Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 12:43
Medlem
BiskopBillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManySuchCases
Första kvinnliga styckmördaren i svensk historia?
Mäns våld mot kvinnor är fruktansvärt, men nu är även kvinnor styckmördare. Vi ser också att kvinnor är mer delaktiga i gängmiljön i Sverigem

Tydligen två kvinnor av 40 dömda mellan 1991 och 2017. Dessutom bytte en av de manliga styckmördarna kön till kvinna 2019 och flyttades till Hinseberg…
Citera
2025-12-30, 12:43
Medlem
whipitgoods avatar
Jag undrar vad 10 åringen hade för hårfärg? Var hon också blond månne? Var inne och kollade försvunna personer och hittade en del blonda tjejer som försvunnit. Runt 2 timmars bilfärd till städerna från Rönninge. Jag spekulerar endast då jag tror att Vilma omöjligen har kunnat hantera sina impulser. Vilma är själv blond. Avundsjuka?
Citera
2025-12-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popupcoffee
Så din teori är att polisen suttit utanför GMs hus och druckit kaffe medan hen har mördat My och styckat kroppen? Framför den mer självklara förklaringen att spaningstiden beror på att man pejlat mobilen, följt hans rörelsemönster, fått bevis för att hon redan är död och därför valt att inte ingripa för att samla mer bevis och få ett bättre utgångsläge för en rättegång?

Högst troligt var My redan död när polisen satt utanför stugan. Det är alltid lätt att vara efterklok och givetvis hade de i det läget inte mycket att gå efter, därav inget ingripande i detta skede. På vilket sätt menar du att man fått bevis för att hon var död? Det framkom ju först i samband med att han försökte gräva ner kroppsdelar att så var fallet. Därav kan man nog högst troligt anta att han inte hunnit påbörja styckningen under tiden poliserna satt 50m från stugan.
Citera
2025-12-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Stora, psykiatriska institutioner som vi hade förr, måste återöppnas och inhysa just dessa fall så man slipper att de återfaller i grov brottslighet. Denna äcklige manshora skulle såklart suttit på en sådan institution, på livstid - efter sitt första kidnappningsförsök - allt annat är rent vansinne! Nu blev det inte så och en oskyldig har återigen fått sätta livet till - allt för att vi har politiker (och för många idioter som röstar på dessa) som är för rädda för att agera.

Nu när jag ser denna "Vilma" så kan jag konstatera att det inte behövs några längre utredningar för att lösa det hela på ett för alla positivt sätt. Det är rent häpnadsväckande, för att inte säga oroande, att man utan åtgärd kan tomta omkring i samhället med detta utseende.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4AL49/vilma-andersson-26-misstanks-for-mordet-i-ronninge
Citera
2025-12-30, 12:45
Medlem
Han här Vilma hade ju enligt gw också sökt in till polishögskolan men ej blivit antagen. Vilken jävla tur.
Citera
2025-12-30, 12:46
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauschenberg
Kan du ta bilder eller citera vad hon har sagt?

https://imgur.com/a/VtCKvdy

Den här är ju rätt oskyldig visserligen, men hon verkar onekligen gilla snuskigt

https://imgur.com/a/s3UIF8r
Citera
Medlem
Min teori är fortfarande att gm valt ut ett slumpmässigt offer och att han antingen förföljt henne (via te.x. kikare) eller kört efter henne med bilen alternativt redan stått i bakhåll på platsen. Som kvinna kan jag säga att om en bil kört efter mig i mörkret så hade det fått mig på spänn och minskat chansen för gm att lyckas överraska mig.
Att gm ska ha stått gömd utan att reka först innebär ju en förhöjd risk att bli upptäckt eftersom att han ju då inte vet om någon annan kommer strax efter BO. Det beror lite på hur mycket han har planerat och min teori är fortfarande att GM varit noggrann i sin planering och att den pågått en längre tid.

1. Har någon bild på exakta platsen för sladdspår och misstänkt plats för bortförandet? Någon som fotat? Jag har sett kartbilder och maps streetwiew men vill se trottoaren och hur den ser ut i närtid.

2. Vet vi om allt som hittades i diket (hammare, hörlurar, buntband som vi känner till hittills) hittades samlade ihop eller utspritt?

3. Den här uppgiften om att GM ska väga 54 kilo kommer från en bodycontact-profil som inte är bekräftat gm:s? Det finns likheter utifrån att profilen också tillhör en transsexuell person, men i övrigt är det spekulation väl?

Jag har tänkt mycket på GM:s vikt och fysik utifrån att jag undrar hur han fått henne in i bilen. Som jag skrivit tidigare så tror jag inte att BO varit vid liv, eller åtminstone inte vid medvetande, i bilen. Jag tror inte att GM skulle riskera ett misslyckat försök igen och lämna utrymme för rymning efter alla dessa år av ågren sedan det senaste försöket.

Jag tror därför att han oskadliggjort henne innan han stoppat in henne i bilen. Antingen så har han gjort detta med hammaren (vi vet dock inte om det fanns spår av BO på den än, och den bör isf ev föra spår av BO:s blod) och därefter lyckats lasta henne i bilen.
Vi vet alla att en lealös kropp är rejält tung, men en normalbyggd man med normal fysik skulle klara av det. Det finns också alternativa hjälpmedel, så som att man kan skapa "draghandtag" runt kroppen med ett tygstycke om man planerat i förväg.

Vad vet vi om GM:s fysik?
Vi vet att gm brukade gymma regelbundet åtminstone fram till att han greps förra gången då de i förundersökningen undersökte hans gymkort.
Vi vet att han spelade paintball.
Vi har fotografier där han står bredvid andra män och såvida han inte spelade paintball med de sju dvärgarna så ser han inte superkort ut.
Vet vi något om hans ev gymvanor när han satt inne?
Fotografier på gm:s kroppsbyggnad:
https://imgur.com/a/2R5w0Rl

Film på vad jag tror är gm (jämför med nummer på tröjan i länken ovan) "in action" vid ca 5.26:
https://youtu.be/7vvJnaZxDEs?si=4CtaEuKuSbEBI8xZ

Jag kan tycka att han ser ganska spänstig ut utifrån hur han rör sig, och vi vet också att i såna här fall (som att lyfta en kropp) inte handlar främst om vikt eller muskelmassa, utan om teknik. Har man gymmat och utövat sport som ställer krav på och tränar rörelseteknik samt är en man som överfaller en genomsnittlig kvinna så ser jag inte hur det skulle vara omöjligt för honom att lasta henne i bilen efter att ha oskadliggjort henne. Tankar om det?

Att hammaren, hennes hörlurar och buntbanden lämnats kvar på platsen kan förklaras av ett förlopp där GM övermannat henne genom att antingen fälla henne till marken eller slå henne i huvudet, sen försökt bunta henne och eventuellt lyckats men i tumultet så måste han släppa hammaren för att kunna bunta, buntbanden dräller ut och hörlurarna fastnar i något och hamnar på marken. Eftersom sakerna hittades i ett dike så skulle en förklaring kunna vara att när GM väl satte planen i verket så blev det inte exakt som han tänkt och där står han med en kropp som ska lastas, BO har hunnit skrika och tiden tickar. Han är ju långt ifrån klar, BO måste ju in i bilen. Han sparkar eller kastar iväg dem för att han får panik och det är bättre än att de ligger kvar öppet? Han hinner inte tänka så mycket i den här situationen, utan agerar här med adrenalin och på impuls.
Jag vill förbannat mycket att det här ska stämma, för jag vill inte att BO ska ha behövt genomlida den typen av dödsångest det måste inneburit om hon var vid medvetande när hon togs från platsen.

Men om det ändå är så 😭😭 så är ju då ett annat alternativ är ju att han övermannat henne, använt sig av buntband och endast hotat med hammaren..?
Vi vet ju också att Robin har googlat på diverse saker, bland annat på rohypnol, våldtäktsdrog, bensodiazepiner och kloroform. Men dessa känns oanvändbara i det här läget?
Jag tror inte att gm ville ha bo levande. Hans skeva fantasier handlar om döda kvinnor, så det fanns ingen poäng att göra fler steg än nödvändigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Detta kan Aftonbladet omöjligt veta eftersom Vilma har skyddade personuppgifter. Vet du vad detta innebär?

Vet du vad skyddad identitet är?

Väldigt tveksam om denna person fått fingerade personuppgifter - det är mycket ovanligt och används bara vid väldigt allvarliga hot.

Det vanliga är Sekretessmarkering och Skyddad folkbokföring (tidigare kvarskrivning).

Du står fortfarande kvar i folkbokföringen och kan hittas där.

Skyddad identitet betyder att myndigheter inte lämnar ut dina uppgifter lika lätt. Om jag t ex begär ut ägaruppgifter på en bil så får man bara "Skyddad identitet" istället för namn och adress.

Men går man till Skatteverket så finns personerna som vanligt i folkbokföringsregistret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Sedan i somras behöver man bara Bank-ID för att byta kön. Intyg från vården? Vi lever väl inte på medeltiden längre!

Det verkar dock oklart om Vilma har ändrat sitt personnummer.
Nej, så lätt är det inte. Bank-id när du skickar in ansökan som är kompletterad med intyg från vården bl.a.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chomskara
Ja så sluta victimblamea kvinnor då??
Jag varnar för risker och vad som kan hända oberoende av kön. Menar du att jag victumblamear(helt knäppt ord i svenskan) män också?
Så om jag säger att man kan drabbas, om man umgås med kända seriemördare privat, oavsett kön, så är det inte offrets fel om det drabbas, det är mördarens. Men man måste förstås kunna förstå att man kan drabbas och när man drabbas, går det inte att säga att han hade inte rätt att göra det, för då är man död.

Så det handlar om riskminimering. Nån sorts överlevnadsinstinkt måste väl alla ha. Annars överlever man inte.
Citera
2025-12-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whipitgood
Jag undrar vad 10 åringen hade för hårfärg? Var hon också blond månne? Var inne och kollade försvunna personer och hittade en del blonda tjejer som försvunnit. Runt 2 timmars bilfärd till städerna från Rönninge. Jag spekulerar endast då jag tror att Vilma omöjligen har kunnat hantera sina impulser. Vilma är själv blond. Avundsjuka?

Det här är en mycket sjuk person. Ska bli intressant att se vad personen har sökt på och fascinerats av. Det verkar onekligen som att den här personen har varit besatt av andra styckmord/att döda kvinnor.

Folk undrar varför jag knappt vågar gå utanför dörren längre. Inför slutna psykhem, tvångsvård och dödsstraff.
Citera
2025-12-30, 12:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Jösses... https://imgur.com/klGehPU
Ser ut som ett riktigt miffo. Ser väldigt tanig ut också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in