2025-12-30, 12:58
Medlem
Ser mer och mer nyheter om att stölderna ökar i matvarubutikerna och att polisanmälningar aldrig leder någon vart.

Jag undrar varför inte butikerna själva tar kontroll och löser problemet? Verkar ganska simpelt i mina ögon.

Inför en sluss in i butikerna. Du får registrera dig med körkort/BankID/medlemskap för att komma in i butiken.

Blir du ertappad med att stjäla stängs personen av från att handla i butiken/ butikerna.
Exempel själ du på ica så blir du portad från alla ica butiker i hela Sverige.
Citera
2025-12-30, 13:02
Medlem
1754s avatar
Inloggning med bank-id, kameror, butiken vet vem personen är, namn och adress. Ändå lägger polisen ner anmälan.

Återgång till försäljning över disk är tyvärr det enda som skulle fungera.
Citera
2025-12-30, 13:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizly
Ser mer och mer nyheter om att stölderna ökar i matvarubutikerna och att polisanmälningar aldrig leder någon vart.

Jag undrar varför inte butikerna själva tar kontroll och löser problemet? Verkar ganska simpelt i mina ögon.

Inför en sluss in i butikerna. Du får registrera dig med körkort/BankID/medlemskap för att komma in i butiken.

Blir du ertappad med att stjäla stängs personen av från att handla i butiken/ butikerna.

Hade varit en rätt bra lösning men också dyr fast samtidigt så hade det nog ändå betalat sig i längden med tanke på hur mycket som snattas.
Citera
2025-12-30, 13:04
Avstängd
Citat:

Då får du kontakta Gunnar Strömmer. För vår nuvarande lagstiftning tillåter inte att man blir portad från alla Ica-butiker i Sverige.
Citera
2025-12-30, 13:05
Medlem
Citat:

Vill du ha det värre än i Ryssland?
Citera
2025-12-30, 13:05
Medlem
Citat:

Min lokala Willy:s butik löst problemet genom att ha spärrar vid utgången och man måste ha kvitto för att ta sig ut. Övervakningen har ökat.

Det har inte tagits in någon extra personal, utan man har bara lagt in ett system där övervakningen blivit bredare och lättare för personalen.

Om en tjuv skulle bli portad från samtliga ICA butiker så fort denne blir ertappad, så skulle det resultera till att denne skulle göra inbrott eller annan brottslig gärning som är grövre än snatteri/stöld. Din idé är urdålig.

Jag skyddar inte brottslingarna, men man måste tänka på hur de tänker rent sociologiskt.
Citera
2025-12-30, 13:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Min lokala Willy:s butik löst problemet genom att ha spärrar vid utgången och man måste ha kvitto för att ta sig ut. Övervakningen har ökat.

Det har inte tagits in någon extra personal, utan man har bara lagt in ett system där övervakningen blivit bredare och lättare för personalen.

Om en tjuv skulle bli portad från samtliga ICA butiker så fort denne blir ertappad, så skulle det resultera till att denne skulle göra inbrott eller annan brottslig gärning som är grövre än snatteri/stöld. Din idé är urdålig.

Jag skyddar inte brottslingarna, men man måste tänka på hur de tänker rent sociologiskt.

Att ha ett kvitto för att ta sig ut, hindrar väl ingen från att snatta. Köp en vara, och stoppa resten innanför jackan.
Citera
2025-12-30, 13:15
Medlem
Citat:

Du tycks leva i en föreställning om att det är coole Conny som stoppar ett kexchoklad i innerfickan och smyger ut som är det stora problemet.

Med bus som numera inte smusslar med vad de gör utan rent sonika forcerar hindrena så kräver det ju att man sätter upp tämligen ogenomträngliga hinder för dem. Det duger inte att ha någon som säger vänligt men bestämt att busen inte är välkommen i butiken (när busen svarar ovänligt och bestämt att han skiter i att vara välkommen och går in ändå).

Man bör ju också ha i åtanke vad en simpel ICA-handlare har för befogenheter att agera också. Man måste ju även tänka på de anställda och kundernas säkerhet.

Nej, kampen mot buset är nog en uppgift för polisen och får inte de de befogenheter och resurser som krävs så är det naivt att tro att en ICA-handlare skall lösa saken på egen hand...
Citera
2025-12-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då får du kontakta Gunnar Strömmer. För vår nuvarande lagstiftning tillåter inte att man blir portad från alla Ica-butiker i Sverige.

En affär kan neka vem som helst att att handla så länge man inte kränker personen gällande kön/ etnicitet etc.
Läs den allmänna avtalsfriheten. Butiker är privata och inte offentliga. Så vem de väljer att ingå avtal med är upp till dom själva.

Vilken lag är det som säger att detta inte går menar du isåfall?
Citera
2025-12-30, 13:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Bra förslag. Lägg till pass som möjlighet då löser man utländska besökare (turister mm).
Även kameror i provhytter så man kan se om de tar på sig plagg som kommer från butiken.
Citera
2025-12-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bra förslag. Lägg till pass som möjlighet då löser man utländska besökare (turister mm).
Även kameror i provhytter så man kan se om de tar på sig plagg som kommer från butiken.

Är det en muslim som snattar sågar man av höger tumme, nästa gång alla fingrar på andra handen. Rättvis "icke-islamofobiskt straff". En stor del av problemet löst och alla glada, affärsägarna och alla muslimer nöjda med att bli dömda i enlighet med deras heliga skrift.

Zigenarna kan man döma till straffarbete i Norrland. Hårdare straff hjälper oavsett vad alla "experter" påstår. El Salvador är ett levande exempel på att det fungerar helt uppenbart. Detta faktum börjar bli jobbigt för alla vänsterblivna/Libtards.
Citera
2025-12-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Att ha ett kvitto för att ta sig ut, hindrar väl ingen från att snatta. Köp en vara, och stoppa resten innanför jackan.
Som jag också skrev, så har man ökat övervakningen. Du får läsa dig hela inlägget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in