Citat:
Ursprungligen postat av
pbo
1. Jag kan uttrycka mig ytterst verserat om jag vill. Men det tilltalet sparar jag till människor som förtjänar respekt.
2. Detta har jag funderat på i minst 15 år utan att ha kommit på ett enda problem med att rakt av dömacsom för fullbordat brott vid försöksbrott. Naturligtvis ska straffet sättas ned för den som aktivt försöker lindra eller avstyra brottet efter att försöket påbörjats. Men det handlar det inte om i RAs fall. Han gjorde ett mycket allvarligt Försök att kidnappa en tioåring flicka från gatan för att kunna genomföra en sexualsadistisk våldtäkt med dödlig utgång på henne. Självklart uppfyller han lagens krav på livstid (minus ungdomsrabatten).
3. Jag behöver inte blanda in andra alternativa brottsrubriceringar. Försök till människorov har livstid i straffskalan. Det är du eller någon annan i tråden som hittar på det andra.
4. Du kommer ingenstans med din von Oben-attityd. Jag ser tydligt att du faktiskt inte vet skillnaden på lagtexten och den smörja ni jurister hittat på för att slippa utdöma straff enligt de övre delarna på straffskalan. Jag håller mig till lagtexten och konstaterar att RA kunde ha dömts till ett betydligt längre straff.
5. Lagtexten medger upp till 18 år eller livstid. Det är bara rättspraxis som förhindrar en betydligt hårdare dom. Det är nämligen omöjligt att föreställa sig ett grövre Försök till människorov än att kidnappa ett barn på öppen gata i avsikt att sexmörda henne. Uppsåtet med kidnappningen är klarlagt av förundersökningens fynd i hans dator.
Det är endast pga dig och dina gelikars aktiva arbete för att ge låga straff som RA var på fri fot och kunde mörda. Lagtexten finns redan för att ett sådant ärkesvin skulle ha varit inlåst.
1. Okej, tack för det. Du växer verkligen i mina ögon...
2. Jag uppfattar det som att du inte riktigt plockade upp det här med proportionalitet och rimlighet; Om man dömer ut maxstraff för (försöks)gärningar som skett under begränsad tid och där målsägande inte skadats eller ens förts bort - hur skall man då bestraffa fall där personer hållits inlåsta i flera dagar eller veckor, eller där personer utsatts för allvarligt hot eller våld?
Apropå "minus ungdomsrabatten" så är det ju just ungdomsrabatten som hindrat det fulla straffvärdet, vilket gör att denna punkten är en ickefråga. Så jag frågar: Givet den ungdomsrabatt som förelåg vad hade du då viljat ha för straff här?
3-4. Att Försök till människorov har livstids fängelse i straffskalan är vi helt överens om (...det roliga är att du i inledningen av vår diskussion fick för dig att jag inte var av den åsikten, fast jag i själva verket hade skrivit TVÅ inlägg innan vår diskussion där jag klargjorde just detta). Men det är ju inte förekomsten av att "livstids fängelse finns i straffskalan" som är det viktiga i detta, utan hur lagen/praxis skall tillämpas.
5. Beträffande "sex-mord" så har jag redan klargjort att detta aldrig omfattats av åklagarens åtal eller tingsrättens dom.