Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 21:40
Medlem
tukkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riktigtoklart
Expressen, sftonbladet etc har gått ut med att det är 26 åringen som är tidigare dömd för försök till kidnappning som är misstänkt för mordet.

Ja, absolut.

Men folk i tråden lägger ut inkomstuppgifter och namn på en P*r, också boende på Ekerö, och pekar ut honom som 45-åringen.

Så vitt jag vet är inte det bekräftat?
Citera
Avstängd
Eftersom att Robin (bytt namn till hampus) har skyddad identitet så kommer ni inte att hitta några uppgifter om honom över huvud taget. Inte ens skatteverket kan hitta honom. Inkomstuppgifter, adress mm är det ingen som vet något om förutom polisen.
Citera
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riktigtoklart
Bilden på honom som jag syftar på är den som är publicerad på Nordfront. Han ser ju ut som en städad, svensk man? Skulle kunna jobba på bank? Obehagligt normal. En sån som man inte skulle kunna tänka sig skulle kunna göra sånt här.
Om du pratar om bilden på endast hans ansikte? Okej, bred hals (bitig kankse), men han depar med ögonen. Jag kan definitvit se galenskap därinne.
Citera
2025-12-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Utan någon som helst respekt... Ni som är juridiskt verksamma är inte del av lösningen på våldsvågen i Sverige utan del av problemet. Du vet dock inget om mina kunskaper i ämnet.

Naturligtvis borde försöksbrott straffas lika hårt som fullbordat brott. Har vi folkomröstning så är jag övertygad om att den åsikten vinner stort. Människor ska inte komma billigare undan för att de är klantskallar.

Vad RAs avsikt var med sitt försök till kidnappning är ställt bortom varje rimligt tvivel. Men naturligtvis kan man ta till brännvinsadvokatyren för att hitta på helt orimliga alternativ i avsikt att få släppa ut en ond människa så snart som möjligt. Det lyckades bra denna gång.

Straffrabatt betyder en sak i juridiken, jag vet mycket väl vad det är, men nu använde jag det även retoriskt. Du vill ge rabatt för att RA var klantig och misslyckades med sitt planerade sexmord 2019. Det får stå för dig.

Faktum är att det är pga att ni i rättsväsendet inte gjorde ert jobb 2019 som RA har kunnat mörda nu. Det finns inget försvar för hur RA har hanterats. Noll. För flatheten har lett till ett mord.

1. Jag tror du kan lyfta fram dina argument, utan den approachen du nu väljer att ha. Men vill du hålla på som du gör så kan jag haka på genom att säga att dina inledande inlägg med all önskvärd tydlighet visade vilka "kunskaper" du har i ämnet. Såpass mycket kan jag iallafall säga att jag "vet"...

2. Om försöksbrott skall/borde straffas lika hårt som ett fullbordat brott så behövs det rimligen inte finnas några försöksbrott eller osjälvständiga brottsformer. Om du ägnar dig en stund åt att fundera över hur det hade sett ut med "ditt förslag" så kommer du nog ganska snabbt kunnat konstatera problem i grundläggande juridiska fundament som proportionalitet, konsekvens, rättvisa och förutsebarhet. Jag vill dock vara tydlig med att jag absolut anser att (vissa) allvarliga fall av försöksbrott absolut skall vara mer straffvärda och kunna komma upp i liknande straffnivåer som ett fullbordat brott. Så där finns ingen oenighet!

3. Jag kan konstatera att han dömdes för Försök till människorov - och att åklagaren inte åtalade för någonting annat än just Försök till människorov. Jag har i följande inlägg berört svårigheterna med att åtala/döma när det rör gärningar som kan bli föremål för konkurrens eller konsumtion, även om just Förberedelse till våldtäkt mot barn hade varit teoretiskt möjligt att även åtala/döma för. Läs: (FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)

4. Jag har aldrig sagt att jag vill ge den här personen rabatt för att han misslyckades med sitt planerade sexmord. Jag förstår mycket väl att dina argument är svaga och att du för tillfället har uppförsbacke, men du behöver inte lägga ord i min mun för det...

5. Förklara gärna "hur man skulle gjort" och vilka handlingsutrymmen man hade 2019 när det dels rörde ett försöksbrott och dels fanns en ungdomsrabatt som gjorde att den tilltalade endast skulle få 67% av det ordinarie straffvärdet....
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Denna fras ”sedan tidigare är känd av polisen” står mig upp i halsen. Om dessa äckel är kända av polisen, ska de inte ens vara ute i samhället. Hur många offer ska skördas, innan samhället och myndigheter inser att vi måste sluta dalta och tycka synd om förövarna? ”De har haft så svår barndom” hållet inte längre.
Polisen känner till dem, men kan inget göra innan de har en misstanke om brott. Politikerna och i sista hand domarna/juristerna ser till att asen finns ute i samhället.

Snuten vet relativt ofta var de skall leta, plocka in. Men har de (polisen) inget på fötterna släpps asen ut igen snabbare än snuten hinner avsluta sitt pass för dagen/kvällen.
Citera
Medlem
Zeta9s avatar
Varför får man aldrig reda på vid besinningslösa våldsdåd om förövarna fick några receptbelagda mediciner utskrivna. Preparat som kan ha påverkat beteendet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valsmoms
Var My det tilltänkta offret eller valde MGM henne på måfå? Satt han i bilen och hoppades på att ett lämpligt offer skulle gå av tåget?

Nu ligger jag lite efter men han har ju planerat detta. Han har väl spanat och förstått att det vid 01:30 tiden på natten är bra mycket större chans att det ska komma någon ensam som han kan ge sig på utan att bli sedd, än om han ligger i bakhåll kl 18:00 när det väller ut folk från tåget. Ska man plocka någon vid 2 på natten så kan man få sitta där många nätter och spana innan rätta tillfället dyker upp, innan det kommer någon alls som han vill ge sig på. Så det visar ju i så fall på kalkylering, planering och även tålamod. Kallsinne helt enkelt. Det var ingenting han kom på i stunden.
Citera
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Tinder-spåret som vissa pratar om, jag undrar det... Skulle GM och BO matchat på Tinder? Jag menar, de spelar ju inte i samma liga utseendemässigt.
Citera
2025-12-28, 21:42
Medlem
tukkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Eftersom att Robin (bytt namn till hampus) har skyddad identitet så kommer ni inte att hitta några uppgifter om honom över huvud taget. Inte ens skatteverket kan hitta honom. Inkomstuppgifter, adress mm är det ingen som vet något om förutom polisen.

Tydligen bytt namn till Vilma nyligen, enligt samnytt.

https://samnytt.se/han-kidnappade-och-styckmordade-kvinnan-greps-nar-kroppsdelar-gravdes-ned
Citera
2025-12-28, 21:42
Medlem
MGM har bytt namn till Vilma och kommer nu att avtjäna straffet på kvinnofängelse helt i enighet med den vansinniga lagen som Ulf Kristersson drev igenom där folk kunde byta kön som strumpor.

Källa Samnytt.
Citera
2025-12-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antwoord
Jag tror inte att just detta hade hjälpt henne. Som många andra här tycker jag personligen att han borde ha fått ett längre straff för kidnappningen. Att fantisera om att kidnappa, våldta och mörda ett barn är en sak, men att faktiskt gå ut, införskaffa medel och sedan faktiskt försöka sig på att leva ut sin fantasi, är en helt annan sak. Har man passerat den gränsen mentalt, även om brottet då inte var fullbordat, så anser jag personligen att han borde fått ett betydligt hårdare straff än vad han fick. Kanske hade det hjälpt, i alla fall My.

En fråga tillbaka! Jag jag tror jag läste i tråden att du känner till juridik väl. Tror du att det är en juridisk möjlighet att få till en lagändring där tex individer som dömts till sexualbrott (som mgm inte har, jag läste det också) inte har möjlighet att få skyddade uppgifter (från Skatteverket och Polisen)? Pga att det är en större vinst för samhället som helhet att personen är känd än det individuella skydd det ger för den dömda. Jag undrar genuint om det är något som skulle kunna gå igenom i Sverige på grund av, hur jag själv uppfattar det, den stora tyng som läggs på en individs rättigheter i förhållande till samhället intresse.
Att ens fantisera något sådant skriker att människan är helgalen psykopat och ond rakt igenom.

Hoppas det blir livstid i straff. Vilka vidriga människor det finns, borde sitta i förvar för att skydda oss vanliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Tycker det är sjukt hur man gör allt för att underlätta för sådana att fortsätta begå brott.

Varför försvarar och skyddar man kriminellt avskum? Deras sits är självförvållat.
Senast redigerad av EpicUsername 2025-12-28 kl. 21:45.
Citera
2025-12-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Med all respekt...men det känns både provocerande och orimligt att jag som är verksam inom juridiken, och sysslar med detta varje dag, skall behöva upplysas av dig som varken kan detta eller kan erkänna att du har fel. Men för att förtydliga:

Gärningsmannen har inte fått straffrabatt för att brottsoffret lyckades fly (han fick straffrabatt för att han var under 21 år). Eftersom försökspunkten inte passerats, och brottet inte fullbordats, så har han dömts till Försök till människorov. Människorov har straffskalan 4-18 år eller fängelse på livstid. Försöksbrottet innefattas också av denna straffskalan, men med möjlighet att understiga minimistraffet eftersom det handlar om just ett försöksbrott.

Man kan tycka vad man vill om praxis. Men att ett försöksbrott generellt inte skall anses lika straffvärt som ett fullbordat brott är väl knappast något kontroversiellt? Inte heller att det skall krävas oerhört mycket för att ett försöksbrott skall nå upp till maxstraffet kan väl anses märkligt? Beträffande ungdomsreduktionen/rabatten så var inte detta praxis utan lagstadgat - och var detta t.o.m 2022 när ungdomsrabatten skrotades.

Att hans egentliga "avsikt" var att sexmörda 10-åringen är mycket möjligt. Men eftersom han inte dömdes för varken försök eller förberedelse till våldtäkt mot barn ELLER försök eller förberedelse till mord så kan man inte beakta i detta i straffmätningen.
Å andra sidan var väl kidnappningen fullbordad, bara det att ungen lyckades fly strax efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in