Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Enig i allt.
Vad säger du om mgm2, kan det vara så att han lånat ut sin bil till mgm1 den tid han hyr stugan. En del i planen att inte kopplas till bilen som då bär spår av offret?
Det var min första tanke. Att mgm2 (45-åringen) är skäligen misstänkt får mig att tro att hans inblandning skett utan uppsåt.
Han har, som du skriver, lånat ut sin bil eller så har mgm1 lurat honom att te.x. rapportera vilka som stiger av (typ att mgm ska ha lurat mgm2 att befinna sig vid stationen och casual frågat om nån snygg tjej hoppat av och att han är anhållen för att han har haft telefonkontakt med mgm1 strax innan brottet begicks) men det är en mycket långsökt teori.
Den skulle fungera för att 45-åringen antagligen är lättmanipulerad och har nedsatt intellektuell förmåga (en slutsats jag drar utifrån att han bor med sina föräldrar och på samröret med mgm). MGM har på något sätt dragit nytta av 45-åringens bristande intellekt för att kunna genomföra brottet.
Förra gången misslyckades han och jag tror inte att han varit brottsaktiv (mer än att han konsumerat te.x. barnporr och andra, i lagens mening, mildare brott) och absolut inte gjort sig skyldig till andra mord som det spekuleras om i tråden. Jag tror att han lagt all sin tid på att planera det här brottet, och jag tror också att hans skapande av V*lm* är en del av en större plan.
Jag tror att han fantiserat om och njutit av att planera och skapa alla förutsättningar för att kunna begå brottet och vetskapen om och därtill fantasierna om vad han ska göra har varit tillräckliga. Han har heller inte velat riskera sin chans genom att begå något impulsivt våldtäkts- eller våldsbrott.
Jag tror inte att mgm1 är korkad på det vis som det spekuleras om i tråden (för att han är så beräknande och är mycket målmedveten/driven) men mycket, mycket störd.
Jag tror däremot att han, om han inte blivit stoppad den här gången, hade upprepat det (men först efter en längre tid, när den här upplevelsen inte längre hade varit tillräcklig för hans fantasier).
Jag tror inte att mgm1 själv befunnit sig vid stationen utan att han hela tiden stått i bakhåll på den plats där överfallet skedde och att han efter sitt senaste försök har insett att han måste oskadliggöra offret direkt - därav hammaren.
Ev har han haft något hjälpmedel för att veta precis när BO kommer och för att se till att hon säkert inte har sällskap (mgm2 på omedveten span, en kikare eller liknande) men mest troligt har han bara stått i bakhåll och väntat på att överraska henne med te.x. ett slag som hon inte ens såg komma.
Varför skulle han vilja ha ett offer som kan försvara sig i 1,5 mil i en bil där han dessutom (enligt min teori) sitter ensam i bilen och ska framföra fordonet? Om han inte använt hammaren så har han använt något annat. Jag tror också av den anledningen att det inte varit möjligt för polisen att rädda BO.
Jag skulle bli mycket förvånad om mgm2 har känt till planen som mgm1 har haft. Han är en ensamagerande gärningsman - han vill inte dela med sig.
Vad tror du om mgm2? Andra tankar om händelseförloppet eller om mgm1 som person?
Edit: styckeindelning