2025-12-28, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Nu sägs det i norsk media att masken var inställd på 7000 meter, självklart med förbehåll att inställningen ändrats efter han hittades.
En naturlig fråga är ju dock om det går att ta fel mellan meter och fot når man använder den.
https://www.vg.no/sport/i/ExWBp5/opplysninger-til-vg-bakkens-hoeydemaske-stilt-inn-paa-7000-m-o-h

Fot, feets är det normala när det gäller höjd över havet. En fot = 0,305 meter. Det används överallt särskilt inom flyget.
Så du har säkert rätt där.

7000 feet (fötter) mostvarar alltså 2100 meter över havet. Det är en fullt normal starthöjd för elitidrottare, som ska börja med höghöjdsträning.

Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04
Man kan köpa en höghöjdsmask för 500 kr på Fyndiq.
Hoppas folk lär sig och inte experimenterar med sådant.
Hur kan man ens sälja sådana produkter.
https://fyndiq.se/produkt/2024-hoghojdsmask-traningsmask-for-man-for-att-forbattra-lungkapaciteten-24-nivaer-andningsmotstand- fitnessmask-for-att-uppgradera-uthallighet-for-alla-9e8ab231c03e446a/

Ja, det måste ju vara närapå olagligt att sälja sådana. Denna modell har en växlingsventil så att utandningsluften återgår till och blandas med inandningsluften.

Den kan bli helt livsfarlig. Att man svimmar med den på, och då kan man inte kontrollera andningen själv. Utan kan dö på kuppen.
En sådan kan inte kalibreras med avseende på CO2-halten, dvs inte utan avancerade labb-instrument.
Och man märker inget förrän man plötsligt bara svimmar av.

Jämför med att andas i en påse, tex. ?
Eller när det fanns snorkelmasker för dykning med för långt snorkelrör, vilket kan bli
rent livsfarligt.
Hobbydykaren märker ingenting alls förrän hen plötsligt svimmar och blir medvetslös direkt.

En sådan mask borde inte få säljas, den saknar ju även säkerhetsdatabladet.
Det är fel metod att begränsa syremängden på.

Proffsidrottarna använder inte sådana här. De har hela träningslokalen fylld med luft som har en lägre halt av syre, oxygen. Och att det behövs speciell utrustning för att hålla syrehalten på en lagom nivå.

På så vis så fungerar lungorna som tänkt, det är alltså inget som hindrar ut- och in-andning.
CO2 vädras ut helt vid varje andetag.

Kroppen svarar på den lägre syrehalten och den högre belastningen på musklerna med att skapa
fler röda blodkroppar.

De kommer sedan till nytta i tävlingen i skidspåret på normal höjd över havet.

Att skidåkarna har astma-liknande symptom är inte konstigt med tanke på att luften som dras in är svinkall och den torkar ut slemhinnorna. Och kan ge astmaliknande anfall.

Masken som Guttorm Bakken hade använt kanske saknar tabeller för att räkna om dess funktion om man redan befinner sig på högre höjd än havsnivå.

Det är i regel olämpligt att sova med sådana masker på sig.
Detta på grund av att när man andas ut så är det inte särskilt högt tryck när luften ska ut.
Inte när man sover, för man måste "stöta ut" luften medvetet. För att få ut
luften med ett bättre tryck, måste man alltså vara vaken.

Alla godkända respiratorer har den funktionen att den känner av trycket ut,
och de fungerar även när man sover.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2025-12-28 kl. 02:00.
Citera
2025-12-28, 02:20
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tur iaf att vi har åkare i Sverige som Calle Halfvarsson som inte behöver en mask för att simulera syrebrist i hjärnan.

hahahahah, hoppas calle läser dedär
Citera
2025-12-28, 02:36
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Fot, feets är det normala när det gäller höjd över havet. En fot = 0,305 meter. Det används överallt särskilt inom flyget.
Så du har säkert rätt där.

7000 feet (fötter) mostvarar alltså 2100 meter över havet. Det är en fullt normal starthöjd för elitidrottare, som ska börja med höghöjdsträning.

Ja, det måste ju vara närapå olagligt att sälja sådana. Denna modell har en växlingsventil så att utandningsluften återgår till och blandas med inandningsluften.

Den kan bli helt livsfarlig. Att man svimmar med den på, och då kan man inte kontrollera andningen själv. Utan kan dö på kuppen.

En sådan kan inte kalibreras med avseende på CO2-halten, dvs inte utan avancerade labb-instrument.
Och man märker inget förrän man plötsligt bara svimmar av.

Jämför med att andas i en påse, tex. ?
Eller när det fanns snorkelmasker för dykning med för långt snorkelrör, vilket kan bli
rent livsfarligt.
Hobbydykaren märker ingenting alls förrän hen plötsligt svimmar och blir medvetslös direkt.

En sådan mask borde inte få säljas, den saknar ju även säkerhetsdatabladet.
Det är fel metod att begränsa syremängden på.

Proffsidrottarna använder inte sådana här. De har hela träningslokalen fylld med luft som har en lägre halt av syre, oxygen. Och att det behövs speciell utrustning för att hålla syrehalten på en lagom nivå.

På så vis så fungerar lungorna som tänkt, det är alltså inget som hindrar ut- och in-andning.
CO2 vädras ut helt vid varje andetag.

Kroppen svarar på den lägre syrehalten och den högre belastningen på musklerna med att skapa
fler röda blodkroppar.

De kommer sedan till nytta i tävlingen i skidspåret på normal höjd över havet.

Att skidåkarna har astma-liknande symptom är inte konstigt med tanke på att luften som dras in är svinkall och den torkar ut slemhinnorna. Och kan ge astmaliknande anfall.

Masken som Guttorm Bakken hade använt kanske saknar tabeller för att räkna om dess funktion om man redan befinner sig på högre höjd än havsnivå.

Det är i regel olämpligt att sova med sådana masker på sig.
Detta på grund av att när man andas ut så är det inte särskilt högt tryck när luften ska ut.
Inte när man sover, för man måste "stöta ut" luften medvetet. För att få ut
luften med ett bättre tryck, måste man alltså vara vaken.

Alla godkända respiratorer har den funktionen att den känner av trycket ut,
och de fungerar även när man sover.

Är det nån mer än jag som minns äldre cyklop typ populära på 50-60 talet kanske, med en liten kula inbyggd i snorkeln som var ett med själva cyklopet. Har för mig att nån fick i sig kulan när han drog in luft och kvävdes och dog på 70 talet, så dessa förbjöds. (Som jag minns det var kulans funktion att hindra vatteninflöde när man var i undervattensläge så man slapp blåsa ut vatten när man kom upp till ytan. Jag kan ha fel det var ju 50 år sedan. Säkert nån här som minns bättre)

Lär ju komma förbud mot dessa med om masken tros ha orsakat döden.
Citera
2025-12-28, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Är det nån mer än jag som minns äldre cyklop typ populära på 50-60 talet kanske, med en liten kula inbyggd i snorkeln som var ett med själva cyklopet. Har för mig att nån fick i sig kulan när han drog in luft och kvävdes och dog på 70 talet, så dessa förbjöds. (Som jag minns det var kulans funktion att hindra vatteninflöde när man var i undervattensläge så man slapp blåsa ut vatten när man kom upp till ytan. Jag kan ha fel det var ju 50 år sedan. Säkert nån här som minns bättre)

Lär ju komma förbud mot dessa med om masken tros ha orsakat döden.

Jag tror att du banne mig har helt rätt där !
Guldstjärna för det - Tack !!
Jag känner igen historien själv, men jag nog inte sett någon i verkligheten.
Det stämmer att kulan fanns där för att stoppa vatten att rinna in.
Roligt att det finns folk som minns här
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2025-12-28 kl. 04:28.
Citera
2025-12-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tur iaf att vi har åkare i Sverige som Calle Halfvarsson som inte behöver en mask för att simulera syrebrist i hjärnan.

Citat:
Ursprungligen postat av NorthernCross
Haha bra där!
Skärp er för F***N!
Citera
2025-12-28, 13:09
Medlem
MarkusStors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Det behöver ju inte vara vaccinet men med tanke på Bakkens historik av vaccinproblem så är det ju lätt att dra slutsatsen att det var just vaccinet. Ja hur ska dom tackla det här? Till en början tror jag dom kommer gå ut med att folk inte ska spekulera och låta familjen sörja ifred.

Otroligt tråkigt, jag såg tävlingen i helgen och kommentatorerna sa att några i norska truppen hade haft sjukdom. Kan Bakken varit en av dom?
Blunda du
Citera
2025-12-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkusStor
Blunda du

Jag vet inte vad jag skulle blunda för. Jag har inte tagit vaccinet och jag är övertygad om att den skadar mer än den hjälper. Men för det så behöver inte alla unga människors död bero på vaccinet.
Citera
2025-12-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag vet inte vad jag skulle blunda för. Jag har inte tagit vaccinet och jag är övertygad om att den skadar mer än den hjälper. Men för det så behöver inte alla unga människors död bero på vaccinet.

Men troligast då han fått och haft hjärtmuskelinflammation länge utav covid sprutan.

Dessa stoppades EFTERÅT för sk friska män under trettio.

Försökskaniner var ni alla.

Lärde ni er inget av Narkolepsiskandalen och år innan den hade vi Neurosedynskandalen och just Neurosefynskandalen pågår fortfarande, de ger fan i din hälsa.

Varsågod och läs i förskräckelse: https://lakartidningen.se/opinion/debatt/fortfarande-fods-barn-med-neurosedynskada/

Folk är rent av för dumma för sitt bästa.
Senast redigerad av Singoallaa 2025-12-28 kl. 15:24.
Citera
2025-12-28, 15:57
Medlem
AreYouBacks avatar
Har ingen i tråden insett att han låg och runkade under syrebrist, avancerad stypsex med ansiktsmask och tub som simulerar höghöjd (lite syre i luften)?
Citera
2025-12-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Skärp er för F***N!
https://www.youtube.com/watch?v=DOK4l5CEcQI
Citera
2025-12-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Har ingen i tråden insett att han låg och runkade under syrebrist, avancerad stypsex med ansiktsmask och tub som simulerar höghöjd (lite syre i luften)?
Tänkte också på detta, något osannolika, spår. Män gillar ju att runka och har man tillgång till en strypmask känns det givet att testa. Den orimligt höga inställningen på masken skulle även kunna tyda på onanistisk experimentlusta.
Citera
2025-12-28, 20:11
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Jätte tråkigt. Stor talang som fått sätta till som så många andra av vaccin experimenten. Jag gläds varje dag lika mycket åt att jag inte lät giftet röra min kropp. Fler bara i min egna närhet har än idag biverkningar. rip bakken. Allt han gjorde var att följa fårahedens order

Så du vet orsaken utan att man utrett det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in