad_cam paignid=22499539894&gbraid=0AAAAAD7WKV9v4dUBlKnow5 1_SpstlWPCU&gclid=CjwKCAiAjc7KBhBvEiwAE2BDOfFvbPyc 6i81XuGB6qOO_ng5Hz9tsiXO2qAawpsRKLzVu7qQAZwLWRoCQS kQAvD_BwE
Citera
2025-12-30, 20:08
Medlem
sommarlovs avatar
Strikt talat kommer varenda skärm att funka, bara sätta dit en adapter mellan USB-C och HDMI.
Citera
2025-12-30, 20:40
Medlem
Hej!
I stort sett alla moderna skärmar kommer fungera. Det finns några saker att fundera över:

- storlek på skärmen: 24 tum brukar enlig mig vara lagom, 27 är lite för stort. Men det är din smak som gäller.

- upplösning: jag behöver inget särskilt. För min del fungerar det med 1920 x 1080. Allt utöver det troligen bara för specialanvändning. Kanske för vissa spel, kanske för att editera bilder eller video.

- uppdateringsfrekvens (även kallat refresh rate): det är mest spelare som bryr sig. Vi vanliga användare funderar inte.

- anslutning: här är det intressant. Din bärbara har bara USB-kontakter. Det finns skärmar som du ansluter med en kabel som hämtar bilden, vidarebefordrar USB till tangentbord o möss o sånt, och dessutom laddar din bärbara. Andra har bara HDMI eller kanske någon annan kontakt, och då behöver du en adapter. Apples adapters är som vanligt dyra men bra. No-name billigare men man tar en risk.

- den jag har heter Dell U2421E. Har USB ingång med laddning och vidarebefordring. 1080-upplösning med 60Hz. ABSOLUT inte billigast, men jag råkar ha en som fungerar utan frågor med min MacBook Air M1 13-tum (som snart är 5 år gammal).
Citera
2026-01-15, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Vilken storlek har du tänkt dig? Ju större skärm desto fler program / fönster får man plats med bredvid varandra utan att det blir för smått. Men 27” brukar funka fint om man ska ha en extra skärm för tex ordbehandling och ändå få plats med ett webbläsarfönster också.

Nästan alla skärmar funkar till din Air. Ett par exempel, den första med lite högre upplösning.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-tillbehor/datorskarm/philips-brilliance-27e2fae00-27-bildskarm-svart/314531

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-tillbehor/datorskarm/samsung-essential-s3-27fhdips100hz5ms/876217

Du behöver antagligen en DisplayPort —> Mini DisplayPort-kabel också för att kunna koppa skärmen till datorn:

https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-anslutning/hdmi-kabel/belkin-mini-displayport-till-hdmi-kabel-18-m/F2CD080BT06?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_c ampaign=SE%20-%20Shopping%20-%20AO%20-%20OTHER%20-%20Branded&utm_id=22499539894&gad_source=1&gad_cam paignid=22499539894&gbraid=0AAAAAD7WKV9v4dUBlKnow5 1_SpstlWPCU&gclid=CjwKCAiAjc7KBhBvEiwAE2BDOfFvbPyc 6i81XuGB6qOO_ng5Hz9tsiXO2qAawpsRKLzVu7qQAZwLWRoCQS kQAvD_BwE

Tack!
Citera
2026-01-15, 01:32
Medlem
Stort tack, alla, för alla tips!!!!
Citera
2026-01-16, 22:28
Moderator
Neksnors avatar
Fundera på arbetsplatsen. Ska du använda datorns tangentbord så kan det vara bra om den interna skärmen får plats under den externa. Vill du kunna använda en TV som skärm så kan en Apple TV vara bra. Den funkar även till en vanlig skärm, men jag tvivlar på att det är lämpligt med trådlös koppling mellan dator och vanlig skärm för surfande och skrivmaskinsbruk. För att se på film/bilder funkar det dock bra. Försök ordna någon hub så att du bara behöver koppla in en (1) sladd i datorn för att ansluta skärm, ström och eventuella tillbehör (kortläsare, scanner mm).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in