2025-12-28, 09:40
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Säkert bra..... om man är norrlänning? Som skåning känns de som ett annat land... hoppas det inte är vanligt med den här typen av missär och boende i norrland?

Alltså, vissa skånska småorter är ärligt talat rätt så inavlade de också. Tänkt typ Sjöbos omnejd och vidare åt nordöst.
Citera
2025-12-28, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Någon som kikat på denna serie från svt?
Släpptes igår och består av fyra avsnitt.

Baserad på en bok från Karin Smirnoff.

Funderar på om jag ska se den eller bygga lego och kan inte riktigt bestämma mig.

Såg alla avsnitt men tyckte inte det var särskilt bra. Har inte läst boken men antar att boken var mer utförlig och kanske gav mer svar? Här blev väldigt mycket ofullständigt och hoppigt.
Citera
2025-12-28, 09:52
Medlem
Borstis84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Säkert bra..... om man är norrlänning? Som skåning känns de som ett annat land... hoppas det inte är vanligt med den här typen av missär och boende i norrland?

Just därför serien är totalt värdelös. Sprider bara fördomar om Norrlands inland. Det är inte så att 100 procent av alla invånare drivs av hat och lever nära misär, så som karaktärerna i serien. Så verklighetsfrånvänd så jag skrattade högt åt eländet flera gånger.
Citera
2025-12-28, 10:01
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Kritikerna på Kultursidorna är helt i extas.

De ser denna fiktiva roman av KS, den hyllade teateruppsättningen och nu den till skyarna prisade TV-filmatiseringen som en verklighetsskildring av "hur illa vanliga människor far av kapitalismens utsugning, av moeraternas marknadsekonmi och av xtrmhogerns fascistiska och rasistiska inflytande".

Kultureliten, intalar tittarna att tro detta är en skildring inte bara av ett Sverige utan av Sverige.

Det är Feel-bad-fiktion-TV, för ett folk där alltför många hatar sig själva, som nobbar "borgerlig utbildning" och hellre jobbar på hemtjänsten för att som de lärts "prioritera mjuka värden".

Och som tror att bara vi får bort DE RIKA då blir det ett RÄTTVIST samhälle. Fiktiva karaktären Jana, kommer lugnt rösta rött i höst och tittarna blir inspirerade att göra som förebilden starka kvinnan Jana.
Citera
2025-12-28, 10:08
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Missär, rattfyllor, våld, trasiga familjer allt är som vanligt när Norrland ska beskrivas. Men spännande är den.

Den beskrivs ju så för att boken är sån?
Citera
2025-12-28, 10:12
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Folk i norrland är nog som folk är mest, finns mycket misär i stockholm och gbg också, folk sitter och super och dör ensamma utan att någon märker det på veckor.
Veckor? Det finns folk som döda i flera år där man hittat enbart skelett i lägenheten.
Det är inte nödvändigtvis att de levt i misär utan att de kanske inte har barn, vännerna har dött och hyran varit på Autogiro.

Nu har jag aldrig varit norr om Sundsvall men jag får inte intrycket att Norrlänningar är som övrigt folk i landet utan har en viss speciell livsstil på gott och ont. Själv hade jag nog trivts i Norrland.

Men känns som baserat på nyheter och TV-serier att i Norrland förekommer mer mord och grymheter än i Malmö. GBG och Sthlm. Visst inte samma problem med gäng men ändå mycket hög kriminalitet, skillnaden är att det ofta enskilda eller mindre grupper. Ni har inte den organiserade miljön.

Helt klart så är det mer mystik med norrland och mordserier. "Jägarna" blev en succe, hade nog inte blivit samma succse om den utspelade sig i Blekinge.

ÅRE-morden tycker jag var rätt bra också, hade inte alls varit lika bra om annan plats.

Ser du på mordrättegångar exklusive de större städerna är Norrland dominerande speciellt våld i nära relationer. Sonen går berserk med knivven mot familjen, sonen skjuter sin gamla far i huvudet med hagelbössa osv.
Citera
2025-12-28, 10:23
Medlem
wwrs avatar
Jag jobbar på ett nytt manus. Huvudpersonerna har blivit arbetslösa efter Stegras, Northvolts och SSAB:s konkurser. De fördriver tiden med alkohol, droger incest och Mord I Malå med pedofili. Jag kommer att kunna sälja det dyrt som svenskt drama. 😂

Hälsa vänstermupparna (=alla våra politiker) och EU-kommissionen att ju mer skit de kastar på oss, ju starkare blir vi. Vi har Internet nu och smörjan de skriver faller mer och mer tillbaka på dem själva. Folk inser att detta bara är dravel.
Senast redigerad av wwr 2025-12-28 kl. 10:25.
Citera
2025-12-28, 10:31
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag for ner till min bror.

Det är korrekt svenska. De som arbetar där borde gå mindre värdegrundskurser och istället lära sig svenska språket.
Han heter ju Bror.
Citera
2025-12-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Den beskrivs ju så för att boken är sån?

Ja, men det gör ju inte saken bättre eller hur?
Citera
2025-12-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Alltså, vissa skånska småorter är ärligt talat rätt så inavlade de också. Tänkt typ Sjöbos omnejd och vidare åt nordöst.
jo det är sant men det är inte riktigt samma missär. Närmast kommer nog .plötsligt i vinslöv.
Citera
2025-12-28, 11:14
Medlem
Doodis avatar
Såg den igår då en viss person på andra sidan sängen tjatade om hur bra den skulle vara, det hade hon ju läst och liknande serier med samma skådisar hade varit så hemskt bra. (Vi har sett dem, jag minns de inte.)
Inte för att förväntningarna var stora, men alla karikatyrer i den här serien var bara för mycket. Det kändes som att de gjort en långfilm baserad på den löjligaste trams-thriller-novellen du köper på en flygplats för att omslaget ser lite häftigt ut, sen uppdelad till en kort tv-serie.

När jag sa att handlingen, de sociala kontakterna mellan karikatyrerna som utgör historiens karaktärer var på en överdriven nivå att det blev på tok för overkligt svarade hon på andra sidan sängen: ”Verklihetstrogen är ju precis vad den är!? Hur kan du säga något annat!?”
Vi tycker olika antar jag.
Citera
2025-12-28, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
SVT levererar som regel bra drama, tvivlar inte en sekund på att det är ett bra drama, boken är bra, om än skrivet på ett överdrivet skitnödigt vis. Vilket är synonymt med författaren, tyvärr.

Som regel, seriöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in