Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Jag utgår från att du aldrig jobbat med lagtillämpning eller myndighetsbeslut, eller ens reflekterat över hur det går till. Bedömningsutrymmet är ofta väldigt litet. Frågor om huruvida någon är vid sina sinnens fulla bruk, eller om det förefaller återfallsrisk, konsulterar man läkare och psykologer för att få svar på. Ska tjänstemannen hållas personligt ansvarig för att han går på de uppgifter som finns i beslutsunderlaget?
Och du får gärna berätta för mig exakt vilka beslut i det här ärendet där det varit "tveksamt om de följer lag". Jag tror bara att du föreställer dig att någon, någonstans tagit ett felaktigt beslut när det till slut går åt helvete. Det gör ofta människor, som inte orkar sätta sig in i hur det fungerar, utan bara kör på med sitt gamla gubbmummel om "tjänstemannansvar".
Du har fel beträffande min profession men det är väl ganska OT här, eller hur?
Ja, jag anser att en tjänsteman som varit uppenbart oskicklig i sin bedömning ska kunna hållas personligt ansvarig, t. ex genom att bli av med sitt (oftast mycket välbetalda) jobb. Saknas beslutsunderlag för att kunna göra en korrekt bedömning ska det naturligtvis införskaffas.
Exakt vilka beslut som gick fel den här gången behöver förstås utredas, jag är inte tillräckligt insatt för att bedöma det. Men uppenbarligen gick det åt helvete.