Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-28, 21:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
fel. jag såg 2 olyckor med mina egna ögon och var själv nära på att köra in i en gran som låg på motortrafikleden i motsatt riktning men som även stack in över omkörningsfältet som jag låg i, man såg den riktigt dåligt när det var mörkt konstigt nog. och har även sett några på facebook som fått stillastående bilar krossade
Precis och de som var ute och jobbade med att ta bort nedfallna träd mm beskrev att det var väldigt många bilar ute trots varningar om allvarliga risker.

Jävla nollor som inte bryr sig om myndigheternas varningar.
Citera
2025-12-28, 22:10
Medlem
https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/artikel/mer-regn-och-fler-stormar/r3y7kvol
Förändringarna blir störst i fjällen och vid kusten när klimatet blir varmare. Allt mer snöfattiga vintrar, mer regn och fler stormar väntar Norrbotten.
Citera
2025-12-29, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Träd av denna sort borde inte falla så lätt. Isf skulle inte vissa träd kunnat bli 100-150 år gamla… jag tror de har att göra med att tråden är riktigt dåligt planterat och stressväxer. Vi har knappt urskog kvar i Sverige.
Ser ju illa ut som långa pinnar som vinglar hit och dit

Är det sant att skoghatare söker sig till yrket? Skogsstyrelsen
De har infiltrerat
Det ser vi nu
Citera
2025-12-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soup
Snarare ett exempel på katastrofalt skogsbruk än naturkatastrof. Trädåkrar faller pladask, va samma vid gudrun. En flerskiktad naturskog står pall på ett helt annat sätt.

Men en sådan klirrar inte lika gott i fickan. Och nu håvar markägaren gott påmförsäkringspengar ändå.
Citera
2025-12-29, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piejerk
Men en sådan klirrar inte lika gott i fickan. Och nu håvar markägaren gott påmförsäkringspengar ändå.

Man får absolut inte tillbaka på försäkringen vad skogen är värd. Ingen skogsägare är glad över stormfällda träd. Det kostar det enormt att anlita skogsbolag att ta hand om stormfällen eftersom träden ligger som plockepinn, det tar betydligt längre tid att ta hand om dem än vid en normal avverkning samt att stormfällen ofta ligger i ” klickar” här och där på ett skogsskifte.

Båda dessa omständigheter fördyrar en avvverkning så enormt, ofta så mycket att man ej får någon minsta vinst. Men träden kan ej få ligga utan måste , enligt Skogsstyrelsens regler, ut innan barkborrarna börjar svärma. Så där kan det bli en enorm kapitalförlust av växande skog som man som skogsägare får en sportstyver i ersättning för om man ens får något pga kostnaderna för att ta vara på stormfälld skog.

Jag vet detta eftersom jag har nära vänner som äger skog. För ett tiotal år sedan härjade en skog svårt åt deras skogsskifte. När allt var avräknat av skogsbolagens kostnader för att ta hand om den stormfällda skogen och ersättningen från försäkringsbolaget fick de tillbaka enbart en tjugondel av vad de hade fått om skogen hade avverkats ”stående” som vanligt. Dessutom kunde de inte dra någon som helst fördel denna enorma värdeförlust i sin deklaration gentemot den lilla kompensation de tillslut fick utan måste skatta helt och fullt för den. Sådär kom ytterligare en förlust.

Så nej, ingen skogsägare är glad för stormfälld skog. Snarare djupt förtvivlad över förstörelsen och förlusten av värden i miljonklassen!
Citera
2025-12-29, 10:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Träden faller som stickor men på gräset och marken ser det inte ut att blåsa så
https://www.instagram.com/p/DSx3dWSjOLT/?e=1435400a-78b3-419a-a992-7ca25240ff69&g=5
Men vad snackar du för skit? Filmen är mycket hårt komprimerad, men det är ju uppenbart att även mindre buskar rör sig kraftigt.
Citera
2025-12-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Men vad snackar du för skit? Filmen är mycket hårt komprimerad, men det är ju uppenbart att även mindre buskar rör sig kraftigt.
Håll dina jävla sugmun och skaffa glasögon
Citera
2025-12-29, 11:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Man kan ju inte gå tillbaka timvis? Helt orelevant vart centrum är just nu.

Stormen hade inget epicentrum i Sverige. Det var ett lågtryck över Finland. Stormen rusade inte norrut som praktikanterna på Aftonbladet trodde.
Citera
2025-12-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViSocialModerater
https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/artikel/mer-regn-och-fler-stormar/r3y7kvol
Förändringarna blir störst i fjällen och vid kusten när klimatet blir varmare. Allt mer snöfattiga vintrar, mer regn och fler stormar väntar Norrbotten.

Har varit väldigt många stormar den här hösten, Västernorrland drabbades hårt förra gången också i höstas med översvämningarna. Har varit ett par träd som knäckts sista halvåret, träd som stått pall i över 30 års tid. Landskapet är delvis förändrat efter alla stormar med nya avrinningsområden efter åarna och träd som ligger huller om buller i skogen
Citera
2025-12-29, 11:22
Medlem
persona.von.gratas avatar
Av intresse. Jag jobbar inte inom kraftnätsbranschen. Varför skulle det vara omöjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av hailol
Nog för att nätägare är snåla (jobbar själv inom kraftnätsbranschen), men detta är omöjligt.
Citera
2025-12-29, 11:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Har varit väldigt många stormar den här hösten, Västernorrland drabbades hårt förra gången också i höstas med översvämningarna. Har varit ett par träd som knäckts sista halvåret, träd som stått pall i över 30 års tid. Landskapet är delvis förändrat efter alla stormar med nya avrinningsområden efter åarna och träd som ligger huller om buller i skogen
Vilka då stormar den här hösten?
Kan du namnge alla som varit för Västernorrland?

OBS storm räknas det när medelvind ör minst 24,5 m/s

Den enda jag hittar förutom aktuella Johannes är stormen Amy 3-5 oktober

Detta hittade jag om stormen Amy

Västra Sverige (Västkusten, Göteborgsområdet)
Sydligaste Sverige (Skåne)
Sydvästra och centrala Svealand
Östra delar av landet i viss omfattning
Citera
2025-12-29, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vilka då stormar den här hösten?
Kan du namnge alla som varit för Västernorrland?

OBS storm räknas det när medelvind ör minst 24,5 m/s

Den enda jag hittar förutom aktuella Johannes är stormen Amy 3-5 oktober

Detta hittade jag om stormen Amy

Västra Sverige (Västkusten, Göteborgsområdet)
Sydligaste Sverige (Skåne)
Sydvästra och centrala Svealand
Östra delar av landet i viss omfattning

Stormar eller oväder?
https://www.krisinformation.se/forbered-dig/handelser-och-storningar/2025/flera-vagar-avskurna-efter-skyfall-i-vasternorrlands-lan/

Vet inte om den klassades som en storm men det var skyfall, dagarna innan knäcktes flera träd i området.

Men det är detta som kommer bli vanligare i framtiden, stormar, skyfallsliknande regn, oväder mest varje månad. Vi har nu haft allt inom loppet av ett halvår.

Sällan det är lugnt numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in