Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2025-12-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det stora problemet med frågeställningen är väl att kreti och pleti tror att sådant som Rolex-klockor, största Merca-modellen, löjligt dyra märkeskläder som inte är skräddarsydda, senaste mobiltelefonen o.s.v. signalerar hög social status.

Bland de med väldigt hög social status betyder de där prylarna och löjliga kläderna dock ingenting alls.

I jobbet har jag god kontakt med en av Sveriges rikaste privata markägare, tillika högadel, och jag brukar roa mig med att visa hans primära fastighet för diverse dejter, kompisar o.s.v. Det slår i princip aldrig fel, de tycker inte att det är imponerande alls, när det i själva verket formligen skriker kulturellt kapital och klass. Däremot hade alla de här personerna förmodligen blivit väldigt imponerade av någon sjunde klassens artist med en Ferrari.

Det handlar helt enkelt om att människor idag inte förstår någonting om vad som faktiskt besitter värde i kretsar som förstår värde, då de får sin omvärldskunskap från obildade influencers på Youtube eller TikTok. Det är fullt förståeligt att man inte förstår vad man ser, som i sammanhanget ovan, när det är Jockiboi och andra som står för måttstocken över vad det innebär att ha hög status.

Du kan väl ge några hypotetiska exempel på vad kulturellt kapital och klass är för dig - eller snarare för din klient.

Du behöver inte precisera på ett sådant sätt att du avslöjar dig.

Tror du han skaffat dessa ägodelar pga smak - eller pga i första hand den status de signalerar?
Citera
2025-12-28, 18:41
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Kände en som vad god för mycket, samlade på årgångswhiskey. Förmögenhet 500m++

Känner en annan gubbe som är god för ungefär samma förmögenhet idag. Samlar på absolut ingenting, förutom på aktier på den amerikanska börsen. Allt är det sjaskigaste man kan tänka sig, stolen han sitter på luktar skit och har hål med utbuktande gammalt skumgummi. Kan inte ens bjuda på snabbkaffe när man kommer och hälsar på.

Numismatik vet jag andra som är "normalrika" 2-10m sysslar med.

Kom och tänka på dyra jaktvapen.

https://www.di.se/nyheter/superrika-koper-deras-lyxvapen/

I dag börjar priserna för den enklaste modellen Professional på 450.000 kronor, mellansegmentet Artemis på 1,2 miljoner kronor och en helt unik One of one på 2,6 Mkr.

Det finns egentligen ingen övre gräns. Toppnoteringen hittills för ett enskilt vapen är 8,9 Mkr, det såldes till en medlem av den kungliga familjen i Abu Dhabi 2008.
Senast redigerad av Mullret 2025-12-28 kl. 19:11.
Citera
2025-12-28, 20:22
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Du kan väl ge några hypotetiska exempel på vad kulturellt kapital och klass är för dig - eller snarare för din klient.

Du behöver inte precisera på ett sådant sätt att du avslöjar dig.

Tror du han skaffat dessa ägodelar pga smak - eller pga i första hand den status de signalerar?

En vacker släktgård som varit i hans familj i ungefär 450 år, har jag för mig att han sagt. Det är ett imponerande boningshus och väldigt vackert (även om det nuvarande huset fick byggas efter en brand på 1800-talet där ursprungsbyggnaderna försvann). Det är dock inte flashigt eller "Trump-aktigt".

Ett vårdande av flera tusen hektar mark, med omtanke om såväl historik, växtlighet och landskapsbild. Ett stort jakt och viltvårdsintresse därtill.

En förmåga att röra sig i alla sociala cirklar utan att framstå som nyrik och föra sig med manér som inte passar situationen.

Ett gigantiskt projekt efter en önskan att lägga närmare 3 miljoner kronor på specialbyggda ekdörrar och infästningar med sniderier i tidstypisk design för att ersätta fuktförstörda motsvarigheter i en släktägd byggnad.

En samling av jaktbössor som varit i släkten så långt tillbaka som mitten av 1500-talet. Bara vapnen i sig måste ha ett samlarvärde på flera miljoner då proveniens och bakgrundshistoria finns hos allihop.

Den här typen av saker är vad som signalerar överklass. Vikten av att vårda vad som varit, vad som är nu och vad som komma skall.

Status, av den typ vi generellt betecknar status (d.v.s. dyra bilar, dyra semesterresor, flashiga märkeskläder, fånigt dyra klockor, o.s.v.) är ointressant för en människa som den här karln och hans fru, det är något som kommer på köpet och som förstås automatiskt av de som spelar roll. De är rika nog att fullständigt krossa varenda uppstickare som skulle våga sig på att försöka tävla, men har inget som helst intresse av att göra det. Sådana människor saknar intresse för den här typen av personer och de ser snarast med avsmak på människor som på ett vulgärt sätt ska tramsa med sina pengar.
Senast redigerad av T-80U 2025-12-28 kl. 20:27. Anledning: Jag stavade naturligtvis fel till proveniens
Citera
2025-12-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
En vacker släktgård som varit i hans familj i ungefär 450 år, har jag för mig att han sagt. Det är ett imponerande boningshus och väldigt vackert (även om det nuvarande huset fick byggas efter en brand på 1800-talet där ursprungsbyggnaderna försvann). Det är dock inte flashigt eller "Trump-aktigt".

Ett vårdande av flera tusen hektar mark, med omtanke om såväl historik, växtlighet och landskapsbild. Ett stort jakt och viltvårdsintresse därtill.

En förmåga att röra sig i alla sociala cirklar utan att framstå som nyrik och föra sig med manér som inte passar situationen.

Ett gigantiskt projekt efter en önskan att lägga närmare 3 miljoner kronor på specialbyggda ekdörrar och infästningar med sniderier i tidstypisk design för att ersätta fuktförstörda motsvarigheter i en släktägd byggnad.

En samling av jaktbössor som varit i släkten så långt tillbaka som mitten av 1500-talet. Bara vapnen i sig måste ha ett samlarvärde på flera miljoner då proveniens och bakgrundshistoria finns hos allihop.

Den här typen av saker är vad som signalerar överklass. Vikten av att vårda vad som varit, vad som är nu och vad som komma skall.

Status, av den typ vi generellt betecknar status (d.v.s. dyra bilar, dyra semesterresor, flashiga märkeskläder, fånigt dyra klockor, o.s.v.) är ointressant för en människa som den här karln och hans fru, det är något som kommer på köpet och som förstås automatiskt av de som spelar roll. De är rika nog att fullständigt krossa varenda uppstickare som skulle våga sig på att försöka tävla, men har inget som helst intresse av att göra det. Sådana människor saknar intresse för den här typen av personer och de ser snarast med avsmak på människor som på ett vulgärt sätt ska tramsa med sina pengar.

Men dina bekanta begrep verkligen inget av det?
Citera
2025-12-28, 20:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Men dina bekanta begrep verkligen inget av det?

Ytterst få människor begriper det. De flesta av mina vänner och bekanta är som folk är mest.
Citera
Idag, 17:41
Medlem
Lars Wingefors, vd för Embracer, samlar på serietidningar, men då i gott skick och de tidiga upplagorna.

"Lars Wingefors AB har köpt den historiska fastigheten Hammarö-Lunden på Skoghall. Byggnaden ska användas som arkiv för bland annat svenska serietidningar. "
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in