Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Jag tror också han är ute snart.
Vänsterfeministerna har ju sett till att det finns klusuler som ska "ta hänsyn till sexuell läggning".
Så domaren kommer anses homofobisk ifall han inte tar hänsyn till "att GM kan väl inte hjälpa att han tänder på obduktioner" det kommer några vänserfeministiska nämndemär se till

Den här kraken kommer att skaka galler så länge den lever.
Citera
2025-12-30, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Vad gäller kritiken mot arbetsgivaren så är det väl långt ifrån praxis att man begär utdrag ur belastningsregistret vid anställning, och rent krasst har man väl i de flesta fall rätt att neka det (även om det då kan innebära att man inte får tjänsten).

Utan att veta säkert tror jag att det bara är praxis med utdrag när det gäller jobb inom skola/utbildning, verksamheter med barn, de flesta vård- och omsorgsyrken, försäkringsförmedling etc.

Jag tror också utan att veta att det finns olika varianter av belastningsregistret och att informationen i den beror på vad utdraget ska användas till (i det här fallet vilken typ av arbete som söks). Det är alltså inte säkert att att åkeriet på förfrågan har haft möjlighet att se tidigare domar i detta fall medans det borde ha flaggats om man sökt exempelvis en tjänst inom förskola.

Något som är mer påläst får gärna klargöra hur det ligger till.

Jo, det är praxis i flera branscher och även gällande chaffisar. Min erfarenhet är att de oftare har domar på sig än övriga yrkeskategorier.

Som arbetsgivare får du begära ett utdrag innan anställning. Som ett förutsättande för anställning. Under tiden för anställning kan arbetsgivare rent praktiskt göra kontroller utan att registrera dem enligt gdpr, men inte heller agera på ev info.

I detta fall tror jag att man antingen inte velat ta register (pga färre sökande) eller, om de sökt digitalt, ev inte fått fram information pga skyddade eller nya personuppgifter
Citera
2025-12-30, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troubleholder
Hur gick bortförandet till egentligen?

Slog han henne i huvudet och slängde in kroppen i bilen, eller band han fast händerna och tog henne med sig?

Hänger inte riktigt med, mer än att hon försvann vid stationen och dök upp m styckad.
Min spekulation är att han förföljde henne med bilen, tog hammaren och buntbanden och slog ner henne bakifrån. My hade sina hörlurar på sig så hon uppfattade nog inte hotet innan det var för sent. När han sedan släpade in My i bilen så var han så stressad att han snabbt drog därifrån, därav sladdmärkena, och glömde i all hast kvar hammaren och buntbanden på brottsplatsen.
Citera
2025-12-30, 06:46
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullykta
Jo, det är praxis i flera branscher och även gällande chaffisar. Min erfarenhet är att de oftare har domar på sig än övriga yrkeskategorier.

Som arbetsgivare får du begära ett utdrag innan anställning. Som ett förutsättande för anställning. Under tiden för anställning kan arbetsgivare rent praktiskt göra kontroller utan att registrera dem enligt gdpr, men inte heller agera på ev info.

I detta fall tror jag att man antingen inte velat ta register (pga färre sökande) eller, om de sökt digitalt, ev inte fått fram information pga skyddade eller nya personuppgifter
Inte för jag vill skita på lastbilschaufförer men i USA är det så pass vanligt med seriemördare i just det yrket att det finns FBI-profilerare som har det som specialitet.

Men har brottet begåtts i samband med att ”Vilma” varit ute och jobbat?
Citera
2025-12-30, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66610
Uppgifter: Mannen greps när han grävde ner kroppsdelar i ett skogsområde flera mil från Rönninge, där hon försvann, enligt Aftonbladets uppgifter.
Kroppsdelar hittades därefter även i mannens bostad i "Viksberg" Södertälje.
Mannen har bytt namn flertal gånger dock ej bekräftat byte av juridiskt kön.
Gällande byte av juridiskt kön så blir det väl klurigt att ta reda på om han/hon verkligen har lämnat in ansökan till Skatteverket och fått bytet beviljat. Det syns ju på en ändring av personnumret och eftersom han/hon har skyddade personuppgifter så är detta oklart tills vidare. Eller har frågan om juridiskt kön diskuterats tidigare i tråden? Och därmed klargjorts.
Citera
2025-12-30, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyDavison
Min spekulation är att han förföljde henne med bilen, tog hammaren och buntbanden och slog ner henne bakifrån. My hade sina hörlurar på sig så hon uppfattade nog inte hotet innan det var för sent. När han sedan släpade in My i bilen så var han så stressad att han snabbt drog därifrån, därav sladdmärkena, och glömde i all hast kvar hammaren och buntbanden på brottsplatsen.

Låter troligt.
Men hur hamnade hörlurarna i diket? Slängde han dit dom (dumt att lämna spår) eller låg han gömd i diket och hoppade fram?
var det in-ear lurar eller headphones (större, lättare att se)
står bara att det var sladdlurar
Citera
2025-12-30, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Den här kraken kommer att skaka galler så länge den lever.
Nja, han lär väl bli dömd till livstids fängelse men det innebär att han kan få sitt straff omvandlat efter 10 år. Minimitiden är väl 18 år så teoretiskt kan han vara ute igen 2043. Då är han 44 år gammal och har ändå en lång tid kvar att leva.
Citera
2025-12-30, 06:57
Medlem
Hoppas att lagstiftarna lär sig mer av detta fall. Om det inte finns så måste det i vart fall till bättre kopplingar för utväxling av upplysningar mellan polis/psyk/soc.

Frågan är om det ens går att bedöma sådana här fall rent medicinskt? Jag kan för lite om detta. GM kan kanske vara hur förslagen som helst inför en psykiatriker? Ingen är fullständigt omöjlig att lura.

Det här fallet verkar vara så udda så att man kallt kanske måste räkna med ett fall för var tionde år utan att någon kan göra något i förebyggande syfte? Är det lösningen i så fall låsa in hundra människor för att garantera att täcka in ett av alla dessa udda personer?

Det finns nog fler frågor än heltäckande och fungerande svar.
Citera
2025-12-30, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexStout
Gällande byte av juridiskt kön så blir det väl klurigt att ta reda på om han/hon verkligen har lämnat in ansökan till Skatteverket och fått bytet beviljat. Det syns ju på en ändring av personnumret och eftersom han/hon har skyddade personuppgifter så är detta oklart tills vidare. Eller har frågan om juridiskt kön diskuterats tidigare i tråden? Och därmed klargjorts.
Inget klargörande med någon säker källa ännu.
Citera
2025-12-30, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
Nja, han lär väl bli dömd till livstids fängelse men det innebär att han kan få sitt straff omvandlat efter 10 år. Minimitiden är väl 18 år så teoretiskt kan han vara ute igen 2043. Då är han 44 år gammal och har ändå en lång tid kvar att leva.

Det ligger honom dock i fatet att han har domen kring kidnappningsförsöket mot 10 åringen i lasten.

Så det blir antagligen ett klart längre straff än "normalt".

Ingen sörjer över det
Citera
2025-12-30, 07:22
Medlem
Med tanke på att man fann ett enormt antal (45K+?) barnporr + gore 2019 när han dömdes för kidnappningsförsöket, så verkade han ha en stor fascination av sånt material. Undrar om han fotat/filmat överfallet och styckningen av kvinnan...?!
Senast redigerad av VonThronstahl 2025-12-30 kl. 07:28.
Citera
2025-12-30, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
Adrenalinet gick väl på högvarv och då fungerar kanske inte hjärnan som den ska? Jäkla tur att Robin/Hampus/Vilma lämnade kvar buntbanden och hammaren på brottsplatsen. Nu var det ju rena barnleken för polisen och NFC att med DNA teknik snabbt ringa in förövaren.
Ja - polisen satte span på rätt person inom loppet av ett dygn - väldigt snabba , mycket bra polisarbete.
Tror inte att det skulle förändra hotbilden mot BO , då jag tror GM slog ihjäl BO med kraftigt slag av hammaren.
Det bör finnas kraftigt våld mot huvudet - på BO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in