2025-12-28, 11:27
Medlem
tomyhockeys avatar
har den kommit fram om MGM har haft kopplingar till BO's familj ?
Citera
2025-12-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolbord
Jag har över 20 000 utb-timmar i ämnet och är högst troligt den med mest kunskap i landet och jag förstår dina tankar om detta, förstår att du tycker att du har rätt för det låter rätt.

Men problem i barndomen finns alltid hos problematisk brukare, många vet inte ens om att dom använder droger som självmedicinering.

Beroendet droger ger är aldrig orsak till att dom fortsätter använda, abstinence från alkohol är mycket värre, kan t.o.m vara dödlig.

Dock förstår jag att du och många andra resonerar som ni gör, få ämnen som det ljugits, överdrivits o.s.v

Har själv varit lurad och det tog flera år att inse hur lurad man varit, så ni är i gott sällskap.

En "frisk" människa slutar då det negativa överstiger det positiva, bara dom som självmedicimerar fortsätter fast det blir mer o
mer destruktivt.
Det är deras sätt att överleva.

Ja, trauma från barndomen är definitivt en orsak till att folk självmedicinerar med alkohol eller droger.
Sådant trauma kan, som du vet, bidra till psykisk ohälsa. Som du skriver är många omedvetna om att de faktiskt självmedicinerar, då de aldrig fått eller sökt hjälp för sina trauman vilka senare i livet kan dyka upp i form av depression och ångest. Då kan man ledas till att anta att grundorsaken ligger i att man jobbar för mycket, utsätter sig för onödig stress, måste trappa ner takten, går in i väggen etc.

I mitt eget fall har jag tidigare i mitt liv självmedicinerat med alkohol och det var ett destruktivt liv; inget glamoröst precis men ansåg det tyvärr 'nödvändigt' för att kunna leva dag till dag p.g.a. inre sår.
Den dagen jag insåg det var nog min stora räddning.
Citera
2025-12-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Känns ju fräscht att skylla dådet på skattesänkningar..

Ett helt team av psykologer blev avskedade på min vårdcentral på grund utav nedskärningar. Det här var tre år sedan och saker lär ju inte vara bättre nu.

Du kan tycka att det är ofräscht att skylla på politik, men inte förrän det satsas på sjukvård kommer det här att kunna vända. Det kommer bara att bli värre.
Citera
2025-12-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Vi har 2 miljoner psykfall i Sverige. Ända räddningen är återvandring samt att dårhusen öppnar igen!

Kunde inte sagt det bättre själv,
Citera
2025-12-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Antar att dina 20 000 utb-timmar är på gatan när du sålt droger.
Ingen normal människa försvarar droganvändning.

Nej men en normal människa kan förstå att det kan finnas olika underliggande orsaker till självmedicinering.
Citera
2025-12-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Varför tror du att polisen slutar jobba bara för att det inte kan väckas åtal? Minns morden i Örebro där man ju jobbade vidare långt efter att man fattat vem som var mördaren samt att denna var död.

F ö så vill polisen ha in tips. Det kanske också kan vara en ledtråd om att de fortfarande lägger pussel trots att de såklart är säkra på att mördaren är den avlidne.

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-undersokte-mordplatsen-i-boden-vill-ha-in-tips

Läs gärna vad det står. Självklart kommer polisen utreda klart men slutsatserna kommer inte bli offentliga och således många obesvarade frågor om inte de som vet berättar.
Citera
2025-12-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Han pratade väl om de Colombianska bröderna MGM o hans lika misslyckade storebror.... de som ej hade koppling till arbetsmarknaden... då skolan, trots stor frånvaro varit deras fasta plats i samhället.
Vet inte? Men nog börjar han bli riktigt trött?
Citera
2025-12-28, 11:59
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kemankaret
Vet inte? Men nog börjar han bli riktigt trött?

Vissa saker han säger är ändå en bra analys... som bristande anknytning till samhälle o jobb

Colombia har exporterat många skadade adoptivbarn och även andra barn. Colombia är ett trasigt samhälle.

2 Kollegor på 2 olika jobb hade Colombianska adoptivsöner, barn som endast en mor kan gilla ( Typ Jackie Arklöv (vet han är från Liberia) )
Citera
2025-12-28, 11:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kemankaret
Jag ser på det, han säger att det är 2 pojkar?

Dom är ju 2 pojkar och 1 flicka
Citera
2025-12-28, 12:10
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Information som jag fått till mig.

Runt fyra timmar var han i huset och kvinnan mördades innan han gick in.

Jag kan inte gå i godo för sanningshalten.
Om det är sant så pekar det på att mamman sågs som ett hinder som skulle undanröjas. Och då faller teorierna om att han skulle ha lärt känna henne på ex. gymmet.
Citera
2025-12-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LustForYouth
Han har länge hotat och skrämt sin familj och, vad det verkar, missbrukat droger. Mamman har själv gått ut och berättat hur skev och hotfull han varit, så det här kom inte från ingenstans. Psykiskt oberäknelig kan vara en faktor, men den frigör inte från ansvar, särskilt när han skrevs ut från psykiatrin så snabbt. Han har uppenbart valt en destruktiv livsstil

Jag har inte skrivit att GM skulle vara fri från ansvar. Istället har jag poängterat skillnaden mellan att vara 'ond' (som du skrev) och oberäknelig. Eftersom alla syskonen i familjen verkar vara labila (enigt utsagor från dem som känner familjen) kan man väl inte mena att GM speciellt har 'valt' att vara psykiskt labil. Han har ju trots allt varit intagen tidigare så att han inte varit frisk är väl dokumenterat. Man lägger inte in någon på sjukhus för att den skulle anses vara 'elak' eller 'ond till sin karaktär.

Sedan är jag inte någon som vill frånta en individ sitt egenansvar. Alla människor har ett visst sådant.
Citera
2025-12-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Vissa saker han säger är ändå en bra analys... som bristande anknytning till samhälle o jobb

Colombia har exporterat många skadade adoptivbarn och även andra barn. Colombia är ett trasigt samhälle.

2 Kollegor på 2 olika jobb hade Colombianska adoptivsöner, barn som endast en mor kan gilla ( Typ Jackie Arklöv (vet han är från Liberia) )

Det är intressant att just colombianska adoptivbarn är så överrepresenterade i psykopatiska våldsbrott. Jag känner också till en person adopterad från colombia. Han är en total våldspykopat och en av de vidrigaste människorna som jag någonsin träffat.

Säkert en kombination av arv och miljö. Det är inte toppskiktet som adopterar bort sina barn utan en överrepresentation av korkade individer, antisociala och psyksjuka. Egenskaper som i sin tur förs vidare till barnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in