Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 10:17
Medlem
feemaxxxs avatar
Funderar starkt på att skaffa en elcykel för att pendla till jobbet, 20km enkelresa.

Jag vet inte om det blir för jobbigt eller inte. Jag pendlade till gamla jobbet, 8km, med en vanlig cykel (vilket jag tyckte var på gränsen).

En 20km elcykelresa, vad motsvarar det i en vanlig cykelresa???
Citera
2025-12-28, 10:22
Medlem
Jag hade nog letat fram en cykel som kan köra 2mil och sen kan laddas på jobbet. Eller 4mil om den inte kan laddas på jobbet.

Då har du ju alltid möjligheten att softa när du känner för det.
Citera
2025-12-28, 10:25
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Jobbigt när det regnar och blåser att cykla 2 mil även om el. För att inte tala om när det blir isigt.
Citera
2025-12-28, 10:26
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag hade nog letat fram en cykel som kan köra 2mil och sen kan laddas på jobbet. Eller 4mil om den inte kan laddas på jobbet.

Då har du ju alltid möjligheten att softa när du känner för det.

Men cykeln går väl som vanlig cykel när elen slut eller? Annars är det ju riktigt illa. Vad ska man göra om elen tar slut mitt på vägen?
Citera
2025-12-28, 10:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Allt går men 20km varje dag blir tufft. Jag skulle ha satsat på en elmoped.
Citera
2025-12-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Men cykeln går väl som vanlig cykel när elen slut eller? Annars är det ju riktigt illa. Vad ska man göra om elen tar slut mitt på vägen?

Ja självklart gör den det.
Jag tänker mest att ibland så kanske man inte vill cykla själv och vill åka hela vägen.
Citera
2025-12-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Funderar starkt på att skaffa en elcykel för att pendla till jobbet, 20km enkelresa.

Jag vet inte om det blir för jobbigt eller inte. Jag pendlade till gamla jobbet, 8km, med en vanlig cykel (vilket jag tyckte var på gränsen).

Brukade promenera 5km till mitt gamla jobb så det går väl lätt som en plätt att cykla 20 km med en elcykel. Kör på
Citera
2025-12-28, 10:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Beror på mycket vart i landet du bor. I Skåneland skulle det nog kunna funka året om. Värre mer norrut,

Men i Skåneland. Även där är 2 mil enkel resa ganska mycket för att cykla. Kan ju regna och ha säg där med. Sedan med allt med el kan det krångla också. De funkar prima de första 100 turerna, sedan blir batteriet lite slöare...
Citera
2025-12-28, 11:21
Medlem
Min eldrivna MTB går runt 10 mil på en laddning, den har gått närmare 500 mil och batteriet har inte tappat nåt märkbart ens.
Citera
2025-12-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx

En timme till jobbet, och en timme hem, och du måste snurra på pedalerna hela tiden...

Du skriver själv att 8km enkel med vanlig cykel var på gränsen, nu ska du sitta på en hoj mer än dubbelt så lång tid. Tror du kommer tröttna ganska fort. Varför inte en moped som går lite fortare?
Citera
2025-12-28, 12:17
Medlem
S.O.Stolps avatar
Runt 50 minuters resa eller mer får du räkna med. Det jobbiga är ju själva sittandet. Cyklandet på en elcykel är inte jobbigt alls. Det är som en elmoped, man behöver bara snurra på pedalerna lite lätt.
Citera
2025-12-28, 12:32
Medlem
kyrkstockens avatar
jag cyklade 17km (vanligt) till och från jobbet ett halvår. I oktobermorgnarna började det ta emot (göteborg).

Jag känner någon som cyklade året runt men han hade ersättning för att ta bilen för arbetsförmedlingen ( bodde på landet) och gick någon förvaring. För honom gjorde det en del ekonomiskt.

Hur stor är den ekonomiska vinsten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in