Citat:
Ursprungligen postat av
Bizly
Ser mer och mer nyheter om att stölderna ökar i matvarubutikerna och att polisanmälningar aldrig leder någon vart.
Jag undrar varför inte butikerna själva tar kontroll och löser problemet? Verkar ganska simpelt i mina ögon.
Inför en sluss in i butikerna. Du får registrera dig med körkort/BankID/medlemskap för att komma in i butiken.
Blir du ertappad med att stjäla stängs personen av från att handla i butiken/ butikerna.
Exempel själ du på ica så blir du portad från alla ica butiker i hela Sverige.
Min lokala Willy:s butik löst problemet genom att ha spärrar vid utgången och man måste ha kvitto för att ta sig ut. Övervakningen har ökat.
Det har inte tagits in någon extra personal, utan man har bara lagt in ett system där övervakningen blivit bredare och lättare för personalen.
Om en tjuv skulle bli portad från samtliga ICA butiker så fort denne blir ertappad, så skulle det resultera till att denne skulle göra inbrott eller annan brottslig gärning som är grövre än snatteri/stöld. Din idé är urdålig.
Jag skyddar inte brottslingarna, men man måste tänka på hur de tänker rent sociologiskt.