Citat:
Ursprungligen postat av
GoofyGuy222
Vad gäller kritiken mot arbetsgivaren så är det väl långt ifrån praxis att man begär utdrag ur belastningsregistret vid anställning, och rent krasst har man väl i de flesta fall rätt att neka det (även om det då kan innebära att man inte får tjänsten).
Utan att veta säkert tror jag att det bara är praxis med utdrag när det gäller jobb inom skola/utbildning, verksamheter med barn, de flesta vård- och omsorgsyrken, försäkringsförmedling etc.
Jag tror också utan att veta att det finns olika varianter av belastningsregistret och att informationen i den beror på vad utdraget ska användas till (i det här fallet vilken typ av arbete som söks). Det är alltså inte säkert att att åkeriet på förfrågan har haft möjlighet att se tidigare domar i detta fall medans det borde ha flaggats om man sökt exempelvis en tjänst inom förskola.
Något som är mer påläst får gärna klargöra hur det ligger till.
Jo, det är praxis i flera branscher och även gällande chaffisar. Min erfarenhet är att de oftare har domar på sig än övriga yrkeskategorier.
Som arbetsgivare får du begära ett utdrag innan anställning. Som ett förutsättande för anställning. Under tiden för anställning kan arbetsgivare rent praktiskt göra kontroller utan att registrera dem enligt gdpr, men inte heller agera på ev info.
I detta fall tror jag att man antingen inte velat ta register (pga färre sökande) eller, om de sökt digitalt, ev inte fått fram information pga skyddade eller nya personuppgifter