2025-12-29, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Manne - jäkla optimist du är!

Än är det inte kört för varken Anger/Myhlback eller trion Ilar/Ebba/Frida…

Tror personligen att Moa Ilar kommer hem med bästa totalplaceringen av alla 19 åkare i laget…
Moa kommer ligga bäst till inför backen men tappar där.
Citera
2025-12-29, 07:44
Medlem
FNLSs avatar
Det kan bara bli en katastrof. Enda positiva är väl att tidsavstånden blir små. Och andra sidan är det fullständigt meningslöst med en etapp i en tour om det inte blir några avstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Intressant att se hur onsdagens nymodighet, 5 km masstart i heat, fungerar i praktiken. Vad jag förstått så är det heat med ca 20 åkare som kör en masstart och för att vinna tävlingen måste åkaren vinna sitt heat, och åka i det snabbaste heatet. Heaten delas in med avseende på ranking, men det verkar också finnas en begränsning för max antal åkare från samma lag i ett heat, så att inte alla norska herrar eller svenska damer kan åka i samma heat. Jag tror att det kan bli intressant.
Varje förändring Fis gör är en försämring. Varför kan jag inte bara få se en vanlig skidtävling?
Citera
2025-12-29, 08:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Det kan bara bli en katastrof. Enda positiva är väl att tidsavstånden blir små. Och andra sidan är det fullständigt meningslöst med en etapp i en tour om det inte blir några avstånd.

Varje förändring Fis gör är en försämring. Varför kan jag inte bara få se en vanlig skidtävling?
Korta meningslösa sträckor gynnar Kläbo och dom andra norrmännen som inte kan skida utan endast har en stark spurt. Riktig skidåkning som är intervallstart hatar norrmännen och då blir det inget sånt då dom bestämmer över FIS.
Citera
2025-12-29, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Korta meningslösa sträckor gynnar Kläbo och dom andra norrmännen som inte kan skida utan endast har en stark spurt. Riktig skidåkning som är intervallstart hatar norrmännen och då blir det inget sånt då dom bestämmer över FIS.
Senast det var intervallstart så vill jag minnas att de norska herrarna var rätt överlägsna.....
Citera
2025-12-29, 08:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Senast det var intervallstart så vill jag minnas att de norska herrarna var rätt överlägsna.....
Dom är klart sämre på intervallstart än masstart.
Citera
2025-12-29, 08:45
Medlem
Det är bla snöbristen som tvingar fram nya format. Den och att den stora TV-publiken tydligen inte orkar se på längre lopp och intervallstart.

Då får man stadssprintar och jippon. Annars finns ju långloppen, och hur många tittare har de om man jämför?

Skidskyttet är ju helt ointressant då det är mikrobanor.
Citera
2025-12-29, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom är klart sämre på intervallstart än masstart.
Ikke ifølge statistikken. Men sånne ting er vel uvesentlig.
Citera
2025-12-29, 09:36
Medlem
Du kanske har rätt, men jag vill gärna se tävlingen först... Jag hoppas dock att det blir offensiv åkning i heaten och de åkare som har "tur" och hamnar i ett heat där flera dragvilliga åkare finns kanske kan åka 20 sekunder snabbare än i heat där samarbetet inte är lika bra.
Citat:

Citera
2025-12-29, 09:42
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:

Åkarna fattar ej upplägget, ledarna fattar ej, publiken fattar ej. Frågan är om ens FIS förstår vad det är för påfund dom kommit på?
Citera
2025-12-29, 09:47
Medlem
rainbowias avatar
Diggins och Ilar är väl trolig etta-tvåa i totalen efter dagens övningar vilket betyder att de hamnar i olika heat.
Blir fyra heat hos herrarna. Kläbo, Heggen, Amund troligt i var sitt heat, kanske Anger oxå som totalfyra. Annars Lottodragning om platserna. Tror att det är max 3/land i heaten.
Citera
2025-12-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Åkarna fattar ej upplägget, ledarna fattar ej, publiken fattar ej. Frågan är om ens FIS förstår vad det är för påfund dom kommit på?
Årets endringer i TdS er vel de fleste uenige i, men hva skal de gjøre når OL kommer så raskt i etterkant.
Allerede nå ser vi at flere holder seg hjemme for oppkjøring mot OL, og hvis det ikke hadde blitt en "enklere" TdS så hadde nok enda flere avstått fra å delta. Men med 2 sprinter så skulle i det minst poengberegningen vært endret.
Citera
2025-12-29, 10:41
Medlem
På damsidan skulle väl den här heatmasstarten faktiskt kunna slå väl ut genom att åkare sätter upp en sådan fart att många helt enkelt blir avställda. På herrsidan tror jag att loppet kanske är för kort. Om jag ser rätt på banprofilerna så är också den långa flacken som brukar samla upp fältet inte vet varken på Onsdag eller Torsdag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in