2025-12-29, 10:28
Medlem
Roidberts avatar
Jag betalade 100kr för ett samtal med en läkare. Han sa att jag inte skulle behöva betala eftersom han inte kunde hjälpa mig. Jag behövde ett recept på malariaprofylax och han hänvisade mig till en vaccinationsklinik.

När jag pratade med deras telefonsupport sa de att jag inte skulle behöva betala heller, men efter några dagar skickade de en faktura till mig ändå.

Nu kontaktade jag Kry via mejl och de säger att jag måste ringa deras telefonsupport igen. Eftersom jag befinner mig utomlands kommer detta med stor sannolikhet att kosta mer än 100kr, så det är alltså inte ett alternativ.

Har jag rätten på min sida om jag bestrider fakturan via mejl? Eller kan de hävda att jag ska betala eftersom läkaren hänvisade mig till en vaccinationsklinik?
Senast redigerad av Roidbert 2025-12-29 kl. 10:34.
Citera
2025-12-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag betalade 100kr för ett samtal med en läkare. Han sa att jag inte skulle behöva betala eftersom han inte kunde hjälpa mig. Jag behövde ett recept på malariaprofylax och han hänvisade mig till en vaccinationsklinik.

När jag pratade med deras telefonsupport sa de att jag inte skulle behöva betala heller, men efter några dagar skickade de en till mig faktura ändå.

Nu kontaktade jag Kry via mejl och de säger att jag måste ringa deras telefonsupport igen. Eftersom jag befinner mig utomlands kommer detta med stor sannolikhet att kosta mer än 100kr, så det är alltså inte ett alternativ.

Har jag rätten på min sida om jag bestrider fakturan via mejl? Eller kan de hävda att jag ska betala eftersom läkaren hänvisade mig till en vaccinationsklinik?

Ja, du kan bestrida, men det behöver inte betyda att du får rätt i slutändan förstås. Om du gör det via mail så kan det vara bra att slå på kvitteringsflaggorna (det finns två, en för att mailet nått fram i någon mening och ett för att det faktiskt lästs) på mailet så du får någon slags bekräftelse på att de kommit fram (spara mail och kvitteringar)
Citera
2025-12-29, 10:36
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, du kan bestrida, men det behöver inte betyda att du får rätt i slutändan förstås. Om du gör det via mail så kan det vara bra att slå på kvitteringsflaggorna (det finns två, en för att mailet nått fram i någon mening och ett för att det faktiskt lästs) på mailet så du får någon slags bekräftelse på att de kommit fram (spara mail och kvitteringar)

Jag undrar främst om jag kommer vinna. Om det är osäkert betalar jag hellre fakturan och tjafsar med dem när jag väl är tillbaka i Sverige och kan ringa gratis.
Citera
2025-12-29, 10:42
Medlem
Orka hålla på för 100 spänn. Du fick ju trots allt rådgivning.
Citera
2025-12-29, 10:59
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Du ska självklart betala, du har fått hjälp att han inte kunde hjälpa dig och hänvisade dig till var du kan vända dig.

100 kr? Betala och var glad, envisas med med att inte betala så går det till fogden och vips är det över 1000 kr som ska betalas med en liten betalningsanmärkning på det. Värt det? Knappast. Det är inte heller upp till läkaren att avgöra om du ska betala eller icke.

Edit: Du skriver ju att du betalade i inlägget, har du betalat eller inte?
Senast redigerad av CooolaFlickan2014 2025-12-29 kl. 11:02.
Citera
2025-12-29, 10:59
Medlem
sebastian66s avatar
Jag vet inte varför man startar en tråd för 100 spänn. Även att det kanske är fel kan det vara bättre att betala 100 spänn istället för att få en betalningsanmärkning.
Om du redan har många betalningsanmärkningar så kan du skita i vilket och bestrida.
Det känns som att det tar massa energi bara helt i onödan för 100 spänn.
Hade vi snackat om 3000 spänn då hade det varit normalt. Finns det verkligen folk i Sverige som inte betalar 100 spänn bara för att skita i vilket.
. Det känns som att det är överkurs att bestrida för en hel hundralapp. Du får ut och panta flaskor när du kommer tillbaka i så fall.
Annars kanske du kan fråga mamma om du kan låna lite pengar så att hon kan betala in denna summan.
100 spänn snackar vi om.
Citera
2025-12-29, 11:02
Medlem
Grin-Days avatar
Du är dum, du betalade för att dom tog emot dig, läkarbesöket betalade du inte för.
Citera
2025-12-29, 11:06
Medlem
Connykrims avatar
Om du inte fattat de själv så hade du fått betala mer om läkaren hjälpte dig. Du betalar för att ens få prata med någon och de fick du.
Citera
2025-12-29, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag vet inte varför man startar en tråd för 100 spänn. Även att det kanske är fel kan det vara bättre att betala 100 spänn istället för att få en betalningsanmärkning.
Om du redan har många betalningsanmärkningar så kan du skita i vilket och bestrida.
Det känns som att det tar massa energi bara helt i onödan för 100 spänn.
Hade vi snackat om 3000 spänn då hade det varit normalt. Finns det verkligen folk i Sverige som inte betalar 100 spänn bara för att skita i vilket.
. Det känns som att det är överkurs att bestrida för en hel hundralapp. Du får ut och panta flaskor när du kommer tillbaka i så fall.
Annars kanske du kan fråga mamma om du kan låna lite pengar så att hon kan betala in denna summan.
100 spänn snackar vi om.

Man får inte betalningsanmärkning av att invända mot en faktura, du får inte ens en betalningsanmärkning om det går till TR och du förlorar (om du sen betalar som du skall underförstått).

Däremot kan man ju fråga sig om det är värt att bråka för 100kr. Det normala är ju att de svarar på din invändning åtminstone en gång innan de går vidare med frågan till TR. Så långt blir det nog en fråga om TS tycker det är värt att lägga sin tid på det.

Går det till TR så behöver nog TS ha bättre på fötterna än såhär. Ostridigt är ju att han fått någon slags tjänst levererad. Det som det blir frågan om är ifall de har sagt till honom att han inte skall behöva betala och hävdar han så så hamnar ju bevisbördan - om han kan göra det får han kanske ta sig en funderare på.

Han behöver också ha i åtanke att detta handlar om mer än en hundring för dem skulle jag gissa. Det är väl inte så att patienten betalar hela notan utan bara en liten del och betalar inte patienten sin lilla del så är det kanske så att pengapåsen från staten fryser inne. Därmed kan man förvänta sig att Kry kanske inte är så benägna att efterskänka beloppet som någon annan tjänsteleverantör skulle vara för en hundralapp.
Citera
2025-12-29, 11:18
Medlem
HBTKuks avatar
Lol. Ring från Whatsapp om du behöver kriga för din hundralapp.
Citera
2025-12-29, 11:24
Medlem
100 kr är typ halva roidbögens månadsinkomst så det är inte så konstigt att han gråter.

Ontopic: nej, du har inget att hämta härm. Betala och gå vidare med ditt liv.
Citera
2025-12-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert

När jag pratade med deras telefonsupport sa de att jag inte skulle behöva betala heller, men efter några dagar skickade de en faktura till mig ändå.

Låter orimligt att behöva göra en sådan stor grej över 100 kr. Att man tom. behöver en tråd om detta.

Men det här är en princip grej för dig. "Doktorn sa ; A men B hände". Oavsett summa. Vilket startar någon form av reaktion.

Men återigen äre värt det? Du har ju fått något trots allt. Förvisso kan du få recept förnyelse via webben nästa gång gratis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in