2025-12-29, 00:21
Medlem
En legend har gått bort. Först ansågs hon som världens sexigaste kvinna. Sedan släppte hon show biz fullständigt och gick helt in för djurskydd. Och på äldre dagar blev hon flera gånger dömd för hets mot folkgrupp (muslimer). Och hon bad aldrig någonsin om ursäkt för någonting. Hur minns du BB?

En bra summering av BB tycker jag är följande:
"She went from sex kitten to crazy cat lady."
Citera
2025-12-29, 09:03
Medlem
Pripps0.0s avatar
Hon var en ikon på den tiden kvinnor fick vara kvinnor. Att kalla henne för en crazy catlady är en ren förolämpning, hon hade sunt förnuft och resonerade smart. Fullt medveten om att hennes utseende inte skulle vara för evigt. Hon stod dessutom upp för sitt land och tog sina fem domar för hets mot folkgrupp med stolthet.

Angående #Metoo resonerade hon nästan på pricken så som jag gjorde/gör:

"Brigitte Bardot syntes flitigt på löpsedlarna även under senare år. Bland annat med uttalanden som ledde till fem fällande domar för hets mot folkgrupp. Hon tog även avstånd från film- och modevärlden, vägrade plastikkirurgi och kritiserade användningen av päls.

I samband med Harvey Weinstein-skandalen år 2017 uttalade hon sig kritiskt mot #MeToo-rörelsen och kallade majoriteten av kampanjen för hycklande och löjlig.

– Många skådespelerskor försöker flirta med producenter för att få en roll. Och sedan, så att vi ska prata om dem, säger de att de blev trakasserade. Jag tyckte det var charmigt när män sa till mig att jag var vacker eller att jag hade en fin liten bak".

https://nyadagbladet.se/kultur/franska-ikonen-brigitte-bardot-ar-dod/

Den nu unga generationen av kvinnor verkar vara den första som inte kan hantera mäns oönskade uppmärksamhet. Men det är klart, det är ju skillnad på att hantera europeiska män v/s t ex. muslimska. Men det har ju fler än Bardot och jag varnat om, och vad bryr sig muslimska män om #Metoo? :unsure.

Bardot var kvinna med stort K, en feminist av den gamla stammen.
Citera
2025-12-29, 11:04
Medlem
Merwinnas avatar
Jag förstod aldrig Bardots storhet. Jag tycker att hon mest ser ut som en trulig, trotsig tonåring i alla filmerna - det finns ju hundratusentals tjejer och kvinnor som är vackrare än vad hon någonsin var? För att nämna bara en landsmaninna till henne t.ex., Catherine Deneuve, den ikoniska klassiska europeiska skönheten:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRxaNXtCZxIeW7k3XeFKC2Epdn6ZzjeO Raapw&s

Deneuves utseende höll dessutom mycket längre, medan Bardot blev gammal och ful tidigt i livet.

Men jag gillar Bardots ärlighet om musliminvandringen! Och att värna om djur är ju aldrig fel, även om det FINNS en fin linje där det går över till crazy cat lady-syndromet...
Citera
2025-12-29, 12:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag förstod aldrig Bardots storhet. Jag tycker att hon mest ser ut som en trulig, trotsig tonåring i alla filmerna - det finns ju hundratusentals tjejer och kvinnor som är vackrare än vad hon någonsin var? För att nämna bara en landsmaninna till henne t.ex., Catherine Deneuve, den ikoniska klassiska europeiska skönheten:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRxaNXtCZxIeW7k3XeFKC2Epdn6ZzjeO Raapw&s

Deneuves utseende höll dessutom mycket längre, medan Bardot blev gammal och ful tidigt i livet.

Men jag gillar Bardots ärlighet om musliminvandringen! Och att värna om djur är ju aldrig fel, även om det FINNS en fin linje där det går över till crazy cat lady-syndromet...

Hon var väl den första helt enkelt. Kom fram i en tid där kvinnan inte skulle synas. Eller kvinnas sexualitet mer rätt inte skulle synas i det offentliga rummet. Sedan kanske inte hon var den absolut snyggaste men hon kom ju att symbolisera den tiden.

Dock är det ju rätt tyst om hennes död från dagens feminister. Detta med att hon gick anti invandring och speciellt anti islam på äldre dagar är inget som dagens feminister gillar...
Citera
2025-12-29, 12:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hon var väl den första helt enkelt. Kom fram i en tid där kvinnan inte skulle synas. Eller kvinnas sexualitet mer rätt inte skulle synas i det offentliga rummet. Sedan kanske inte hon var den absolut snyggaste men hon kom ju att symbolisera den tiden.

Dock är det ju rätt tyst om hennes död från dagens feminister. Detta med att hon gick anti invandring och speciellt anti islam på äldre dagar är inget som dagens feminister gillar...

Först var hon väl inte, Sophia Loren och Marilyn Monroe var väl samtida? Och dessa två var mycket sexigare, det kan till och med jag som mycket heterosexuell kvinna se, plus att Loren höll mycket längre upp i åldern. Sophia Loren var ju vacker fortfarande som 70-åring! Medan Bardot blev en gammal gumma konstigt tidigt. Jag tror tyvärr att Bardot spelade på karlarnas fantasier om mycket unga, smeksamma, kattungeliknande och tonårstruliga unga flickor... detta var hennes allure, varken mer eller mindre. Någon klassisk skönhet var hon aldrig.

Ja, tystnaden beror troligen på att de som gillade henne för en sak ogillade henne för en annan sak, och vice versa. Så alla föredrar att ligga lågt hellre än att bryta ut i sorg och hyllningar...
Citera
2025-12-29, 12:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Först var hon väl inte, Sophia Loren och Marilyn Monroe var väl samtida? Och dessa två var mycket sexigare, det kan till och med jag som mycket heterosexuell kvinna se, plus att Loren höll mycket längre upp i åldern. Sophia Loren var ju vacker fortfarande som 70-åring! Medan Bardot blev en gammal gumma konstigt tidigt. Jag tror tyvärr att Bardot spelade på karlarnas fantasier om mycket unga, smeksamma, kattungeliknande och tonårstruliga unga flickor... detta var hennes allure, varken mer eller mindre. Någon klassisk skönhet var hon aldrig.

Ja, tystnaden beror troligen på att de som gillade henne för en sak ogillade henne för en annan sak, och vice versa. Så alla föredrar att ligga lågt hellre än att bryta ut i sorg och hyllningar...

Sant. Ja de två är ju tom äldre. Monroe skulle ju fyllt 100 2026 om hon levt. Så de var ju ett gäng kvinnor som bröt barriärer. Bardot bara en av dom.

Ha ja vissa försöker ju skriva litet. Sedan skriver de lite att hon blev galen på äldre dagar bara...
Citera
2025-12-29, 13:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Ha ja vissa försöker ju skriva litet. Sedan skriver de lite att hon blev galen på äldre dagar bara...

Då är de garderade för PK-domstolen!
Citera
2025-12-29, 13:48
Medlem
Dorniers avatar
Bardot lanserades som ung sex kitten i Och gud skapade kvinnan (1956), men hon var snyggare och roligare när hon var över 30.

Viva Maria! (1965) är sevärd, en slags revolutions-western där hon spelar mot Jeanne Moreau.

En annan euro-western är Les pétroleuses (1971), där spelar hon mot Italiens svar på Bardot, Claudia Cardinale.

(Det kom många såkallade revolutions-westerns inom vågen av italienska/europeiska västernfilmer på 60-talet, filmer som utspelades under mexikanska revolutionen i början av 1900-talet. Dessa var inte i strikt mening "västernfilmer" men räknas ändå som nån slags västernfilmer, och de var starkt besläktade med övriga spaghettivästerns.)
Citera
2025-12-29, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vem?
Hörde det sägas i någon dokumentär om henne.
Citat:

Det går inte att jämföra Monroe och Bardot. Monroe var på mannens villkor. Han väljer henne. Bardot var på kvinnans villkor. Hon väljer honom. (Och väljer bort honom när hon tröttnat.) Monroe spelade kuttersmycke och våp. Bardot spelade rebellisk kvinna som vägrar lyda konventioner. Monroe var systembevarande medan Bardot var systemhotande. Bardot var något så radikalt som en kvinna som eget sexuellt subjekt. Bardot var "fri kärlek" 12 år innan collegeungdomar i USA trodde att de uppfann det.

Det Monroe och Bardot hade gemensamt var att båda önskade få spela seriösa roller, inte bimbos. Av Bardots 50 filmer var hon själv bara nöjd med en av dem.
Citera
2025-12-29, 14:21
Avslutad
Hon gjorde även St. Tropez till vad staden är idag. Det finns en fin skulptur av henne på ett av stadens torg.
Citera
2025-12-29, 15:08
Medlem
Väldigt harmlösa uttalanden hon dömdes för. Likt Zarah Leander förlorade hon sin skönhet väldigt mycket ganska tidigt. Hon var ingen extremism utan det hon sa stämde
Citera
2025-12-29, 15:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hörde det sägas i någon dokumentär om henne.

Det går inte att jämföra Monroe och Bardot. Monroe var på mannens villkor. Han väljer henne. Bardot var på kvinnans villkor. Hon väljer honom. (Och väljer bort honom när hon tröttnat.) Monroe spelade kuttersmycke och våp. Bardot spelade rebellisk kvinna som vägrar lyda konventioner. Monroe var systembevarande medan Bardot var systemhotande. Bardot var något så radikalt som en kvinna som eget sexuellt subjekt. Bardot var "fri kärlek" 12 år innan collegeungdomar i USA trodde att de uppfann det.

Det Monroe och Bardot hade gemensamt var att båda önskade få spela seriösa roller, inte bimbos. Av Bardots 50 filmer var hon själv bara nöjd med en av dem.

Fast det hjälper ju inte vad Bardot själv tyckte och tänkte och trodde om sin insats. Hon var bara ett r*nkobjekt för gubbarna ändå. Som sagt: jag föredrar Catherine Deneuve av de franska skådespelerskorna! SÅ mycket stil och klass - och just därför fick hon även spela karaktärer som hade stil och klass!

https://www.youtube.com/shorts/MSJWqOCfgik

Kunde Bardot ens dansa en wienervals..?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här