Citat:
Ursprungligen postat av
Villekulla90
Folk i norrland är nog som folk är mest, finns mycket misär i stockholm och gbg också, folk sitter och super och dör ensamma utan att någon märker det på veckor.
Veckor? Det finns folk som döda i flera år där man hittat enbart skelett i lägenheten.
Det är inte nödvändigtvis att de levt i misär utan att de kanske inte har barn, vännerna har dött och hyran varit på Autogiro.
Nu har jag aldrig varit norr om Sundsvall men jag får inte intrycket att Norrlänningar är som övrigt folk i landet utan har en viss speciell livsstil på gott och ont. Själv hade jag nog trivts i Norrland.
Men känns som baserat på nyheter och TV-serier att i Norrland förekommer mer mord och grymheter än i Malmö. GBG och Sthlm. Visst inte samma problem med gäng men ändå mycket hög kriminalitet, skillnaden är att det ofta enskilda eller mindre grupper. Ni har inte den organiserade miljön.
Helt klart så är det mer mystik med norrland och mordserier. "Jägarna" blev en succe, hade nog inte blivit samma succse om den utspelade sig i Blekinge.
ÅRE-morden tycker jag var rätt bra också, hade inte alls varit lika bra om annan plats.
Ser du på mordrättegångar exklusive de större städerna är Norrland dominerande speciellt våld i nära relationer. Sonen går berserk med knivven mot familjen, sonen skjuter sin gamla far i huvudet med hagelbössa osv.