2025-12-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Kritikerna på Kultursidorna är helt i extas.

De ser denna fiktiva roman av KS, den hyllade teateruppsättningen och nu den till skyarna prisade TV-filmatiseringen som en verklighetsskildring av "hur illa vanliga människor far av kapitalismens utsugning, av moeraternas marknadsekonmi och av xtrmhogerns fascistiska och rasistiska inflytande".

Kultureliten, intalar tittarna att tro detta är en skildring inte bara av ett Sverige utan av Sverige.

Det är Feel-bad-fiktion-TV, för ett folk där alltför många hatar sig själva, som nobbar "borgerlig utbildning" och hellre jobbar på hemtjänsten för att som de lärts "prioritera mjuka värden".

Och som tror att bara vi får bort DE RIKA då blir det ett RÄTTVIST samhälle. Fiktiva karaktären Jana, kommer lugnt rösta rött i höst och tittarna blir inspirerade att göra som förebilden starka kvinnan Jana.

Vem ska jobba inom hemtjänsten då, menar du? Någon måste ju göra det. Vad är det för fel på medmänsklighet?
Citera
2025-12-28, 11:31
Medlem
Sträckkollade och älskade denna serie, den har nästan allt utom att våld och dödande av djur är helt normalt. Som det brukar, inget nytt på den punkten tyvärr. Men Norrland är något visst och jag gillade dessa karaktärer, John var så mystisk och vacker på nåt vis och kärleken mellan bror och syster gripande.
Citera
2025-12-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
SVT levererar som regel bra drama, tvivlar inte en sekund på att det är ett bra drama, boken är bra, om än skrivet på ett överdrivet skitnödigt vis. Vilket är synonymt med författaren, tyvärr.

Klart sevärt, till skillnad från mycket annat skräp som sänds på SVT.
Citera
2025-12-28, 11:39
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Intressant
Tänker man inte på
Har åkt långfärdsbuss en del och träffar alltid intressanta människor
Betydligt mer positiva och varma än hur de framställs i svt. Gästfria.
Jag Känner frihet i Norra Sverige!

Håller med. Det finns mycket trevligt folk norröver. Jag får dock rätta mig själv lite. Mellan Gävle och Luleå är det ca 75 mil. Åker man vidare upp mot Kiruna blir det bortåt 100 mil så Norrland är rejält stort.
Citera
2025-12-28, 12:20
Medlem
Knotknets avatar
Bra serie och mycket bra skildring av norrlänningar. Så är de allihopa.
Citera
2025-12-28, 12:41
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Kul läsning i tråden med alla fördomar om ett Norrland som inte finns.

Finns motsvarande fördomar om Götaland och Svealand eller är dessa två landsdelar så kulturellt obetydliga och diffusa att det endast är SMHI som av meteorologiska skäl tar hänsyn till deras existens genom att nämna dem vid namn numera?
Citera
2025-12-28, 13:08
Medlem
glockenreins avatar
Har nu sett ett avsnitt och tyckte det var svinbra! Även tjejen gillade den.
Citera
2025-12-28, 13:17
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vad means med skitnödigt? Type pretantiöst/överdramatiskt?

Pretentiöst språk och högtravande, saknar melodi i språket. Litteratur främst för litteraturkritiker och litteraturvetare. Givetvis finns det positivt i allt detta. Men det överskuggas tyvärr av allt krånglande. Vilket tack och lov inte framkommer i teve-serien.
Citera
2025-12-28, 13:20
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Ja, jag såg en dokumentär om författaren. Verkade så torr och urtråkig. Ledsam.

Många duktiga författare och konstnärer är väl mer komplexa än vanligt folk, tycker dock hon krånglar till sitt språk, med tanke på de berättelser hon vill förmedla. Jag gillar fläckvist krånglighet och bångstyrighet i språk, men med de berättelser hon levererar går de inte riktigt i armkrok.
Citera
2025-12-28, 13:21
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Som regel, seriöst?

SVT Drama har levererat fantastiska produktioner sedan åttiotalet, mycket hög lägstanivå. Dock har de tappat det helt i det närmaste, de sista fem åren, med få undantag.
Citera
2025-12-28, 13:24
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Klart sevärt, till skillnad från mycket annat skräp som sänds på SVT.

Jag såg serien igår och tycker lika. En stabil trea av fem. Amanda Jansson var grym. Efter Tunna Blå Linjen blir nog denna serie hennes biljett rakt upp på gräddhyllan framöver. En av de bättre kvinnliga skådisarna på senare år. Vilket hon underströk i denna serie.
Citera
2025-12-28, 13:28
Medlem
jontepsgs avatar
Drog igenom alla 4 avsnitt, en väldigt bra serie. Kanske den bästa svenska serien 2025 tillsammans med "Parterapi i Gagnef".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in