2025-12-28, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Aldrig att man swishar till forumet när de krånglar hela tiden.Samt att Admin håller sig borta för infot.

Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Precis inte en spänn ska de få
Ni är snålisar som aldrig bidrar till nåt
Vilken förening stöttade ni senast?

Ontopic
Får temporarily disabled
Säpo som stängt yttrandefriheten?
Citera
2025-12-28, 19:16
Medlem
Har Flashback Sveriges sämsta server eller vad är det frågan om?
Citera
2025-12-28, 20:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Har Flashback Sveriges sämsta server eller vad är det frågan om?
Som tidigare skrivits så ddosas forumet, därför det ibland snurrar på bra och ibland går segt.
Citera
2025-12-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Som tidigare skrivits så ddosas forumet, därför det ibland snurrar på bra och ibland går segt.
Var är det skrivet att det är DDOS? Har en Admin/Mod skrivit det?

Edit: Ser nu att du är mod haha, årets tabbe går till mig. Jag tar på mig den.
Senast redigerad av Hypermannen 2025-12-28 kl. 20:44.
Citera
2025-12-28, 20:44
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Kan garantera att teknikerna sitter med det just nu. Testa gå in på "Mina inlägg" så ser du att funktionen är avstängd just nu. Vilket skedde efter min buggrapport här: (FB) Den officiella forumbuggtråden. Om det var på grund av den vet jag dock inte.

EDIT: De har även stängt av medlemslistan såg jag nu.
https://www.flashback.org/memberlist.php

Edit2: Även "inlägg i detta ämne" avstängt.

Kan dom inte fixa en sån där turbo-knapp som fanns på gamla datorer och lägga in den i servern?

Idag har det verkligen krånglat hela dagen. Jag trodde det var pga dom två julmorden och att det var mycket trafik.

Vad är det för idioter som ddosar Flashback? Vänsterpatrask?
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-12-28 kl. 20:46.
Citera
2025-12-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Kan dom inte fixa en sån där turbo-knapp som fanns på gamla datorer och lägga in den i servern?

Idag har det verkligen krånglat hela dagen. Jag trodde det var pga dom två julmorden och att det var mycket trafik.

Vad är det för idioter som ddosar Flashback? Vänsterpatrask?
AiP som omgrupperat?
Citera
2025-12-28, 20:52
Avstängd
Mr.RedHats avatar
Citat:
CPU är nästan aldrig flaskhalsen i såna här lägen. Det är minne, cache och databas-writes som strular, ofta i kombination med äldre/icke-optimerad kod.

Att man stängt av funktioner är snarare ett gott tecken. Det brukar betyda att man isolerar problemet eller dämpar belastningen medan man felsöker.
Citera
2025-12-28, 21:01
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
CPU är nästan aldrig flaskhalsen i såna här lägen. Det är minne, cache och databas-writes som strular, ofta i kombination med äldre/icke-optimerad kod.

Att man stängt av funktioner är snarare ett gott tecken. Det brukar betyda att man isolerar problemet eller dämpar belastningen medan man felsöker.

Borde det inte finnas ett skyddslager framför själva forumet som verifierar att det är en riktig besökare innan man släpps in på forumet?

Då tänker jag något som typ Basedflare (som skyddar massa nassesidor nuförtiden som blir hårt ddosade). Men såklart något som Flashback själva driver.

Det jag menar är att ddosarna inte ens ska lyckas nå forumet och orsaka problem. Dom blir utsparkade vid dörren.
Citera
2025-12-28, 21:20
Avstängd
Mr.RedHats avatar
Citat:
Borde det inte finnas ett skyddslager framför själva forumet som verifierar att det är en riktig besökare innan man släpps in på forumet?

Då tänker jag något som typ Basedflare (som skyddar massa nassesidor nuförtiden som blir hårt ddosade). Men såklart något som Flashback själva driver.

Det jag menar är att ddosarna inte ens ska lyckas nå forumet och orsaka problem.
Det finns sannolikt redan flera skyddslager framför forumet, men sådana är främst effektiva mot rå bandbredds-DDoS och enkla botnät. Vid belastning som ser “legitim” ut, t.ex. korrekta HTTP-requests från inloggade konton, släpps trafiken ofta igenom och flaskhalsen hamnar längre in i stacken såsom sessioner, cache eller databas-writes.

Att nginx svarar med 503 trots att den är uppe, i kombination med database-write errors, pekar just på backend-problem snarare än nät eller frontend. När skrivningar börjar fallera är det ofta state-tunga operationer som är begränsningen, inte CPU, och då hjälper varken mer bandbredd eller fler webbservrar om allt ändå trycker mot samma backend.

Det förklarar både de intermittenta problemen och varför funktioner stängs av eller begränsas: för att minska write-trycket och isolera felet under felsökning, inte för att skydd saknas framför forumet.
Citera
2025-12-29, 00:15
Avstängd
Mr.RedHats avatar
Ny sorts felmeddelande kl 00:08 och 00:12

Kod:
Database errorDatabase error
[sic!]

Skedde vid laddning av
Kod:
https://www.flashback.org/f29-flashback-51229

Det var cirka 195-198 tusen "användare" online strax före.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-29 kl. 00:26.
Citera
2025-12-29, 00:19
Medlem
Har krånglat varit segt för mig sedan ca 16 tiden idag..
Citera
2025-12-29, 00:48
Medlem
kukflashs avatar
Jag kan inte se mina inlägg, mina trådar eller citerade inlägg… fixa detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in