2025-12-28, 14:19
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Nu är det ju inte så att den generella kvinnan är komplett idiot som genom sedan antikens romanslitterära verk anser att hon är utlovad en "prins" som endast ett fåtal män når upp till. Kvinnor har genom alla tider anpassat sig efter de alternativ och möjligheter hon har samtidigt som bilden av hennes imaginära "prins" funnits i bakhuvudet.

Den största skillnaden är tveklöst att kvinnor i dagsläget har alternativ och möjligheter som gör att hon kan välja om hon hellre avstår man/relationer än tar det som erbjuds. Exakt där uppfattar jag att den största skillnaden finns mellan män och kvinnor, betydligt fler kvinnor än män är villiga att helt välja bort det motsatta könet och relationer om den perfekta matchningen inte dyker upp. Kvinnor har generellt alltid haft högre standard än män men det är först idag som självförsörjande och fria kvinnor kan välja att hålla fast vid sin standard - och även lämna den man som inte upprätthåller den standard han från början marknadsförde.

Som jag tolkar dina argument;

En kvinna som väntar på den utlovade Hollywood-prinsen är en total idiot.

Kvinnor väntar på den utmålade standarden och väljer att bete sig som något de påstår sig avsky i väntan på den utlovade Hollywood-prinsen.

Läser du vad du själv skriver så stämmer det med vad de flesta männen i tråden vittnat om, något du även beskriver men försvarar. Kvinnor väljer att tro på den romantiska myten om en ”prins”, de väljer det Hollywood skapade narrativet om ”romantisk kärlek” och när illusionerna inte uppfylls väljer de att leva som ”fuck-boys”, tillfälliga sexuella kontakter som sedvanligt ghostas. Nu kortade jag ner ditt inlägg och besvarade endast delen som var riktad direkt mot mitt inlägg, läser man ditt inlägg i sin helhet blir bilden endast starkare.

Din beskrivning stämmer väl överens med hur män i tråden beskriver sina upplevelser under dejtingapp året 2025.

I sammanhanget blir ett tidigare inlägg intressant; (FB) Nätdejting 2025 - killar, hur summerar ni året som gått?

Och missförstå mig inte, jag anser att vill kvinnor leva så här så är det deras fulla rätt. Jag är ointresserad av ”moral” eller att de saknar förståelse för orsak och verkan, min enda ståndpunkt är att de ska erkänna det som ett fritt val och acceptera ansvar.
Citera
2025-12-28, 17:40
Medlem
Castles avatar
Faktiskt lite märkligt att folk 2025 sitter och diskuterar grundläggande kvinnlig natur. Den är ändå rätt klarlag sedan decennier, för att inte säga sekel, och ganska väl beskriven på Flashback skulle jag tro. Sen att det moderna samhället med sociala appar, preventivmedel, och feminism gjort att den blommat ut till fullo i västvärlden och att många män nu får se den nakna sanningen är ju en annan sak. Men egentligen inget att bli förvånad över. För den som missat vad det handlar om är det bara att söka på "female nature" eller "female hypergamy" på Youtube.
Senast redigerad av Castle 2025-12-28 kl. 17:57.
Citera
2025-12-28, 17:59
Medlem
Ni som har matchningar men ingen dejt. Är ni säkra på att det är riktiga matchningar? Säkert en anställd som sitter och skriver och matcha med folk så att alla ska känna sig attraktiva.
Alternativ scammers som det kryllar av på tinder.
Citera
2025-12-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Problemet är följande: 90% av användarna är män.

Kort sammanfattat blir varje matchning i regel en mismatch. Detta pga att kvinnorna får för bra män och männen får för dåliga kvinnor.
Folk som matchas är inte kompatibla.

Säg så här: Man 27 år. Jobbar som civilekonom på banken, gått på handels. Tränar 4 dagar i veckan. Är 186 cm lång och utseendemässigt en 7a av 10. Han röker ej, har inga tatueringar. Klär sig bra.

Är det här en kompatibel matchning?
Sarah 31 år. Jobbar inom hemtjänsten eller på Ica. Rökare och halvfet, tränar aldrig. En 4a av 10 utseendemässigt. Klär sig i mjukisbyxor.

Självklart blir det en mismatch. Och det beror på att till och med en kärring på 60 år med barnbarn får fler matchningar än den ovannämnda 27 åringen. Så alla missgynnas.

En lämpligare matchning för Sarah 31 år hade varit en man på 35 år som är lastbilsförare och har ölmage.
En bättre matchning för 27 åringen hade varit en ungefär lika gammal kvinna som ex är utbildad gymnasielärare eller socionom, som också rör på sig regelbundet(SMAL). Och hon är utseendemässigt en 6-8 av 10.

Även om jag inte gillar att hålla på och gradera folk på det där sättet så visst finns det en viss sanning i det. Men frågan blir då varför männen väljer att matcha med kvinnor de ändå inte är intresserade av? Det är ju det som skapar problemen från första början.

Sarah på ica kommer ju tro att hon har en chans på civilekonomen och så väljer hon att inte matcha med lastbilsföraren pga av att hon får en felaktig bild. Men om ni män slutade lika kvinnor ni ändå inte är intresserade av så skulle ju det problemet försvinna.

Som "normalsnygg" och normalviktig kvinna på en app får man likes både från folk som är långt över ens "nivå" OCH långt under. Allt detta ska jag som kvinna behöva sitta och gå igenom.

Jag ska gå igenom likes från 10 år äldre män med ölmage, jag ska gå igenom likes från rökare, jag ska gå igenom likes från frånskilda pappor osv Sen ska jag dessutom sortera bort likes från män som är långt över min nivå. Och eftersom jag inte är tappad bakom en byrå så fattar jag att det inte är någon poäng att matcha med dem eftersom det ändå inte skulle leda till något långsiktigt.

Sen ska jag gå igenom likes från män som är på "min nivå" utseendemässigt. Men bara för att man är ungefär lika snygg som någon betyder det inte att man kommer att passa ihop. När jag ser en profil försöker jag ta reda på om det är en person som jag skulle vara kompatibel med. Men män har så fruktansvärt dåliga profiler. Det man vill veta är vem personen är, hur den vill leva sitt liv och vad den söker. Detta kan man förmedla i sin profil i text och bild.

Men om jag ser en profil med en man som har en massa resebilder. Hur ska jag veta om han bara tog de bilderna för att han tyckte att han såg snygg ut i dem eller om det representerar en livsstil han har. Jag är en rutinmänniska och hemmakär och tycker bara det är jobbigt att flänga runt. Skulle aldrig passa med en extrovert globetrotter. Så då kommer jag inte matcha med honom. Men i själva verket hade vi kanske passat jättebra ihop och han hade bara en usel profil. Hur ska man veta?

Allt detta tar naturligtvis fruktansvärt mycket tid och energi och är dränerande och själlöst. Man orkar inte.
Som det är nu så är det bara kvinnor som tar på sig ansvaret att noga kolla igenom profiler och se om man kan tänkas vara kompatibel eller inte. Det är dränerade och så lämnar kvinnor appen och män klagar på att det bara är män på apparna.
Om män bara slutade like:a kvinnor de inte är intresserade av eller kompatibla med skulle det lösa mycket. Och om män kunde skaffa vettiga profiler där de berättar om sig själva, sitt liv och framtidsplaner och vem de söker så kanske fler kvinnor skulle stå ut med att vara på apparna.
Citera
2025-12-28, 19:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Som jag tolkar dina argument;
En kvinna som väntar på den utlovade Hollywood-prinsen är en total idiot.

Feltolkning.
- i tron att hon är UTLOVAD en prins - det vore idiotiskt.
Att kvinnor drömmer om, och anser att de förtjänar en prins (enligt deras definition), är inte konstigt, oavsett om Flashbackkvinnan är en 1:a eller 10:a.

Posten jag svarade på andades av:
Flashbacks frustrerade män som ondgör sig över att svenska kvinnor "har för höga och orealistiska krav", "de tror att de är värda en prins" och att kvinnorna borde sänka sin standard till en man som Flashbackmännen anser spelar i kvinnans liga.

Jag menar att kvinnorna har högt ställda krav för att de inte vill ingå en relation med något sämre OCH att de är medvetna om att deras högt ställda krav kan göra att de förblir singlar, något de flesta kräsna kvinnor verkar acceptera - till Flashbackmännens stora förtret. För varje kvinna som förblir singel pga för högt ställda krav gör ju att bristen på kvinnor blir ännu mer påtaglig för alla ofrivilliga singelmän.
Citera
2025-12-28, 19:46
Medlem
frdks avatar
Dejting apparna jagar pengar, inte matchningar.
Före swipandet så fanns detingsidor som faktiskt fungerade rätt bra, man pratade i veckor i långa brev på siten och sen på mail/telefon innan träff. Där lärde man känna personer utan all stress som finns idag, man såg fram emot få svar och chans att utveckla tankarna mer än snabba repliker, sånt bygger förtroende och djupare band.
Är som allt annat, easy coming easy going.

Nya appar behöver gå tillbaka till det gamla så dör tinder ut inom kort (vem vill betala flera tusen för ett trasigt system där man aldrig kommer ut)

Såhär skulle jag vilja se en ny app:

1) långa profiler som måste fyllas i
2) dimma bilder och minska dimman 2% för varje mail som skrivs.
3) möjlighet att filtrera på max 3 önskemål, de viktigaste.
4) ge förslag med avstånd i stort, inom 1,3,5 mil osv
5) lägg upp ämneskort att svara på till varje mail för konversationsstöd

En större slant för att komma in, återbäring om de är kvar efter 1 år. Då är det till appens motivation att nå avslut och få folk avregistrerade. För att hindra dubbelkörare så kan man införa transparens, så det syns om man är med eller inte.
Citera
2025-12-28, 20:44
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Feltolkning.
- i tron att hon är UTLOVAD en prins - det vore idiotiskt.
Att kvinnor drömmer om, och anser att de förtjänar en prins (enligt deras definition), är inte konstigt, oavsett om Flashbackkvinnan är en 1:a eller 10:a.

Posten jag svarade på andades av:
Flashbacks frustrerade män som ondgör sig över att svenska kvinnor "har för höga och orealistiska krav", "de tror att de är värda en prins" och att kvinnorna borde sänka sin standard till en man som Flashbackmännen anser spelar i kvinnans liga.

Jag menar att kvinnorna har högt ställda krav för att de inte vill ingå en relation med något sämre OCH att de är medvetna om att deras högt ställda krav kan göra att de förblir singlar, något de flesta kräsna kvinnor verkar acceptera - till Flashbackmännens stora förtret. För varje kvinna som förblir singel pga för högt ställda krav gör ju att bristen på kvinnor blir ännu mer påtaglig för alla ofrivilliga singelmän.

Och är det en realistisk tro? Eller mer ett substitut för en förlorad religös övertygelse? Samtidigt klyver du hårstrån, vad är den egentliga skillnaden i sammanhanget på att tro att man utlovats en dröm-prins eller tro på att det finns en dröm-prins och att värdera sig själv så högt att varje person som inte lever upp till dröm-prins idealet ratas per automatik?

Och deras krav är realistiska? Eller bygger de på föreställningar som inte är förenliga med den verkliga världen? Skulle vi acceptera samma föreställningar om andra saker? Som en arbetslös som konsekvent vägrade att ta en anställning om den inte exakt matchade deras krav på 3-dagars arbetstid, lön på 100 000 i månaden utan att de själva hade några kvalifikationer eller meriter. De tar inte mer till det tänkta jobbet än sig själva i sig.

Det låter ju sexistiskt att så många kvinnor är så mycket bättre än så många män? En grandios självbild som oftare återfinns med personer med Don Juan-komplex.

Fast för varje kvinna som inte blir tilldelad sin utlovade prins så föds en ny bitter kvinna som tar ut sitt vrede på sin omgivning, en kvinna som belastar sjukvården och arbetsmarknaden med sina eviga sjukskrivningar. Som gråter ut om sin ensamhet, en ensamhet som är självskapad. ”Resultaten som publiceras i tidskriften Psycological Sciences visar att upplevd ensamhet bland annat var vanligare bland kvinnor,…https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3MjQ2v/har-ar-aldrarna-da-vi-ar-som-mest-ensamma

Jag misstänker att det är just de här fenomenen som gjort dejtingapp året 2025 till det som det varit och samtidigt fenomen som kommer förändras, men det avkräver kvinnor som både individer och grupp ett ansvar som de måste välja själva. Men vill ni ha det som det ser ut idag, så är det helt ok. Alla människor har rätten att välja de livet de önskar inom ramen för samhällets skapade och tidsbundna normer.
Citera
2025-12-28, 21:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Och är det en realistisk tro? Eller mer ett substitut för en förlorad religös övertygelse? Och deras krav är realistiska? Eller bygger de på föreställningar som inte är förenliga med den verkliga världen? Skulle vi acceptera samma föreställningar om andra saker? Som en arbetslös som konsekvent vägrade att ta en anställning om den inte exakt matchade deras krav på 3-dagars arbetstid, lön på 100 000 i månaden utan att de själva hade några kvalifikationer eller meriter. De tar inte mer till det tänkta jobbet än sig själva i sig.

Det jag försökt understryka, nu för tredje gången, är att det kvittar om det är realistiskt eller ej. Kvinnorna gör ett aktivt val, de sätter ribban högt och de vet att de sätter ribban högt - och detta i regel med förklaringen att de inte tänker sänka sin standard eller sina krav.

Situationen med arbete haltar eftersom samhället förr eller senare tvingar dig till anpassning för att göra vad som krävs för att få ett arbete (aka krav om självförsörjning). Samhället kräver inte att kvinnor ska ingå relationer, ej heller krävs att kvinnor skaffar barn.

Citat:
Samtidigt klyver du hårstrån, vad är den egentliga skillnaden i sammanhanget på att tro att man utlovats en dröm-prins eller tro på att det finns en dröm-prins och att värdera sig själv så högt att varje person som inte lever upp till dröm-prins idealet ratas per automatik?

Det är inget hårklyveri. Det jag beskriver här ovan är en medveten strategi och ett medvetet val. Att tro att man utlovats en dröm-prins innebär brist på insikt och realistisk medvetenhet, därmed finns en väntan, en förhoppning och en risk för besvikelse - och denna kvinna är ju den Flashbackmännen talar om, men som mig veterligen knappt existerar i Sverige.

Citat:
Det låter ju sexistiskt att så många kvinnor är så mycket bättre än så många män? En grandios självbild som oftare återfinns med personer med Don Juan-komplex.

Det handlar inte om vem som är bättre eller sämre, det handlar om var och ens standard på relationsmarknaden. Var och en har ansvar för sig själv och sina val.

Citat:
Fast för varje kvinna som inte blir tilldelad sin utlovade prins så föds en ny bitter kvinna som tar ut sitt vrede på sin omgivning, en kvinna som belastar sjukvården och arbetsmarknaden med sina eviga sjukskrivningar. Som gråter ut om sin ensamhet, en ensamhet som är självskapad.

Det finns gott om bittra kvinnor men jag upplever definitivt att männen är betydligt bittrare när det gäller bristen på sex, kvinnor och relationer (däremot verkar inte män gnälla över att de inte får några barn, gnället över låga födelsetal verkar mer användas för att kasta ytterligare skit på kvinnor). När det gäller kvinnors bitterhet och sjukskrivningar så speglar min erfarenhet forskningen dvs att sjukskrivningarna slår i taket för en grupp kvinnor dvs 25–44 år där kvinnor med barn har högre sjukskrivningstal än kvinnor utan barn. Skillnaden är tydligast för stressrelaterad psykisk ohälsa, utmattningssyndrom, ångest- och depressionsdiagnoser.

Citat:
Jag misstänker att det är just de här fenomenen som gjort dejtingapp året 2025 till det som det varit och samtidigt fenomen som kommer förändras, men det avkräver kvinnor som både individer och grupp ett ansvar som de måste välja själva. Men vill ni ha det som det ser ut idag, så är det helt ok. Alla människor har rätten att välja de livet de önskar inom ramen för samhällets skapade och tidsbundna normer.

Kvinnor tar ansvar för att de inte inleder relationer och inte skaffar barn, på individnivå. Vad tänker du att kvinnor på gruppnivå ska göra? Att dela tak med någon som inte ger mer energi än hen tar är vidrigt, att skaffa barn man inte vill ha är inte heller någon bra lösning så hur tänker du?
Citera
2025-12-28, 22:29
Medlem
Tog slut på den halvseriösa flingen för några månader sedan. Började med Hinge och Tinder för någon månad sedan. Gick otroligt dåligt, men bara de två senaste dagarna har jag matchat och snackat med två 8-9'or! Nu ska man bara få till träff så man kan sabba det ordentligt
Citera
2025-12-28, 23:12
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Det jag försökt understryka, nu för tredje gången, är att det kvittar om det är realistiskt eller ej. Kvinnorna gör ett aktivt val, de sätter ribban högt och de vet att de sätter ribban högt - och detta i regel med förklaringen att de inte tänker sänka sin standard eller sina krav.

Situationen med arbete haltar eftersom samhället förr eller senare tvingar dig till anpassning för att göra vad som krävs för att få ett arbete (aka krav om självförsörjning). Samhället kräver inte att kvinnor ska ingå relationer, ej heller krävs att kvinnor skaffar barn.

Det är inget hårklyveri. Det jag beskriver här ovan är en medveten strategi och ett medvetet val. Att tro att man utlovats en dröm-prins innebär brist på insikt och realistisk medvetenhet, därmed finns en väntan, en förhoppning och en risk för besvikelse - och denna kvinna är ju den Flashbackmännen talar om, men som mig veterligen knappt existerar i Sverige.

Det handlar inte om vem som är bättre eller sämre, det handlar om var och ens standard på relationsmarknaden. Var och en har ansvar för sig själv och sina val.

Det finns gott om bittra kvinnor men jag upplever definitivt att männen är betydligt bittrare när det gäller bristen på sex, kvinnor och relationer (däremot verkar inte män gnälla över att de inte får några barn, gnället över låga födelsetal verkar mer användas för att kasta ytterligare skit på kvinnor). När det gäller kvinnors bitterhet och sjukskrivningar så speglar min erfarenhet forskningen dvs att sjukskrivningarna slår i taket för en grupp kvinnor dvs 25–44 år där kvinnor med barn har högre sjukskrivningstal än kvinnor utan barn. Skillnaden är tydligast för stressrelaterad psykisk ohälsa, utmattningssyndrom, ångest- och depressionsdiagnoser.

Kvinnor tar ansvar för att de inte inleder relationer och inte skaffar barn, på individnivå. Vad tänker du att kvinnor på gruppnivå ska göra? Att dela tak med någon som inte ger mer energi än hen tar är vidrigt, att skaffa barn man inte vill ha är inte heller någon bra lösning så hur tänker du?

Fast du valde att inte bemöta punkten om ensamhetsepidemin och hur kvinnor står för majoriteten för den, enligt dem själva. Så de sätter sig själva frivilligt i en situation som ökar den egna psykiska ohälsa för att de anser att de är berättigade till något som inte ens existerar. Det är där kvinnor har ett val som de behöver ta ansvar för. För de påverkar inte bara kvinnor, det påverkar samhället. Och där bli analogin om arbete relevant, när individuella fenomen påverkar samhället blir det mer än ett individuellt problem. Vad det gäller arbete så accepteras det inte, varför gäller inte samma vad det gäller kvinnor orealistiska föreställningar och konsekvenserna av dem, för det är inte männen som lider av kvinnors självvalda ensamhet och med den psykisk ohälsan ur ett relationsperspektiv. Men vi får ta ansvar för den, som du skriver; varför skulle kvinnor vilja leva med med män som inte lever upp till orealistiska ideal? Med det menas att männen som grupp får ta ansvar för kvinnors psykiska ohälsa, som drabbar samhället, utan att de själva är orsaken till det.

Jag inte bara vill utan uppmanar människor att göra sina egna val och utnyttja sin valfrihet, men med frihet kommer ansvar. Och som medmänniskor har vi ett ansvar att genom samtal, debatt och åsiktspluralism ifrågasätta fenomen som är skadligt för det som vi anser vara en gemensam angelägenhet, som kostnader för sjukskrivningar och vård för psykisk ohälsa. Eller du anser inte att vi som samhälle bör ifrågasätta fenomen som ger negativa effekter?

Om kvinnor tar ansvar genom att inte ha relationer eller skaffa barn är det fullständigt ok, det är inte ok när de inte bär konsekvenserna av det. Den största ökningen av psykisk ohälsa är bland unga kvinnor, medelålders kvinnor upplever mest stress på arbetet( https://forskning.se/2024/08/15/jobbrelaterad-stress-tydlig-riskfaktor-for-sjukskrivning/ ), de som upplever mest stress, en liten majoritet, är kvinnor med barn i åldern 30-39. Intressant i sammanhanget är ju att det finns en samband mellan stressen och att kvinnorna lämnat sina respektive relationer, för andelen ensamstående kvinnor med barn ökar lika mycket som den psykiska ohälsan. (https://forskning.se/2017/03/06/ensamstaende-mammors-dilemman/) Samtidigt så är det ju beaktningsvärt att uppmärksamma att kvinnor idag är sjukskrivna dubbelt så mycket som män.

Gemensamt för majoriteten av kvinnorna i ensamhetsepidemin skulle jag påstå är att de värderat det materiella mer än relationer.

Och det är just de här kvinnorna män möter på dejtingapparna och de kvinnor som gör att männen tröttnar på apparna. Resultatet för 2025 verkar visa på just det, flera vittnar här i tråden, jag inräknad, hur det skett en förändring på apparna som inte är positiv för någon, speciellt inte när gruppen som skapat förändringen inte vill se den eller förändra den. Kanske 2026 blir sista året för dejtingapparna?

Det mest intressanta är att du accepterar att kvinnor generellt ”sätter ribban högt” för sina krav, men vad levererar de själva? Aldrig förr har; Offended by everything. Ashamed of nothing. Entitled to everything. Contributing nothing. passat bättre.
Citera
2025-12-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Hur gammal är du? Brukar du köra med kondom?

42.
Det kan variera.
Citera
2025-12-29, 05:30
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
1. Dom flesta män där som betalar blir bara nyttiga idioter vars enda funktion är att göda apparnas aktieägare.
Att man självmant och aktivt väljer att vara en sådan individ är definitionen av en idiot.

2. Män som är framgångsrika på apparna behöver sällan betala och klarar sig utan det.

3. Män som aldrig lyckas gratis får sällan någon större framgång av att betala. Denna tråden är ett bra exempel på det där man kan se att flera män som aldrig betalt en krona trots det fått mycket dejter.

4. Om du tänker logiskt... Varför skulle apparna vilja gynna dig som betalar??? Om du har deras dyraste prenumeration och betalar månad efter månad, år efter år så gynnar du aktieägarna. Skulle en sådan individ hitta en partner första 2 veckorna, då går apparna back som fan..

1+4. Service är en tvåvägsfunktion där du betalar för en tjänst, inte olikt exakt allt du betalar för, oavsett vad det är. Är du en nyttig idiot för att du köper mat på ICA och göder ägarna? Självklart inte.

2. Detta är en minoritet och ska ej användas som någon form av referens för det övergripande antalet. De flesta framgångsrika män på apparna betalar, därför att det är en skitsumma i sammanhanget.

3. Håller med, för män som ALDRIG lyckas har skapat en usel profil och givetvis kan man inte ösa pengar på något som är dåligt från början, och här ska ni män få två värdefulla tips:

a) Framhäv fysisk finish. Saknar ni detta (pga lathet) är det B som gäller:
b) Framhäv er verbala/litterära talang. Saknar ni detta, får ni endera träna på det eller gå tillbaka till A.

Det går ALLTID att förbättra A.
Det går ALLTID att förbättra B.

Bäst vore givetvis en bra kombination av A+B, vilket gör er mer eller mindre odödliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in